Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense linjehastighet til leieboere

Anbefalte innlegg

Hei. Vi sitter på en NextGenTel ADSL, Router -> Hub -> 3pcer.

Vi skal ha oss nye leieboere som ønsker tilgang til bredbånd, det jeg lurer på da er om vi kan gi dem det fra vårt nettverk og samtidig begrense maks hastighet ned til dem, slik at de ikke sluker hele linja osv. Er det mulig uten at nettet må gå igjennom en pc? Isåfall, hvordan?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eller så kan du slå på qos. da blir du prioritert. så når du ikke bruker inet får han mye, og når du bruker får du mye

qos er pakkeprioritering av pakker som er kritisk

å få frem fort, som video eller tale.

noe som ikke er det trådstarter spør om.

båndbreddekontroll kan du oppnå enten ved å bruke netlimiter,

innebygget i brannmuren eller i routeren.

hvilken router har du?

Lenke til kommentar

Netlimiter vil jeg anse som noe helt uaktuelt ettersom dette må installereres på leieboers datamaskin og har han litt innsikt så endrer han disse instillinger eller fjerner programmet.

Routere med båndbreddebegrensninger har jeg tilgode å se på privatmarkedet.

Mitt tips: QoS(selv om dette heller ikke er default på alle routere, så finnes det på en del)

Lenke til kommentar

Asus WL500-g

http://uk.asus.com/products.aspx?l1=12&l2=...=61&modelmenu=1

Bandwidth Management and WMM support

Make your transmission much more Efficient!

When numerous computers are connected to the wireless LAN simultaneously, it is typical for data transmission to slow down. This bothersome experience is especially annoying when users are transferring video and audio files. The WL-500g now offers two innovative functions that maintain the transmission rate for selected applications even when data traffic is heavy.

Bandwidth Management

This function allows easy management of the selected application (port) or IP address in the network to prioritize Internet traffic and optimize network resources. With this feature, the Internet transmission will not slow down even when someone in the home network is carrying out P2P download.

WMM

This special feature controls bandwidth between the head-end (Access Point) and the client-end (computer), and users the option to decide if this feature should be enabled. Applications are sorted into four categories to which the amount of bandwidth is allocated accordingly. Users can now choose to prioritize programs and applications to ensure smooth operation as well as effective usage of resources

Endret av 6502
Lenke til kommentar
Asus WL500-g

http://uk.asus.com/products.aspx?l1=12&l2=...=61&modelmenu=1

Bandwidth Management and WMM support

Make your transmission much more Efficient!

When numerous computers are connected to the wireless LAN simultaneously, it is typical for data transmission to slow down. This bothersome experience is especially annoying when users are transferring video and audio files. The WL-500g now offers two innovative functions that maintain the transmission rate for selected applications even when data traffic is heavy.

Bandwidth Management

This function allows easy management of the selected application (port) or IP address in the network to prioritize Internet traffic and optimize network resources. With this feature, the Internet transmission will not slow down even when someone in the home network is carrying out P2P download.

WMM

This special feature controls bandwidth between the head-end (Access Point) and the client-end (computer), and users the option to decide if this feature should be enabled. Applications are sorted into four categories to which the amount of bandwidth is allocated accordingly. Users can now choose to prioritize programs and applications to ensure smooth operation as well as effective usage of resources

Funker de greiene der for de som ikke er tilkoblet WLAN'et også? Isåfall ser det ut som en godt valg med QoS på routern.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at det er linksys WRT54G du leter etter. Med den nyeste offesielle firmwaren har de qos hvor du enten kan sette prioritet til enkelt type trafikk (som html), eller til en spesifikk ethernet port. Du kan ikke sette et spesifikt tall, men du kan sette enten low eller hig prioritet på hver av de 4 LAN portene.

Ellers så finnes det jo en haugevis av uofesielle firmwarer til denne, og mange av de har sikkert det du leter etter. Den mest kjente av de er sveasoft sin, og uten at jeg har prøvd den selv er jeg 99% sikker på at den har en mer omfattende QoS enn linksys sin offesielle firmware.

Lenke til kommentar

Med WRT54 kan du prioritere eget bruk slik at leieboer har hele linjen når du ikke bruker internett selv, så snart du bruker internett selv vil hastigheten til leieboer gå ned.

Dersom du skal begrense hastigheten til leieboer permanent kan Sveasoft sin firmware ordne dette, du kan da begrense hastighet på en LAN port fra 256kb til 100Mb.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
Slik ser netverket hos oss ut nå. Hva skal kobles til, og hvor(dan)? Må vel bli en plass mellom switchen og huben. Billig løsning!? Takker for svar hittil, men trenger nok litt mer hjelp. :)

1. Sett opp en WRT54G med Sveasoft Alchemy 1.0 og plugg kabelen fra Ciscoen inn i WAN-porten på denne.

2. Dersom du ikke trenger trådløst, sett Wireless i WRTen til "Disabled" for å slå av radioen.

3. Flytt switchen til 2. etasje og sett den inn istedet for huben

4. Kast huben i søplebøtta eller heng den opp i glass og ramme for å vise barna hva forgjengerne til Homo Sapiens kommuniserte med.

5. Plugg PC #1 inn i en av LAN-portene på WRTen og kabelen til switchen i 2. etg i en annen.

6. Sett LAN-porten til PC #1 til "Premium" og porten til switchen til "Bulk" i QoS i WRTen.

Lenke til kommentar

Beklager så meget om jeg forklarte litt rart tidligere. Slik jeg tegner opp, er slik netverket er i de to ( våre ) etasjer nå. Vi har en leilighet under 1etasjen som vi vil dele netverk med. så om noen kunne tegnet om tegninga mi å plussa på en pc der med begrensa hastighet så hadde det vært supert :)

Lenke til kommentar
Beklager så meget om jeg forklarte litt rart tidligere. Slik jeg tegner opp, er slik netverket er i de to ( våre ) etasjer nå. Vi har en leilighet under 1etasjen som vi vil dele netverk med. så om noen kunne tegnet om tegninga mi å plussa på en pc der med begrensa hastighet så hadde det vært supert :)

Bare gjør som Arne Nåtedal sier, bare plugg leieboere inn i port #3 og sett denne til bulk, mens du setter premium på "dine" pc'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...