Gå til innhold

Minidisk og PCMCIA som lagringsmedia??

Anbefalte innlegg

I filmen "Enemy of the state" blir et PCMCIA kort brukt som lagringsmedia... Noen som vet kapasiteten på dette kortet og hvor vidt det fortsatt produseres?? En annen ting er jo minidisk da... Dette er blitt brukt i flere serier og sikkert filmer oxo... Finnes det eller er det bare en minicd i et cover?? (Noe lignende av det som dvd-ram leveres i idag..!) Mener å ha sett en minidisk stasjon lignende en diskettstasjon..! Jeg kunne tenke meg å få tak i en slik til pc'en hvis dette finnes... Gjør ikke noe om det er 1:1 hastighet på overføringen..! Størrelsen har jo litt å si for noen..! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ja... Det er virklig ikke alle som kan være like seriøse..! Men men... Ikke noe jeg kan gjøre med det...! =) Ellers, koz deg her i livet... Ønsker deg lykke til hvis du faktisk ikke har skjønt hvordan de gjør det..! :wink:

Lenke til kommentar

Mener å huske man fikk kjøpt minidisk-stasjon til pc'en for en god del år tilbake, men har ikke sett det igjen på en god del år. Tror det kanskje ble en liten flause for Sony. Ellers har jo Sony lansert nye minidisk-spillere nå som kan lagre og spille av mp3. Med disse kan du også overføre andre filer, tror jeg.

Når det gjelder å bruke pcmcia som lagringsmedia, kan du vel kjøpe deg en Compact Flash leser, og anskaffe deg Compact Flash minnebrikker eller kanskje en IBM Microdrive.

Lenke til kommentar

Jau... Endelig noen med litt fornuft i..! :smile: Det var vel egentli minidisken som var av størst interesse ja... Noen tips til hvor man kan sjekke opp det med overføring av andre typer enn MP3?? Står ikke noe på sony's sider så vidt jeg kunne se..!

Lenke til kommentar

Størrelsen teller...

Man får jo PCMCIA-harddisker på noen titalls giga nå. Husker ikke eksakt hvor mye de lagrer men de er ganske dyre. Hvis du vil ha det til en stasjonær PC må du også kjøpe en PCMCIA-adapter til noe under tusenlappen.

Så får man jo 1GB microdisker fra IBM for ca 3500kr. De får man inn i en CF-minne-slot. Dvs. at du må ha en sånn minneslot-adapter. Alternativet er å bare bruke et vanlig 0,5GB CF-minnekort i samme sloten.

En tredje mulighet er å bruke disse USB-thumb dingsene. De er også dyre, men du kan sette de er bittesmå (som ei bruskork) og du setter de bare rett i USB-porten. Jeg tror du kan få de opp til 256MB.

Hvis disse tingene er alt for dyre så kan du kanskje kjøpe en mini-CDRW. De er ca 8cm i diameter koster under 20kr og tar ca 50-200MB. De ser i hvertfall litt kulere ut enn vanlige CD'er.

Lenke til kommentar

Det minidisk i pc'en prosjektet, hørtes kult ut.

Men alle de andre gadgetene er jo bare tøv. hvem gidder å betale 3500 for 1 gb lagringskapasitet, uansett hvor smått det er.

Da må det jo være bedre å kjøpe en harddiskboks med usb 2.0 connection, og en 80 Gb IDE HD. Dette ville jo komme på under 2000, og man vil få 80 ganger mere lagringsplass for pengene.

Dessuten er den akkurat passe stor.

Den går jo alltids i ei litt stor lomme.

Og tenk hvor lett det må være å rote bort en av de "bruskorkene"?

Lenke til kommentar

Ja, og hvor mange slag skal til før alle de 80GB er borte da?? Teller litt det oxo..! Hjelper ikke om du laster disken full av data før du drar og når du har kommet fram er den brått ikke brukelig lenger..! =) Ekke alle som bruker data til warez og slikt vettu..! Finnes faktisk folk som bruker det i andre sammenhenger og..! (Satt litt på spissen..!)

Lenke til kommentar

Quote:

Lemric skrev (2002-07-24 22:28):

Ja, og hvor mange slag skal til før alle de 80GB er borte da?? Teller litt det oxo..! Hjelper ikke om du laster disken full av data før du drar og når du har kommet fram er den brått ikke brukelig lenger..! =) Ekke alle som bruker data til warez og slikt vettu..! Finnes faktisk folk som bruker det i andre sammenhenger og..! (Satt litt på spissen..!)

Hvis du reiser til tailand så er dem fortsatt i bruk/salg der. MD til data har aldri tatt av her i den siviliserte verden.

[ Denne Melding var redigert av: Killer_DT på 2002-07-26 17:59 ]

Lenke til kommentar

Pcmcia flashkort er tilgjengelig i mange størrelser. Men dette er ikke støttet i nt/2k/xp uten spesiell og dyr tilleggsprogramvare.

MD for data ble lansert med scsi interface men tok ikke av. Lagret ca 100 mb tror jeg. Du måtte ha spesielle disker for data hvis jeg husker riktig, og du kunne ikke overføre musikk direkte og så spille den på MD.

Iscariot

Lenke til kommentar

MiniDisk klarer 74 min med lyd-data, dvs. 650 MB. Den nye nett-MD'en til sony skal visstnok klare å lagre andre ting en lyd på MD'ene også

USB penner får man opptil 1GB nå, men de koster over 5 000 kr. 256 MB får man ganske rimelig ja. 128 MB kan man kjøpe for 700-800 kr

Også er det selvsagt Flashminnene. Opptil 256 MB ganske rimelig. Secure Digital er ganske dyrt. Compact Flash nogenlunde billig.

Det som er sagt om IBM microdrive er ganske riktig.

Er det noen som har noen linker til der jeg kan kjøpe PCMCIA hardisker ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 11:44, agamemnon skrev:

MiniDisk klarer 74 min med lyd-data, dvs. 650 MB. Den nye nett-MD'en til sony skal visstnok klare å lagre andre ting en lyd på MD'ene også

MiniDisc tar 74min med lyd, ja - i KOMPRIMERT form (akkurat som mp3). en CD plate har 74min med lyd i UKOMPRIMERT form = 650mb.

synes jeg har sett MD "spillere" for PC for en stund siden, synes og huske på at de hadde en kapasitet på 120MB med data - dette var ment til og være en konkurrent til Iomega's ZipDrive (som på den tiden var på 100mb), men det tok aldri av (var for dyrt og sjeldent og få tak i, dersom en ikke bodde i asia).

Lenke til kommentar

Eg har en av de Sony Data MD spillerne, en MDH-10(Den kom i 1994), og kan si at dette:

1. Treig... Veldig treig... Omtrent like rask som en vanlig diskett.

2. Rommer 150 MB (MD bruker EKSTREM, tapsbasert komprimering på lyd)

3. Grensesnittet er SCSI-2

4. De bruker spesielle 'Data' plater for å lagre data.

5. Det gikk ikkje an å overføre musikk fra PC til MD....

Med programvare lasta på PC'en gikk det an å skirve inn titler på plate og melodier via PC.

(Litt greiere enn å bruke det lille knotehjulet på mer moderne modeller)

Lenke til kommentar

PCMCIA adapter til Compact Flash kort er billig, og registreres som et mass storage device i XP/2k hvis jeg ikke tar helt feil.

PCMCIA adapter til CF kort: ca 100kr..

CF kort på 256mb: ca 900kr..

mindre CF kort koster da oxo mindre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...