Patience Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei, Dere som VET: Jeg skal ha temp.sensor på CPU'en. En fysisk sådan. Hvor på CPU'en skal denne legges? Og kan jeg montere denne uten å ta av kjøleribba? Jeg er litt "perfecto" når det gjelder nøyaktig avlesning. Nå er ikke seg så god på kjernestoffet CPU, så fint om dere kan begrunne svaret deres så jeg vet nøyaktig hvor dere mener.. Takk Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg skal ikke påstå at jeg sitter på fasitsvar på ditt spørsmål. Men i følge Intel skal casetemp måles helt i senter av hs, og det er også der sensoren sitter fra før av (men da inni selve kjærnen). Dette er jo mildt sagt vanskelig å få til, så jeg ville i alle fall forsøkt å plassere den inntil siden av hs (heatspreader), og i direkte kontakt med denne. Det er vel det som gir deg mest nøyaktig temperatur. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Hm.. oki.. takk Er det jeg har hørt andre steder også.. Flere? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Da var det gjort. Suksess!! Tok av heatsinken, la på ny goop, la sensoren inntil (nøyaktig) og klappa i sammen. Temperaturen gikk ned ca 8-10'C faktisk (pga goopen I presume?). Basert på ASUS-probe som jeg sjekket før jeg koblet ned maskinen og koblet til den fysiske temp.sensoren. Kjøpte en orignal LianLi temp.sensor. Og denne viser faktisk 1,5-2'C MER enn hva asus probe viser. Dette tar jeg faktisk som et positivt tegn. Verre om den hadde vist mindre. Som nevnt tidligere er jeg litt nøye på ting. For å få selve sensoren så nært intill kjernen som mulig klipte jeg bort den lille tunga som var på tuppen slik at metalltråden inni sensoren kom helt borti kjernen. Deretter la jeg en liten prikk med goop som en slags bro fra kjernen over på temp.sensoren. Videre festet jeg den spesielle tapen helt frempå tuppen for å presse den ned nærmest kjernen som mulig. Etter å ha vasket alt med rødsprit selvsagt. Nå kjører jeg med en lett load med musikkvideo i bakgrunnen, masse tray-stæsj og 2 forskjellige nettlesere oppe - og displayet viser 41'C. Men går ned til 37-38 idle om jeg lukker alle programmene. Fornøyd med resultatet da jeg aldri har gjort dette før. Men digger den godfølelsen av å ha gjort det ordentlig. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 10 grader pga goop var jo mildt sagt voldsomt. Har aldri vært i nærheten av slike endringer, og i tillegg er jo ikke den nye goopen på sitt optimale før etter en del timer bruk. Men en ting når det gjelder festing av sonden som jeg ville vært litt forsiktig med var det du sier om klipping. Selve sonden består såvidt jeg vet av en motstandstråd, som endrer motstand etter temperatur (som regel lavere motstand, jo høyere temp) Så og fjerne isolasjonen på denne, slik at den kommer i metallisk elektrisk ledende kontakt med HS er jeg ikke helt sikker på at er så lurt. Kortslutter man tråden helt, får man fult utslag på måleren. Nå virker det jo som det har gått greit hos deg, så det er mulig jeg tar feil altså, at det ikke er så farlig, at tråden er lakkert, eller av andre grunner ikke lar seg kortslutte. Men ville bare nevne det Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 He he, Vel såpass skjønnte jeg også Er en grunn til at den er der. Men jeg begrenset den tunga så mye som mulig.. Men det var enda en liten bit av tunga igjen foran på spissen. Så det gikk helt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå