NR47 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Er det mulig å legge inn passord beskyttelse på feks home.no sine gratis hjemmesider? SÅnn at det kommer opp spørsmål om passord når man går inn på siden! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Siden home.no ikke støtter php, er du nødt til å bruke den sinnsykt dårlige løsningen kalt JavaScript. Her er min lille snutt. Den er langt fra sikker, men er en liten hindring for dem som ikke har peiling på data (legges mellom head-taggene): <script language="JavaScript" type="text/javascript"> var passord; passord = prompt("Hvis du vet noe om data, så greier du dette passordet.", ""); if (passord != "haxxor") { window.location.href="error.htm"; } else { alert("Velkommen inn"); } </script> Hvis passordet her ikke er 'haxxor', blir man sendt videre til siden kalt error.htm, hvis passordet er 'haxxor' blir man værende på siden, og få opp en melding med 'Velkommen inn'. Gå gjennom denne "testen" og se om du finner noen script du liker der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Vel løsningen i forrige tråd er like sikker som ei låst dør med nøkkelen i låsen. Du må nok lage ei fil som heter .htaccess. Hvordan finner du ut på denne linken. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 I FAQ'en på home.no står dette avsnittet: 3.13 Kan jeg passordbeskytte en katalog?Nei. Det er dessverre ikke mulig å passordbeskytte en katalog slik som webserveren på home.no er konfigurert. Kan man da benytte en .htaccess-fil? Lenke til kommentar
NR47 Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Ok tusen takk for svar, skal prøve det. Lenke til kommentar
hermsty Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Trodde home.no hadde en eksisterende ting på akkurat det der. Når du logger på ftp'en er det ei mappe der som heter secure ett eller annet. Legg filer inn der og de kan kun leses ved å skrive inn pass Lenke til kommentar
Marti Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Trodde home.no hadde en eksisterende ting på akkurat det der. Når du logger på ftp'en er det ei mappe der som heter secure ett eller annet. Legg filer inn der og de kan kun leses ved å skrive inn pass Ikke noe mappe i FTP spacen min hos home.no som heter secured. Heller ingen mappe man trenger passord for å komme inn på. Angående den .htaccess fila, er det bare å legge den i ftp spacen? Virket veldig interessant . Lenke til kommentar
Neogeno Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 htaccess er mye bedre enn Javascript. Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 htaccess er mye bedre enn Javascript. Eller sagt på en annen måte, JavaScript skal ikke benyttes til slikt. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Fikk ikke til det med .htaccess fila på home.no domenet mitt. Link hvis dere trenger det. Jeg har nå dette i .htaccess fila: AuthName "privatefiler" AuthType Basic AuthUserFile neutralized/ht/.htpasswd Require valid-user Så har jeg bruker:passord i .htpasswd fila. Denne ligger i home.no/neutralized/ht. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 htaccess er mye bedre enn Javascript. Eller sagt på en annen måte, JavaScript skal ikke benyttes til slikt. Som en liten hindring for folk som kun vet hvordan man klikker på linker, funker det greit nok. Lenke til kommentar
roac Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 htaccess er mye bedre enn Javascript. Eller sagt på en annen måte, JavaScript skal ikke benyttes til slikt. Som en liten hindring for folk som kun vet hvordan man klikker på linker, funker det greit nok. All den tid det kun er innloggingssiden som er beskyttet er jeg villig til å protestere. Bildene er ikke på noen måte passordbeskyttet, ei heller sider som ligger "bak" innloggingssiden. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 htaccess er mye bedre enn Javascript. Eller sagt på en annen måte, JavaScript skal ikke benyttes til slikt. Som en liten hindring for folk som kun vet hvordan man klikker på linker, funker det greit nok. All den tid det kun er innloggingssiden som er beskyttet er jeg villig til å protestere. Bildene er ikke på noen måte passordbeskyttet, ei heller sider som ligger "bak" innloggingssiden. Men tenk litt på det. Du er en meget erfaren PC-bruker som kjenner det meste ut og inn, men hvis jeg gir URL'en til forsiden min til det største brødhodet i klassen min, og hun vil inn på galleriet som er "passordbeskyttet", vil hun se på det som en umulighet å komme forbi JavaScript'et. Hvor mange venner av deg hadde ledd av et JavaScript kanskje? Lenke til kommentar
slettet Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Ca. ingen.. . . . Yay! Eg har ingen data-kompetente venner.. Endret 30. juni 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå