Gå til innhold

Linux-ekspert?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt egen pc en stund nå og jeg vil gjerne lære meg Linux!(var ikke det bra, Linux elskere?)

Det er fordi jeg er sulten på å lære meg noe nytt.

 

-Hva skal jeg gjøre for å få linux på min pc?

-Hva skal jeg laste ned , det spør jeg om fordi jeg vet det finnes så utrolig masse forskjellige programmer.

-Trenger jeg noen spesielle drivere til min harware?(se signatur)

-Finnes det noen gode guider til meg, helt fra starten?(jeg er en total nybegynner, har ikke vært borti Linux før i det hele tatt)

 

Håper det er noen flinke der ute som kan hjelpe meg!(jeg vet godt at Linux ikke læres på en dag, men jeg er tolmodig!)

 

Takker for alle svar

(og tilslutt: husk på alle forkortelsene dere bruker når dere svarer, fordi jeg forstår sikkert ingen av dem!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er absolutt ingen ekspert på linux, men jeg begynner å få litt tiaket på det. Tror kanskje fremgangsmåten min var like god som hvem som helst andres. Last ned en relativ enkel distribusjon som f.eks. Mandrake eller Redhat (likte egentlig mandrake best). Søk etter linux på kazaa eller liknende, og last ned en rekke lærebøker, gjerne om din spesifikke linux distrubusjon, eller linux generelt (det første for å få satt opp ting mest mulig smertefritt).

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Tror det går veldig fint med den hardware'n du har der, Kommer nok til å funke "out of the box", uten for mye balling.

Hadde det litt "moro" her forleden med å test-innstallere Mandrake 8.2 og Redhat 7.2, men jeg må nok si at ingen av dem er så sneisen å innstallere som SuSE 7.3. Nå er jo SuSE 8.0 ute, og den er sikkert enda enklere.

 

Allt er jo smak og behag selvølgelig, men jeg hadde gått for SuSE hadde jeg vært deg.

 

Lykke til uansett :smile:

Lenke til kommentar

Nå er SuSE litt vrange med å legge ut ISOer, men du kan innstallere via ftp.

 

http://sdb.suse.de/sdb/en/html/lmuelle_sus...x_internet.html

 

Ellers så får du jo SuSE hos Linuxbutikken f.eks. SuSE 7.3 blitt billig etterhvert (ca 250kr eller noe). Da får du med manualer og div. Men du har vel kanskje ikke tid til å vente på noen pakke. :wink:

 

http://www.linuxbutikken.no

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-07-23 20:43 ]

Lenke til kommentar

En viktig link er The Linux Documentation Project på http://www.tldp.org/. Masse dokumentasjon og HOWTO som du helt sikkert vil trenge om sånne ting som installasjon, konfigurasjon av nettverk/disker osv.

 

Det hadde sikkert ikke vært dumt å investere i en Linux-bok for nybegynnere. Alle større bokhandlere har dette. De fleste har også en Linux-distribusjon vedlagt slik at du slipper å laste ned.

Lenke til kommentar

RedHat er en fin distro for nybegynnere, såvel som eksperter. Last denne ned fra RedHat's websider, http://www.redhat.com/. Den kommer sannsynligvis i .iso format som du kan brenne med mange cd-brennerprogrammer til Windows. Av drivere til maskinvaren din anbefaler jeg deg å laste ned NVidias linux-drivere når du begynner å bli varm i trøya. Det står forklart i README/INSTALL filene hvordan man går frem. Hvis det er noe du lurer på, bruk http://www.google.com/ for generelle ting, og http://freshmeat.net/ for alt av software/themes du kan tenke deg.

Lenke til kommentar

takker og bukker for alle svar til nå!

Da tror jeg at jeg satser på Redhat eller Mandrake.

 

Hvem av desse er størst(i MB)?

Fordi jeg ender sikkert opp med å laste det ned med ISDN, kanskje bredbånd visst jeg er heldig, og da vil jeg ha en som er bra å bruke og snerten å innstallere oppå windows, fordi jeg vil fortsatt ha windows til spill.

Lenke til kommentar

Jeg fikk SuSE 8.0 Professional i posten i går, og det virker veldig lovende! Installasjonen skulle ha blitt enda enklere enn på 7.3, og det er godt gjort - for den installasjonen er enkel!

 

Professional var på tilbud hos LinTech (www.lintech.no), til 598,-, Personal koster 445,-.

 

Veldig greit å kjøpe distribusjonen, så får man med et par hjelpende bøker også

Lenke til kommentar

tar jeg ikke helt feil så kommer både Mandrake 8.2 og RedHat 7.3 på tre CD-er. Men alt trenger du selvsagt ikke å legge inn. Tror det nødvendigste bringer disse distroene opp i den samme størrelsen.

 

Jeg bruker Mandrake 8.2 nå, og er fornøyd med det. I alle fall etter at jeg skiftet fra KDE til Gnome. Mange er sikkert uenig med meg på akkurat det, men det er vel smak og behag.

 

swanky

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 11:52, petergaustad skrev:

Jeg fikk SuSE 8.0 Professional i posten i går, og det virker veldig lovende! Installasjonen skulle ha blitt enda enklere enn på 7.3, og det er godt gjort - for den installasjonen er enkel!


Professional var på tilbud hos LinTech (www.lintech.no), til 598,-, Personal koster 445,-.


Veldig greit å kjøpe distribusjonen, så får man med et par hjelpende bøker også


 

Vet du om en plass man kan laste ned SuSe 8.0 Professional?

Lenke til kommentar

Du kan laste ned SuSE 8.0 og alle pakker over FTP. Installasjon over FTP fungerer veldig bra, har brukt den flere ganger. (ftp.sunet.se og ftp.funet.fi pleier å være raske mirrorer).

 

Tror ikke du får lastet ned ferdige ISO-imager av Professional i allefall. Dessuten så er den på 7 CD'er eller 1 DVD - så om man ikke har rask linje så er ikke det noe gøy! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: petergaustad på 2002-07-24 12:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 12:09, petergaustad skrev:

Du kan laste ned SuSE 8.0 og alle pakker over FTP. Installasjon over FTP fungerer veldig bra, har brukt den flere ganger. (ftp.sunet.se og ftp.funet.fi pleier å være raske mirrorer).


Tror ikke du får lastet ned ferdige ISO-imager av Professional i allefall. Dessuten så er den på 7 CD'er eller 1 DVD - så om man ikke har rask linje så er ikke det noe gøy! :smile:


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: petergaustad på 2002-07-24 12:11 ]</font>


 

Jeg klikket meg inn på ftp.sunet.se. Der fikk jeg se mange forskjellige filer , skal jeg finne laste ned ALLE de filene og brenne de inn på en cd, og så er det bare å putte cden inn i den andre maskina og installere?

Lenke til kommentar

Nei, du laster ned et istallasjonsprogram, som du legger på en diskett og booter fra. Deretter kobler programmet opp til ønsket ftp-server og laster ned de pakkene du ønsker å installere. (Den foreslår en helt grei samling som default!)

 

Jeg har aldri lastet ned heler CD'er fra SuSE, og har heller ikke sett noen steder du får gjort det. (Men det nevnte vel en tidligere i tråden(?)).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 11:54, swanky skrev:

tar jeg ikke helt feil så kommer både Mandrake 8.2 og RedHat 7.3 på tre CD-er. Men alt trenger du selvsagt ikke å legge inn. Tror det nødvendigste bringer disse distroene opp i den samme størrelsen.


swanky


 

Dessverre, RedHat 7.3, standard desktop instl. krever at du har alle 3 cd'ene for hånd... :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...