Marius Horten Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det er litt flaut å si det, men vi greier ikke installere windows på en maskin på jobben her. Den har et Asus K8S-MX hovedkort og S-ATA disk. Men den finner ingen disk under installasjon av Windows, må man ha ekstra driver for å installere OS på en S-ATA maskin? trodde man kun trengte det hvis man kjørte raid eller hadde SCSI disk jeg.. I alle fall fulgte det ikke med noen diskett med driver på, og ikke finner jeg noen på nettet heller.. bare jeg som er total udugelig som pcteknikker eller er det noe muffens her? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Om du har en diskett med S-ATA drivere så er det jo bare å bruke den. For under installasjonen av WinXP, eller da den laster opp filer helt på begynnelsen så står det "Trykk F6 for å..... " (noe, eller en annen F tast) om du da trykker på den tasten og venter til du kommer inn i en meny hvor du kan velge drivere ifra disketten. Der skal det bare være å velge riktige drivere for S-ATA kontrolleren og forsette installasjonen. Om den WinXP cden du har en gammel så kan du kanskje prøve med en nyere WinXP cd. Kanskje den finner S-ATA disken uten drivere til S-ATA kontrolleren. Og husk å sjekk i bios at S-ATA kontrolleren står på. *Skrive leifs (trøtt) Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Hadde det enda fulgt med noen diskett, eller jeg hadde klart å finne noen på nettet... BIOS har jeg selvfølgelig sjekket. Nyere versjon av Win har jeg heller ikke, kanskje det bare er en gammel versjon som ikke støtter s-ata? Lenke til kommentar
LordAndy Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hadde det enda fulgt med noen diskett, eller jeg hadde klart å finne noen på nettet...BIOS har jeg selvfølgelig sjekket. Nyere versjon av Win har jeg heller ikke, kanskje det bare er en gammel versjon som ikke støtter s-ata? Da kunne det jo vært relevant å vite hvilken Windows versjon du prøver å installere ? Husk - www.google.no er din venn Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Sjekk her: http://www.techsupportforum.com/computer/topic/52714-1.html Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Vi prøver å installere XP pro med SP2 Jeg vet du må ha ekstra drivere når du skal kjøre raid, men gjør jo ikke det her... det jeg lurer på er om man trenger driver diskett når man bare skal installere på en s-ata disk, ikke raid. I så fall hvor finner jeg den driveren, har sjekka cden som fulgte med hovedkortet og asus sine sider uten å finne noe som helst... huff er flaut dette her.. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Forsøk å innstallere RAID driverene du finner her (diskett-versjonen): http://support.asus.com/download/download....ll&model=K8S-MX Jeg har hatt tilsvarende problemer tidligere selv med installasjon av single S-ATA disker, dog ikke med samme HK... Sett inn disketten og trykk F6 under innstallasjon av windows... Edit: Dette står også i avsnitt 3-3 i manualen din, til høyre for pekefingeren, og driverene til raidet ligger på CD'en. (Skal bare kopieres ut på diskett!) Årsaken er at S-ATA portene sitter på en RAID kontroller... Endret 23. juni 2005 av trn100 Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Da fannt den disken ja. Kopierte over filene, re-boota for å begynne å installere og fikk bluescreen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå