Palme Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan kjøre noe i startup sånn at det starter hver gang maskinen slår seg på? Jeg tenker da på programmer som: torsmo &, gaim & ol. Lenke til kommentar
grwatz Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) lag fila /home/<dittbrukernavn>/.xinitrc: eksempel: #/bin/sh torsmo & gaim & xmms & exec <dinwindowmanager> "&" på slutten for at programmene skal kjøre i bakgrunnen. "exec <dinwindowmanager>" for å si ifra til X at når windowmanageren dør, dør X med den. nå har jeg svært lite erfaring med annet enn XDM. Hvis ting er ammeredes med GDM eller KDM, får andre svare på. EDIT: .xinitrc må være kjørbar: chmod 755 ~/.xinitrc kjør man chmod for mer info. Endret 21. juni 2005 av sLiVeRr Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Var akkuratt slik jeg trodde det skulle gjøres, men det er bare det at det fungerer ikke :/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Tror ikke KDM/GDM bruker ~/.xinitrc. Hvis du kjører GNOME eller KDE så har de noe som heter session-manager eller noe sånt, der kan du legge til hva som skal starte. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Peiling på hvor jeg finner denne "session-manager" ? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Peiling på hvor jeg finner denne "session-manager" ? Bruker du KDE eller GNOME? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 standard ubuntu = gnome Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 standard ubuntu = gnome System -> Brukervalg -> Sesjoner -> Oppstartsprogrammer Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 G e n i a l t! Takker og bukker Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 skal det ikke funke med en "&" på slutten av kommandoen for å få programet til å kjøre i bakgrunnen? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 skal det ikke funke med en "&" på slutten av kommandoen for å få programet til å kjøre i bakgrunnen? Gjør de ikke det som standard da? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Ikke her i gården nei Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Ikke her i gården nei Prøv å lag eit shellscript der du plasserar kommandoen, så legg du det som oppstart, f.eks lag /home/brukar/oppstartsscript: #!/bin/bash kommando1 & kommando2 & chmod +x oppstartsscript Så legg du scriptet inn i GNOME sin session-manager. Lenke til kommentar
ways Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 funker flott hos meg. uten & på slutten. hva satt du som order (vet ikke hva de har oversatt order til, men det er det tallet før kommandoen)? skrev du hele path'en til programmet? Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 for dei som kjører kde så kan du cd dej inn i ~/.kde/Autostart og lage symbolske lenker til programma dine ln -s /usr/bin/"dittprogram" Lenke til kommentar
Blurg Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) En god .xinitrc guide finnes på Fluxbox sin nettside: http://fluxbox.org/docbook/en/html/app-setup.html Bruker du en grafisk login manager skal tingene legges i filen .xsession, og ikke bare i .xinitrc les her for mer info (under "Running IceWM after graphical login"): http://www.icewm.org/FAQ/IceWM-FAQ-3.html#ss3.3 [Offtopic] Og om du ikke ønsker å kjøre gdm/xdm/kdm ol. kan du følge denne guiden: http://www.linuxgazette.com/issue72/chung.html [EOO] Endret 4. juli 2005 av Blurg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå