Dotten Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Car I. Hagen gikk nå ut på pressekonferanse og sa at FRP ikke kom til å støtte en borgerlig regjering med Bondevik som statsminister. KRF og Høyre svarer panisk og virker som de er tatt på sengen. De beskylder Hagen for å gå på person fremfor sak og anklager Hagen for å ha gått over streken og for å være utidig. På den andre siden sitter Stoltenberg og hevder at dette vil styrke venstresiden. FRP har blitt holdt på en armlengdes avstand i fire år nå, på landsstyret sitt vedtok de å ha en mer "kravstor" rolle overfor regjeringen. KRF har sagt klart ifra gang på gang at regjering med FRP er uaktuelt. Så nå gå Hagen ut med dette utspillet, som virker temmelig planlagt. Man angriper det som i aller høyeste grad er svakheten ved dagens regjering - KRF og Bondevik, som faktisk er mindre likt enn FRP og SV er til tider. FRP gjør det også svært godt på meningsmålinger og mye tyder på at det er de som er det største partiet på borgerlig side. Får nå Høyre og KRF svi for deres arroganse? Eller skyter nå de borgerlige seg selv i foten, da med Hagen med fingeren på avtrekkeren? Valgkampen begynner virkelig å ta fart nå. Er dette et bra trekk for FRP, eller er dette starten på slutten for borgerlig styre de neste 4 årene? Edit: Les mer her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1063672.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1063834.ece http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1063836.ece Endret 20. juni 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hagen har tidligere advart mot sosialistene, så dette kan jo slå tilbake mot hans eget parti. Går utifra at han ikke vil ha Jens istedefor. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Hagen har tidligere advart mot sosialistene, så dette kan jo slå tilbake mot hans eget parti. Går utifra at han ikke vil ha Jens istedefor. Tror ikke det slår dårlig ut for FRP, men det kan jo tenkes det slår dårlig ut for borgerlig side i sin helhet. Syntes forresten det var litt komisk med utspillet til Solberg. "Hagen har ingen vetorett". Selvfølgelig har han det, som han hadde i 2001. Det blir ingen ny borgerlig regjering om ikke de får støtte av FRP. Dette er det FRP som styrer. Om FRP ikke vil støtte en regjering med Bondevik, så må man finne et alternativ. FRP oppfører seg som om de er størst av de partiene. Noe det meste tyder på at de er. På målinger er det ikke lenge før de er større enn H, KRF og V tilsammen. Halvorsen tror jo også dette vil gagne venstresiden, spesielt fordi høyresiden går så mye på person fremfor sak. Rett etterpå uttaler hun følgende: " -Hagen er en mann av store ord og store milliarder, men mest når TV-kameraene står på. Når det virkelig gjelder, da er han på nikk, pusler stillferdig og gjør som Bondevik sier." Dobbeltmoral? Tror av en eller annen grunn at AP og FRP blir de to store vinnerene til høsten. Men det er enda en god stund til valget. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Tror ikke det slår dårlig ut for FRP, men det kan jo tenkes det slår dårlig ut for borgerlig side i sin helhet. Vil tro det ja. Ellers er det bare å satse på folks korttidshukommelse. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Er ikke sikker på hvordan dette slår ut. Vil tro at KrF mister noen få velgere, noen til hver side (borgerlig/sosialistisk). Om FrP mister velgere på dette vil de sannsynligvis steme H, men da vil antakeligvis også H miste noen til FrP pga. det motsatte argument. (Vil/vil ikke fremme samarbeid). Den situasjonen vi får håpe på er at H og FrP totalt utgjør 50,1%, så kan ikke KrF sitte og diktere i det hele tatt. KrF har jo mye til felles med begge sider, så de kan sitte og forhandle hardt hvis de kan utgjøre prosentandelene for å komme over 50% for eventuelle regjeringsalternativer. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Er ikke sikker på hvordan dette slår ut. Vil tro at KrF mister noen få velgere, noen til hver side Det er ikke så mange velgere derfra å dele på, så spørs hvor avgjørende det blir Om FrP mister velgere på dette vil de sannsynligvis steme H, men da vil antakeligvis også H miste noen til FrP pga. det motsatte argument. Akkurat her er det et stort spmtegn. FRP har tatt store mengder velgere fra Høyre, spørs om det er så mye mer å ta derfra, det er nok strort sett de lojale som sitter igjen. Det som er spennendes er vel hvordan dette slår ut blandt de som sitter på gjerdet. Der tror jeg AP og FRP med dette tar til seg noen velgere. Tror KRF taper på dette, om de da ikke får noen sympatistemmer. Men det blir veldig mye spekulasjoner En ting som er verdt å merke seg. Etter dette har FRP fått mye kritikk, hvorfor er det ikke skrevet noen svar på anklagene til Høyre, KRF, AP og SV? Velger FRP å være stille, eller velger media å ikke skrive noe? Den situasjonen vi får håpe på er at H og FrP totalt utgjør 50,1% Totalt urealistisk. De har vel samlet rundt 30%-40% på målingene. Det kan bli skikkelig intenst til valget, og det er litt av en floke å løse. Spesielt om SV/AP/SP får under 50% og FRP/H/V får under 50% også. Da sitter KRF (igjen) med "nøkkelen". Kan jo da ende opp med en sosialistisk mindretallsregjering om Hagen står på sitt ord. Tror uansett at sjangsen for en AP/SV regjering med dette ble større. Selv om de ikke får flertall. Ballen er nok nå hos Høyre. Skal de redde stumpene så må de kanskje vrake SEM avtalen og fri til FRP. Men jeg tror også det er urealistisk. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 En ting som er verdt å merke seg. Etter dette har FRP fått mye kritikk, hvorfor er det ikke skrevet noen svar på anklagene til Høyre, KRF, AP og SV? Velger FRP å være stille, eller velger media å ikke skrive noe? Nå må du la konspirasjonsteoriene ligge litt. Jeg tror du vil få vanske med å bygge en sak på at FrP og spesielt Hagen ikke får slippe til i mediene. Hagen kom med utspillet, det naturlige er å høre kommentarer på det, ikke kommentarer til kommentarer som fører til duplikker på replikkene osv osv. FrP slipper til i mediene, no doubt about it. Ang. utspillet, vel, Hagen vet vel at KrF aldri kommer til å støtte en regjering hvor FrP deltar, og tar konsekvensene av det. Han spiller vel litt høyt, og ikke bli overrasket om saken er en annen til høsten om alternativet FrP står overfor er å gi ballen til Halvorsen og Stoltenberg, men han kan da få lov til å prøve skape litt oppstyr i mens. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Om FRP ikke støtter Bondevik 3-regjeringen, så får vi sosialistisk regjering i stedet. Foretrekker Hagen det? Lenke til kommentar
kag Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Tror Carl I. Hagen foretrekker mest mulig makt, som alle politikere, noe som ikke kommer til å skje hvis han støtter det borgerlige regjeringsalternativet. Carl I. Hagen er mye mer tjent med å kapre velgere fra de andre borgerlige partiene for å få flest mulig stortingsplasser etter valget i september. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hvis Hagen er prinsippfast ber han KrF og Bondevik om å drite og dra. Regjeringen som sitter på Stortinget er svak i forhold til en ekte høyreregjering, og noe annet kan man ikke vente når man sitter i regjering med sosialdemokrater. Carl I. Hagen har full rett til å si at han ikke ønsker Bondevik som statsminister. Erna kan si hva hun vil, men faktum er at Hagen har baller nok til å si hva han egentlig mener. Det skulle ikke overraske meg om dette er årsaken til at mange stemmer FrP. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Erna kan si hva hun vil, men faktum er at Hagen har baller nok til å si hva han egentlig mener. Det skulle ikke overraske meg om dette er årsaken til at mange stemmer FrP. At det er slik har hvertfall jeg inntrykk av blandt mine venner. Hagen er forøvrig også en meget dyktig politiker. Jeg og en kamerat kom til å tenke på noe i går; Hva om man begynner å kjøpe/selge politikere, akkurat som spillere i enkelte patetiske, pengesluk av noen spill på TV'n (ja, fotball). Om carl. i hadde gått over til sv tror jeg de hadde økt oppslutningen med en ca. 5%. Det virker hvertfall som om de ikke har noen som kan å snakke og svare for seg i dag. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Nå må du la konspirasjonsteoriene ligge litt. Jeg tror du vil få vanske med å bygge en sak på at FrP og spesielt Hagen ikke får slippe til i mediene. Hagen kom med utspillet, det naturlige er å høre kommentarer på det, ikke kommentarer til kommentarer som fører til duplikker på replikkene osv osv. Hva med å la din trang til å fortelle andre hva de skal/skal ikke gjøre ligge litt Er ingen konspirasjonsteori forresten, er bare et irritasjonsmoment. Men mail er sendt til tre aviser for å høre om det er FRP som ikke ønsker å kommentere anklagene, elelr om media ikke er interessert i å skrive mer. Uansett, så er en god artikkel en som består av at begge sider i skane blir representert. For det er et faktum at man ikke bare svarte på dette, men man rettet videre anklager mot FRP og satt deres motiver i tvil. Da er det greit med en avklaring av hva FRP mener. FrP slipper til i mediene, no doubt about it. Ja. Og mer enn noen andre partier har jeg inntryk av at man fokuserer på personene i partiet fremfor politikken. Hagen var i fokus i dag også, etter at noen arbeidere troppet opp på hjemmet hans. Eller kontrobygget hans. Eller hva man nå skal kalle det. Og Hagen tiltet hvis litt, ifølge media, som viser bruddstykker av mail sendt frem og tilbake. Ang. utspillet, vel, Hagen vet vel at KrF aldri kommer til å støtte en regjering hvor FrP deltar, og tar konsekvensene av det. Han spiller vel litt høyt, og ikke bli overrasket om saken er en annen til høsten om alternativet FrP står overfor er å gi ballen til Halvorsen og Stoltenberg, men han kan da få lov til å prøve skape litt oppstyr i mens. Tror faktisk ikke det trenger å være helt urealistisk med en mindretallsregjering fra venstresiden. Da er FRP igjen i posisijon til å kapre flere velgere. Men det spørs jo om de har klart å få ut alle "utskuddene", eller om vi snart får en ny sak a la Søviknes eller Simonsen. Og sa er jo Hagen en man aldri kan vite hva finner på. I motsetning til mange tror jeg FRP vil tjene på å få Siv Jensen til å overta for gamlemannen Hagen snart. Men politikken blir kanskje litt kjedelig uten folk som Hagen? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Men politikken blir kanskje litt kjedelig uten folk som Hagen? Ikke bare kjedelig, den blir også ineffektiv. Uten at man har politikere med medietekke og baller til å si hva de mener (og forsvare det), vil man fort få "gutteklubben kjekk og grei" som sitter og koser seg med politikerlønninger for å gjøre nada. I kommunestyrene blir man mange steder sett ned på om man prøver å gjøre opprør og skape debatt, og man blir eksludert fra mange viktige avgjørelser. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Om carl. i hadde gått over til sv tror jeg de hadde økt oppslutningen med en ca. 5%. Det virker hvertfall som om de ikke har noen som kan å snakke og svare for seg i dag. Kristin Halvorsen er en veldig dyktig politiker. Selv om jeg ikke er enig med henne i mye og hun har en tendens til å miste hodet og bli litt "krakilsk" i enkelte debatter. Men det står nok værre til med politiske skikkelser i KRF, Høyre og Venstre. SP har også fått en litt sterkere leder. Men en ting virker som ingen av lederne til de andre partiene helt makter. Og det er å takle Hagen, selv når fyren kommer med rimelig absurde forslag. Skal bli spennedes og se hvordan dette utspillet til Hagen vil slå ut. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 FrP slipper til i mediene, no doubt about it. Ja. Og mer enn noen andre partier har jeg inntryk av at man fokuserer på personene i partiet fremfor politikken. Hagen har selv uttalt at tilstanden er bedre nå en for ti år tilbake da han nærmest ble tiet ihjel av media. Han sa også at Frp nå hadde bra med muligheter til å frem sitt politiske budskap. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 FrP slipper til i mediene, no doubt about it. Ja. Og mer enn noen andre partier har jeg inntryk av at man fokuserer på personene i partiet fremfor politikken. Hagen har selv uttalt at tilstanden er bedre nå en for ti år tilbake da han nærmest ble tiet ihjel av media. Han sa også at Frp nå hadde bra med muligheter til å frem sitt politiske budskap. Spesietl etter at TV2 kom på banen virker det som om FRP er blitt mer satt i media sitt søkelys. De er jo veldig glad i å dra med FRP i sine debattprogrammer og på nyhetene. Greit nok at under 2% av journalistene vistnok stemmer FRP, men da kan man jo nesten undres om de befinner seg i TV2 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Greit nok at under 2% av journalistene vistnok stemmer FRP, men da kan man jo nesten undres om de befinner seg i TV2 Så journalistene bruker kun de politikerne de stemmer på? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Greit nok at under 2% av journalistene vistnok stemmer FRP, men da kan man jo nesten undres om de befinner seg i TV2 Så journalistene bruker kun de politikerne de stemmer på? Nei. Det har jeg aldri sagt. Men som du selv påpekte. Partiet ble nærmest tiet ihjel, ifølge noen. Tilfeldig? Journalistenes politiske standpunkt har jo helt klart sammenheng med journalistikken de fører. Men det varierer nok høyst mye fra journalist (og ikke minst redaktør) til journalist. Dog kan det jo også tenkes at FRP er god underholdning og det er derfor de er/ble så mye representert på TV2. Men faktum er at FRP er blitt mer medie akseptert etter at TV2 kom på banen. Prosjekt vi hadde i min ungdom på Gymnaset tok man over en periode på noen måneder for seg nyhetsdekningen og representasjonen i debatter på henholdsvis TV2 og NRK. På TV2 var FRP mest representert, fulgt av Høyre og AP, mens på NRK var AP mest representert, med Høyre, KRF, SV og FRP på plassene etter. Da tok man for seg hvor ofte partiene ble intervjuet i vanlige nyheter og hvor ofte de var med i debatter. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Dette går helt klart ut over den borgerlige siden. Hagen sier egentlig at de må finne en ny statsministerkandidat før de kan regne med støtte fra FrP. Dersom de ikke gjør dette så kan vi allerede i dag fastslå at Norge får en sosialistisk regjering til høsten. Men dessverre tror jeg ikke ballene til Hagen er store nok til å stå imot når det gjelder. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hagen presser sikkert bare på for å få seg mer makt. Og så gir han seg når det virkelig gjelder. Om han står på sitt blir jeg overrasket, positivt, på en måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå