Gå til innhold

Tips: Begrens bensinutgiftene med Aceton!

klingtai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm.. Jeg har selv et par 10-år med kjemipensum bak meg, derfor jeg gravde litt.

Det er vel da gjerne aktiviteten til bensin med oppløst aceton du vil følge, og ikke aceton?

Det var uansett nytt for meg at aktiviteten, eller nærmere bestemt avvik mellom konsentrasjon og aktivitet regulerer overflatespenning?

Lenke til kommentar
Acetone can reduce hydrocarbon emissions up to 60-percent. In some older cars, the HC readings with acetone went from say 440 PPM to 195, as just one example. -- LaPointe

Mer komplett forbrenning pga. bedre forstøving?

Trodde ikke bensin hadde noen overflatespenning uansett...

4383669[/snapback]

Alt har vel overflatespenning, bare i større eller mindre grad.

Men det sitatet: Det gir vel en god indikasjon på hvor mye bedre forbrenningen egentlig blir (Hvis det stemmer da).

440 PPM (Part Per Million) rest med hydrokarboner er vel relativt lite i forhold til hvor mye andre gasser som kommer ut. Det utgjør altså 0,44 promille av avgassene. Hva er sammensetninga av resten av avgassene? Jeg antar raskt rundt 78% nitrogen og 10% CO2, 10% H2O og 2% med CO, NOx, HC osv. Hvis vi regner svært forenklet så er det altså ca 22% av gassen som er forbrenningsprodukter og 0,044% som er HC. Ved å halvere HC så vil det altså si at vi øker mengden fullt forbennte gasser med med godt under 1%. Og dette var vist et svært fordelaktig tilfelle med en gammel bil.

Hvis vi hadde fått en fullstendig avgassanalyse før og etter acetontilsetningen så kunne vi kanskje ha regnet oss frem til effektforbedringen i kW. Altså den kjemiske verdien. Så kunne vi tatt høyde for virkningsgraden til en vanlig bilmotor og fått ut reell ytelseøkning på motoren. Noe sier meg at det kan bli et skuffende resultat for de som håper på underverker ala 30% kraftigere motor.

Lenke til kommentar
Det var uansett nytt for meg at aktiviteten, eller nærmere bestemt avvik mellom konsentrasjon og aktivitet regulerer overflatespenning?

5341880[/snapback]

Jeg er ikke helt stødig på det selv, men mener det er tilfelle. Jeg synes å ivertfall å huske noe sånt når jeg drev med forskning på slaggsamensetninger i fasediagrammet Mn, Fe, Si, C, O. Men som sagt: Jeg er ikke helt stødig så jeg må nok grave litt selv for å finne ut hvordan ting hang sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...