Gå til innhold

Windows XP Pro oppstart

Anbefalte innlegg

Det har vært innstallert 2 OS på en bærbar maskin. Formaterte maskinen © og partisjon (D). Når jeg restarter maskinen får jeg fremdeles opp 2 OS å velge mellom. Hvordan fjerner jeg det som det som tidliger lå på partisjon (D) ? Nå må jeg trykker Enter på det første alternativet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filen du skal redigere heter C:\boot.ini

For å finne denne filen må du i Min Datamaskin/Verktøy/Mappealternativer/Vis be om at skjulte filer skal vises, og at kjente filetternavn ikke skal skjules.

Min boot.ini-fil med flere valg ser slik ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINNT="Windows 2000" /fastdetect

En boot.ini-fil med bare ett valg vil se lik ut, utenom nederste linjen. Altså:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Du må åpne din boot.ini og fjerne valget som du ikke lenger vil vise.

Det kan hende når du lagrer boot.ini etter redigering at du ikke får lov å lagre. Lagre da som boot.txt. Gå inn på C: og endre navn på boot.ini til gammelboot.ini. Endre så den nye boot.txt til boot.ini.

Vær helt sikker på at du gjør dette riktig, ellers får du ikke startet maskinen i det hele tatt!!!

Tips I: Linjen

timeout=30

er ganske riktig antallet sekunder før default startes. Endres etter smak.

Tips II: Still mappevisning tilbake etter at du er ferdig, hvis du ikke vil risikere å komme borti/slette skjulte filer av vanvare, ved en senere anledning :thumbup:

Endret av zjulik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...