Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fremskaffe dokumentasjon til godkjenning..

Anbefalte innlegg

Sett at man har en bil med div modifikasjoner, som ikke er godkjent, og som en ikke har papirer på (men er gjort skikkelig, bare at f.eks tidligere eier som har gjort det har kastet papirene).

Hva gjør man da om man vil ha det godkjent..?

Så lenge Biltilsynet har papirer på at utstyret passer på bilen, så gir jo de pokker, men uten denne dokumentasjonen, så sitter man med skjegget i postkassa..?

Finnes slikt på Internet, evt kan man ta kontakt med produsent..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rotet bort TÜV-papirene på senkesettet ditt nå? :p

De fleste f.eks. senkesett har et nummer stemplet inn på fjærene som Statens Vegvesenet eller forhandler av merket kan spore opp i ymse register.

Har selv letet etter TÜV-papirer på nett uten å lykkes.

Lenke til kommentar

Hehe, neida, tror ikke det er noe vinner å ha senkesett på Golfen min.. :p

Men siden jeg driver og ser etter ny, så kommer jeg ofte borti mange som er senket uten godkjenning og papirer, og da lurer jeg på hva som skal til for å få disse godkjent.. Litt kjedelig om jeg kjøper bil og må parkere et par hundre meter fra jobben slik at ikke de på teknisk avdeling skal se bilen min.. :p

Får spørre litt mer på jobb i morra, om hva som skal til dersom man ikke har papirer..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Tüv godkjennïngspapirene følger hvert enkelt senkesett når du kjøper det. Er så og si umulig å få tak i kopi el.l Men Golf er det jo mange som kjører, så det burde være en grei sak å få kopi gjennom medlemmer av diverse klubber osv. Bare å sørge for at tallene stemmer overens ;)

Når det gjelder andre ombygginger gjelder det jo å vise til aktuelle dele nr. som er ulike og like, samt at bremser og understell er dimmensjonert for eventell trim. Biltilsynet kan også kreve å få bilen din bremset på din regning hvis de er usikkre på effekt :cool:

Lenke til kommentar
Post her hva dem sier.  :yes:

I teorien, så er det mulig å få det godkjent uten dokumentasjon, dersom de på teknisk ser at det er gjort skikkelig og alt slikt. I praksis, er sannsynligheten litt liten. Ikke spes mange vet all verden om fjærer og slikt og er derfor moderate med å godkjenne noe de ikke helt vet hva er.

En kopi av f.eks et TUV-dokument på et likt senkesett vil fungere som fullgod dokumentasjon. Biltilsynet/Trafikkstasjonen har ikke noe register over hva som passer på hva, så et serienummer hjelper lite her.

Forøvrig, hva koster 4 nye dempere med fjærer til en Golf 3..? Gjerne prisen på både senkefjærer og vanlige fjærer..

Edit; Ser Mekonomen skal ha 2059 for 35mm senkefjærer, samt 432 per bakdemper og 779 per framdemper.. Det syns jeg var dyrt. Finnes det noe billigere, evt noe pakke med fjærer og dempere..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...