RaveNEyeS Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/19/435116.html Kanskje myndighetene burde sett faretegnene i begynnelsen? Får håpe noen kommer etter denne mannen med hevn som drivkraft. edit: Hva dette greit nok MOD? Endret 20. juni 2005 av RaveNEyeS Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) edit: Hva dette greit nok MOD? Ja, og nei. Tittelen er beskrivende nok for postens innhold. Men: Når man poster noe her er det fint om man har en ide om hva man vil oppnå med posten. At vi alle skal forferdes over fyren synes ikke jeg er grunn nok til å lage en tråd. Jeg går ut fra at såpass mange folk her leser Dagbladet og VG (jeg for ordens skyld gjør det ikke) og nettsidene deres at de ikke trenger å lese de samme historiene her med mindre det danner bakgrunn for en aktuell debatt. Det jeg ønsker meg er at folk tenker på at dette er et diskusjonsforum, altså er det greit om man setter premissene for hva som skal diskuteres når man poster første innlegget. Her er mange mulige retninger: 1. Bør pedofile bures inne for livstid/kjemisk kastreres/... eller behandles. 2. Er hevn/borgervern/... akseptabelt når forbrytelsen er grusom nok, eller når overgriperen ikke viser vilje til forbedring. 3. Er Dagbladets journalistikk med på å rette søkelys på alvorlige samfunnsproblemer, eller er det å stigmatisere mennesker som i 90% (velg et tall) av tilfellene ikke har eller vil gjøre noe galt. 4. Er pedofili en sykdom/legning/... (Den har vi nettopp hatt i minst to andre tråder som ikke hadde det som topic, og trenger sikkert ikke en til.) 5. ... Nå kunne man selvsagt svare at "Jeg vil diskutere alt om pedofili", men det fører sjelden til noen konstruktiv debatt, snarere til krangel om perifere emner og en rotete tråd som erfaringsmessig tilslutt blir stengt. Med litt strammere tøyler fra trådstarters side er det lettere å unngå det. NB! Dette dreier seg ikke om denne tråden spesielt, men om alle tråder av typen "Leste det i Dagbladet/VG" som postes her på PRS. Trådstarter oppmuntres til å fortelle oss hva han vil med tråden. Geir Endret 20. juni 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Egentlig ville jeg bare konstantere at jeg syns mannen burde bli offer for hevndrap, så kan man jo diskutere litt rundt det:P Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Han må ha vært en svært opptatt mann hvis han skal ha misbrukt alle 36000... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Han må ha vært en svært opptatt mann hvis han skal ha misbrukt alle 36000... Det slo faktisk meg og. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Nå kan en jo lure på hvorfor ikke systemet var i stand til å beskytte borgerne mot denne pedoen, og hva slags straff han fortjener. Jeg vet veldig lite om pedofili, men er usikker på om mannen fortjener frihetsberøvelse mtp. straff eller tvangsbehandling. Straff er definitivt mest rettferdig, men hvis han har forgrepet seg på så mange barn er det neimen ikke sikkert at han forstår hva han har gjort og at straffen er konsekvensen av dette. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Kan ikke ha blitt mye "fritid" på han der nei. Hans kriminelle bakgrunn startet for 35 år siden, men tross massive mistanker mot seg, har han aldri blitt registrert som sex-kriminell i sitt rulleblad, og tilbragt «bare» 12 år i fengsel, melder nyhetsbyrået AP. Noe som gir han 23 år. 35000/23/365 gir ca 4,2 barn per dag O_o Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Noe som gir han 23 år. 35000/23/365 gir ca 4,2 barn per dag O_o noe som kanskje er litt i meste lager? han er sikkert pedofil, og bør straffes, men jeg tviler på at han har voldtatt 35000 barn! Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 35000 eller 20, 1 voldtatt/misbrukt er en for mye! Man burde sørge for at slike mennesker ikke får muligheten skade noen. Om de burer de inne på livstid (da mener jeg til de dør) eller hennretter de er egentlig ett fett. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Han bør få dødstraff hvis dette stemmer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 35000 eller 20, 1 voldtatt/misbrukt er en for mye!Man burde sørge for at slike mennesker ikke får muligheten skade noen. Om de burer de inne på livstid (da mener jeg til de dør) eller hennretter de er egentlig ett fett. Det kan du selvfølgelig si. Men du hadde ikke skrevet om det her hvis ikke oppslaget hadde vært som det var. Media må skape monstere for løssalgets sin skyld. Da viskes realitetene lett ut. Det er derfor jeg synes Dagbladet og VG er dårlig kildemateriale for diskusjoner her. For meg høres det ut som om fyren er sykelig opptatt av dette. Kan nok tenke meg at mesteparten av loggføringene er av typen "klappet Jack på skulderen på treningen i dag." Men det vet vi jo ikke, og får neppe vite det heller, fordi Dagbladet nok ikke gidder å skrive om det når saken koker ned til sin rette proporsjoner... Geir Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Kan nok tenke meg at mesteparten av loggføringene er av typen "klappet Jack på skulderen på treningen i dag." det kan jo hende er riktig, men om han missbruker et barn i året, så er det et barn for mye! jeg er helt enig med RaveNEyeS. enten burde han bures inne, ellers burde de kverken Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg ville bare konstatere at jeg synes folk som konstaterer at folk som burde bli offer for hevndrap selv burde bli offer for hevndrap. Til orientering. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Enig med deg der. Men jeg vil ta det lengre, la det omfavne hevn generelt. Man burde finne en bedre måte å håndtere pedofile i samfunnet på enn å hevne offeret! Hva er det godt for?? Dette er et problem man må begynne å ta alvorlig. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Å vite at gjerningsmannen er død gir nok en enorm lettelse for offert. Men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Så skal man da ta livet av alle som begår lovbrudd? Dødsstraff mener jeg ikke er rettferdig uansett. Målet skal ikke være å gjøre ofrene tilfredse, å ta hevn, men å arbeide med dette problemet, ta tak i det. Kanskje vi en dag finner en bra måte å få pedofile tilbake til samfunnet igjen på, uten ny stor fare for misbruk. Det må være målet. Alt annet er bare raske løsninger på store problem. Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Måtte slike mennesker bli fjernet fra vår verden og få sin straff. Slike skal IKKE, og jeg gjentar, IKKE slippes ut i den normale verden. Hvis et svin hadde voldtatt noen jeg kjenner, noen jeg er glad i, ja da hadde jeg gjort alt som stod i min makt for å straffe han. Pedofile ødelegger andres liv og det kan ikke forsvares! Uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Og jeg regner med at det er noen på dette forumet som synes at de fortjener å komme ut i friheten igjen, etter terapi. Eller slippe ut igjen uansett. Bare tenk dere hvis noen dere er glad i blir voldtatt. Da hadde dere for søren ikke ønsket annet enn den mannen vondt. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Jo. Personlig hadde jeg nok tenkt litt mer rasjonelt, det tror jeg faktisk. Jeg hadde nok hatet mannen, men det blir for dumt å skulle ta livet av ham for å få hevn. Skal da musikere få lov til å gå rundt og skyte ned folk som ulovlig laster ned musikken deres og dermed svindler de? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Det er snakk om en helt annen art av kriminalitet, Decline. Du kan ikke sammenligne svindling med pedofil-overgrep. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Mener du. Kanskje andre mener noe annet. Hvis en musiker mener at han kan skyte folk som ikke betaler for seg, så mener han det. Du kan jo ikke bestemme hva han synes er verst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå