Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina har klikka fullstendig....

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen ca 5 mnd siden byggde jeg ny pc. (spec i signatur) Den har fungert helt supert, fram til en uke siden...

Da begynnte den og reboote av og til, så veldig ofte. Jeg tenkte det kansje var tempen som var for høy og klokka helt ned. Men rebootene fortsatte, noeganger kunne jeg bruke maskinen i et par timer, andre ganger restarta den under oppstart av windows.

Feil meldig var (blue screen): DRIVER.IRQL.NOT.OR.EQUAL

*** STOPP: 0.000000D1 (0xF1E6B353,0x00000002,0x00000001,0x806FDFFF)

Så ble jeg lei og formaterte hardisken, og "resetta" cmos. Så begynnte jeg vog installere windows fikk noen feilmeldinger under installasjonen. Så jeg prøvde på nytt fikk nå "rebooten" under installasjonen. Etter dette kommer jeg ikke lengre en "maskinvarekonfigurasjonen" før den låser seg (under kjernefeilsøking).

Jeg har rett og slett ikke peiling hva som kan være galt i og med at maskina har funka så bra før..

Hadde noen kunne hjelpe, meg hadde jeg vært evig takknemlig.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I første omgang ville jeg, som du, mistenkt varme, eller minne. For varme, sjekk at kjølerene sitter skikkelig, og alle vifter sitter går rundt, og at ribbene og viftene ikke er fulle av støv. For å teste minnet, last ned Memtest86. Det finnes både en versjon for DOS, og en versjon som du kan brenne ut til en bootbar CD fra ISO.

Lenke til kommentar
I første omgang ville jeg, som du, mistenkt varme, eller minne. For varme, sjekk at kjølerene sitter skikkelig, og alle vifter sitter går rundt, og at ribbene og viftene ikke er fulle av støv. For å teste minnet, last ned Memtest86. Det finnes både en versjon for DOS, og en versjon som du kan brenne ut til en bootbar CD fra ISO.

Jeg tviler veldig på at det er minne.... Det har aldri hvert varmt og spenninga aldri over 3v (som er garantert av OCZ).

Det er omtrent ikke støv i pcen i og med at begge radiator viftene i topp ligger under "støv filteret" samme med vifta i front.

Cpuen er hvertfall ikke overoppheta i og med at den er vannlkjøt.(aldri over 30c)

Alle viften går på fullt hele tida (radiatorviftene i topp(2*120mm), 120mm bak, og en 80mm i front. (har samtlige på viftestyring)

MEN jeg frkter at "cippen" på hovedkortet er "brent". Den har hvert veldig varm under load (over 50c....har kjørt på 253 mhz og stillt opp spenninga med 0,1v)

Og et par ganger tidliger har jeg hatt alle viftene på "tomgang" (når det var kladt på rommet) og glemt og skru de på igjenn når jeg begynnte og spille. Da har maskinen reboota, og når jeg da komm tilbake til windows var tempen 58-60c på hk........ :ohmy:

Det er bare de 2 gangene den har reboota på 5 mnd, før nå.......

Lenke til kommentar

Prøvde noen ganger til og starte opp, men den stoppa under "kjernefeilsøking) nå også, resatte cmos en gang til men kom ikke videre. Så fant jeg ut at jeg bare skulle prøve en cmos reloaded på maksklokken min....og vips så funka det. ;)

Har nå installert win og holder på op "update" har ikke merka noen reboots enda... :whistle: . Jeg krysser fingrene og satster på at det virker. Men hva som skjedde skjønner jeg bare ikke...... :hmm:

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig på at det er minne.... Det har aldri hvert varmt og spenninga aldri over 3v (som er garantert av OCZ).

Av og til feiler minne, selv om de ikke har vært utsatt ufordelaktig miljø. Det er også gratis å kjøre Memtest86, så hva har du å tape, bortsett fra litt tid?

Lenke til kommentar

Hvilken vei blåser viftene i radiatoren din? Har lignene oppsett som deg, samme kabinett, radiator, cpu, lignende gpu. Så lenge jeg lot viftene i toppen ta INN luft, ble den allerede varme luften i kabinettet "låst ute" av den kalde luften som strømmet inn fra toppen. Byttet retning på viftene, støvfilteret har mistet sin funksjon men what the heck. Maskinen ble stabil som et fjell etter det, tidligere hadde både minnet og PWM area(?) (spenningsstyringsgreiene) blitt farlig varme. Om du ahr vannkjølt chipsett også, og må ha skjermkortet i PCIE4, kan det være greit å sette på noen kjøleribber på vga-ram'en, da det ofte er litt dårlig airflow så langt nede i kabinettet.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Har brukt pcen noen timer nå, og den har reboota 3 ganger. (3 ganger for mye....)

Kjørte memtest86+ 4 loops (ca en time) og fikk mellom 15-30 feil i hver loop, under test 5 (88 feil tilsammen) dette var var med overklokken som står i signaturen.

Skal kjøre den overnatta nå med stock settings og se hva som skjer.

:hmm:

Angående radiatorviftene så blåser de inn i kabinette ja, men den har altså kjørt fjellstabilt slik i 5 mnd. (men det kan jo tenkes at sommervarmen slår inn :hmm: ). Derfor har jeg kjørt utensidedør og med bordvifte, og den rebooter allikeveld. Rebootene har også kommet under oppstart av windows så jeg tror ikke varme er problemet nå......

(takk for tipset med viftene, skal nok snu de etterhvert) ;)

Lenke til kommentar

kjørte memtest86+ i hele natt, litt over 8 timer 23 loops, 0 errors........

Edit:

Nå får jeg ikke starta windows lengre, maskina rebooter under oppstart av windows hver gang.....

Tror hk har tatt kvelden (nå får jeg ikke bluescreen lengre, bare reboot)..... :hmm:

Edit:

Bytta til overklokken igjenn og nå starter windows, men det tar ikke lang tid før jeg får bluescreen og reboot..

Får vel sende en mail til netshop og høre hva de mener..... :(

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...