Grundig Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei. Jeg vet at det ikke er lov til å diskutere warez på forumet. Jeg lurer bare på om SNES-emulator er lovlig å laste ned og bruke? Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Å laste ned selve emulatoren er 100% lovlig. Det som er ulovlig er å laste ned å spille roms (spill), uten at du eier en original kopi selv. (Rett meg om jeg tar feil her ) Lenke til kommentar
zokra Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Vet ikke om det gjelder SNES roms, men det gjelder gameboy roms: -Du kan prøve et spill i 24 timer, før du må slette det... Lenke til kommentar
Musty Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 24 timers "regelen" er bare tull.. du har ikke lov til å bruke det dersom du ikke eier det... det er bare en regel som er funnet på for å på en måte rettferdiggjøre det, men det er som sagt bare sprøyt alt sammen.. Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 OK, I see. Jeg har en orginal SNES med orginale spill! KLan noen gi meg link til steder hvor jeg kan laste ned selve SNES-emulatoren + spill? Lenke til kommentar
GulliveR Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Eg har ikkje lest dei aktuelle lovane sjølv. Men har tidligere høyrt, som fargoth seier, at det er lovlig å laste ned dei spela du sjølv eig. Eg veit ikkje korleis dette vil påverkast av ein ny ånsverkslov, men har ein mistanke om at den kan kriminalisere alle som speler sine eigne Sega og Nintendo spel på PC. Edit: Sidan dette forumet ikkje aksepterer noko som fremmer warez, trur eg det er best å la temaet ligge med at det er lov så lenge du eig spilla. Ellers kan det jo nemnes at Google er din venn Endret 20. juni 2005 av GulliveR Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 OK, I see. Jeg har en orginal SNES med orginale spill! KLan noen gi meg link til steder hvor jeg kan laste ned selve SNES-emulatoren + spill? Å gi ut en link til hvor du kan laste ned SNES spill, vil stride mot dette forumets Retningslinjer. Emulatoren kan forøvrig lastes ned lovlig herifra. Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Ah, sorry, jeg misforstod de reglene dere skrev litt lenger oppe. Forstår at dere ikke kan gi meg link til spill Takk for link til emulatoren! Lenke til kommentar
String-Jurgen Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) www.emureactor.com ...der er det en haug med emulatorer Endret 22. juli 2005 av String-Jurgen Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg trodde det er slik at når spillene ikke lenger er tilgjengelige i butikk osv, så er det lov å bruke dem som roms? (sikkert feil) Men det burde jo kanskje være sånn, fordi hvis man laster ned en rom etterpå; ødelegger man ikke salget for spillet da det var til salgs i butikken? BTW: String-Jurgen, linken din fungerer ikke, og det er heller ingen side som heter www.emureactor.no Lenke til kommentar
Fedorov Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Her i landet er all nedlasting av spill lovlig så lenge det er til privat bruk. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Fedorov: Det gjelder da vel bare for film og musikk? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Fedorov: Det gjelder da vel bare for film og musikk? Japp, stemmer det... enn så lenge, til den nye åndsverksloven trer i kraft. Lenke til kommentar
Fedorov Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Film, spill og musikk er alle lov. Det som ikke er lov er å uploade, dvs dele med andre f.eks. Eller selge selvsagt. Lenke til kommentar
Brighto Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg trodde det er slik at når spillene ikke lenger er tilgjengelige i butikk osv, så er det lov å bruke dem som roms? (sikkert feil) Men det burde jo kanskje være sånn, fordi hvis man laster ned en rom etterpå; ødelegger man ikke salget for spillet da det var til salgs i butikken? BTW: String-Jurgen, linken din fungerer ikke, og det er heller ingen side som heter www.emureactor.no Det er lov å laste ned og benytte spel som produsenten lenger ikkje har copyright-rettar på. Copyright-avtalene blir som regel inngått for å gjelde ein viss periode, som t.d. 8 år, etter det vil spelet vere lovlig å laste ned og benytte. Eit døme på dette er spela www.the-underdogs.org har lagt ut til nedlasting. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg trodde det er slik at når spillene ikke lenger er tilgjengelige i butikk osv, så er det lov å bruke dem som roms? (sikkert feil) Men det burde jo kanskje være sånn, fordi hvis man laster ned en rom etterpå; ødelegger man ikke salget for spillet da det var til salgs i butikken? BTW: String-Jurgen, linken din fungerer ikke, og det er heller ingen side som heter www.emureactor.no Det er lov å laste ned og benytte spel som produsenten lenger ikkje har copyright-rettar på. Copyright-avtalene blir som regel inngått for å gjelde ein viss periode, som t.d. 8 år, etter det vil spelet vere lovlig å laste ned og benytte. Eit døme på dette er spela www.the-underdogs.org har lagt ut til nedlasting. stemmer jo forsovet, men med SNES er det vel ikke slik. Ettersom Nintendo lover at man skal kunne spille både NES og SNES spill på revelution har de nok fornyet copyright avtalen sin. Uansett skal de eie merkenavnet mye lengre enn 8 år. Selv om man skal kunne spille NES og SNES gratis på revelution (stemmer ikke det da??) vil nok nintendo foretrekke at man laster ned disse fra deres egen tjeneste, og vil annse ROMS som brudd på copyright (altså trass i at spillene i utgangspunktet er gratis) Vær så snill å skyt inn eventuelle innvendinger ettersom det er lenge siden jeg hadde rettslære, ikke er veldig stø i copyright og merkenavnslovgivning pluss at jeg ikke vet hvor nintendo står i forhold til piratkopiering ETC, Lenke til kommentar
Brighto Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg trodde det er slik at når spillene ikke lenger er tilgjengelige i butikk osv, så er det lov å bruke dem som roms? (sikkert feil) Men det burde jo kanskje være sånn, fordi hvis man laster ned en rom etterpå; ødelegger man ikke salget for spillet da det var til salgs i butikken? BTW: String-Jurgen, linken din fungerer ikke, og det er heller ingen side som heter www.emureactor.no Det er lov å laste ned og benytte spel som produsenten lenger ikkje har copyright-rettar på. Copyright-avtalene blir som regel inngått for å gjelde ein viss periode, som t.d. 8 år, etter det vil spelet vere lovlig å laste ned og benytte. Eit døme på dette er spela www.the-underdogs.org har lagt ut til nedlasting. stemmer jo forsovet, men med SNES er det vel ikke slik. Ettersom Nintendo lover at man skal kunne spille både NES og SNES spill på revelution har de nok fornyet copyright avtalen sin. Uansett skal de eie merkenavnet mye lengre enn 8 år. Selv om man skal kunne spille NES og SNES gratis på revelution (stemmer ikke det da??) vil nok nintendo foretrekke at man laster ned disse fra deres egen tjeneste, og vil annse ROMS som brudd på copyright (altså trass i at spillene i utgangspunktet er gratis) Vær så snill å skyt inn eventuelle innvendinger ettersom det er lenge siden jeg hadde rettslære, ikke er veldig stø i copyright og merkenavnslovgivning pluss at jeg ikke vet hvor nintendo står i forhold til piratkopiering ETC, Du har sikkert rett! Har berre greie på på rettane på pc Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Film, spill og musikk er alle lov. Det som ikke er lov er å uploade, dvs dele med andre f.eks. Eller selge selvsagt. Der tar du nok feil... Programvare omfattes av egen lovgivning, og er ulovlig både å laste ned, ha, og uploade. (nå snakker jeg ikke om gratisprogrammer eller programmer man har lisens for) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå