Gå til innhold

HDD problemer etter innstalert SP2 *Løst*

Anbefalte innlegg

Jeg har en stk Western 160gb 7200 rpm og en st maxtor 160bg 7200rpm i PCen min. Hovedkortet er et Asus A7A 133 og jeg kjører Win XP Pro

Problemet mit er at når jeg legger inn SP2, så klarer ikke hardiskene å overføre mer en rundt 3-4 mb/sec i motsetning til 20-25 mb/sec når jeg ikke har lagt inn SP2.

Jeg prøvde i dag å formatere hele windows stasjonen og la inn WinXP pro på nytt. Når den var helt nyinnstalert, så fikk jeg hastigheter opp mot 24-25 mb/sec på overføringer fra deb ene hardisken til den andre. Men da jeg la inn SP2 så redusertes overføringen ned til 3-4 mb/sec. Det er såppas at jeg ikke kan se på film engang uten at enten bildet eller lyden lagger. Det er utrolig irriterende!

Noen som har vært borti dette før eller vet hva som kan være feilen? Trenger seriøst hjelp. Har sliti med dette lenge!

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å tving dma på harddiskene i stedet for auto. I egenskaper for harddiskkontrolleren (enhetsbehandling, systemegenskaper)

Se om ikke det løser problemet (er i allefall et vanlig problem med nvidia chipset og sp2 hvis du bruker raid)

Lenke til kommentar

Ok. Får ikke lov til å tvinge hardiskene til å kjøre dma. De kjører PID nå. Kan det være feilen?

EDIT

Avinstalerte IDE kontrollerene og restarta PCen to ganger. Da klarte den å kjøre DMA og det ser nå ut som at det går bra :D Tusen takk for hjelpen.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Men det gikk ikke så bra som jeg håpet. Er umulig å få tvinget windows til å kjøre DMA! har lest masse guider på nettet og prøvd masse forskjellig, unninstallere IDe kontrollerene, endre i regediten pluss mye mer. Er det noen som har hatt så mye problemer med dette før? Noen som har noen metoter som kanskje kan virke?

Lenke til kommentar

Beklager trippelpostingen, men er det mulig å få noe hjelp på dette?

PCen nekter simpelthen å kjøre UDMA. Når jeg ikke har lagt inn SP2 på WinXP pro så funker DMA helt fint, men når jeg legger inn SP2 så klarer den ikke kjøre DMA.

Hardwaren min er:

Hovedkort: Asus A7A133

Prosessor: AMD 1,4ghz

Hardisker: Maxtor 160GB og WD 160GB

RAM: 265 mb

Trenger veldig hjelp. Google ga meg ikke noe svar på dette. Ingen ting av det jeg fant funket....

*EDIT*

OK, nå har jeg klart å fikse det. Etter utallige søk på google og mange klikk på diverse linker så fikk jeg lastet ned et program som tok seg av jobben. Det heter "ALi IDE mode Utillity" og fikser slik at du kan bestemme hvilken mode alle IDE enheter skal kjøre med (Eks UDMA1, UDMA2, PIO osv.)

Skal prøve å finne link. Men syntes det ikke har vært så mye hjelp å få her på forumet da...

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Installer siste bios.

http://support.asus.com/download/download....ll&model=A7A133

http://drivers.softpedia.com/get/BIOS/Asus...-Bios-113.shtml

kansje en nyere bios?

På ali sine sider står det at sørside kontrolleren på a7a kortet skal støtte udma uten problem men må aktivere i controlpanel... . Viss det av noen grunner ikke skulle fungere kan man installere ali driveren.

http://www.ali.com.tw/eng/support/faq_products_faqs.htm

http://www.ali.com.tw/eng/support/faq_trou...hooting_ide.htm

Drivere finnes på softpedia.com, søk etter ali. Prøv med Integrated Driver 2.095.

Alternativ løsning, pci ide kort.

Lenke til kommentar

Takk Takk.

Var den første av de linkene jeg fikk lastet ned det programet som fikset det på.

Den andre linken til det forumet gir jo ikke no svar på problemet. Bare en haug med folk som spør om han har jumpra hardisken riktig :p:)

Tusen takk for all hjelp henny!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...