Gå til innhold

Hvem bråker minst? Intel 2GHz eller AMD XP1900?

Anbefalte innlegg

Har akkurat testet ut en GlobalWin CPU-vifte til en AMD Athlon XP1900 (1,6 GHz) som bråker noe sinnsykt. Har noen testet Intel Pentium 4 2 GHz/1,9GHz prosessorene med den innebygde viften der (boxed)? Antar den viften bråker langt, langt mindre. Stemmer det? Er svært fristet til å levere tilbake AMD prosessoren og bytte den til en Intel prosessor hvis vifta bråker vesentlig mindre, men jeg kjenner ikke til om Intel 1,9GHz lager like mye varme som AMD 1900.

Enventuelt om noen kjenner til hvilken vifte (med ribbe) som støyer desidert minst og som samtidig kjøler godt nok for en AMD XP1900.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids prøve Alpha PAL 8045 ribba (en av de beste på markedet) med Papst 8412NGH vifta de selger hos Microplex, denne kommer med rheostat så du kan regulere hastigheten trinnløst. I tilleg til denne burde du kjøpe Artic Silver II varmeledende pasta for best varmeoverføring fra prosessor til ribbe.

Siden denne ribba monteres ved hjelp av høla i hovedkortet så burde du ta en titt her for å se om hovedkortet ditt passer.

Lenke til kommentar

For de som ikke vet det, en Pentium 4 utvikler faktisk mer varme enn en Athlon (T-bird) ved samme hastighet. En Athlon XP/MP utvikler mindre varme enn en Athlon (T-bird) igjen. Så det er bare tull at Athlon utvikler mer varme enn Pentium 4. Dette blir jo bare enda værre hvis man tenker seg at en Athlon XP/MP 1900+ 1,6GHz er raskere enn en Pentium 4 2GHz og hvis en Pentium 4 ikke har skikklig kjøling så blir den treigere.

Hvis man kjøper skikklige kjøleribber så kan man klare seg med en stillegående vifte. Selv har jeg kun en Taisol CGK760 med standard vifte som klarer å holde min overklokka MP på 45°C under full last.

Lenke til kommentar

Alpha Pal 8045 er ett kjøleelement for 80mm vifter.

Noen selger komplett med forskjellige vifter bl.a Microplex med stor Papst (37 dB på max) og rheostat så en får justert spenninga ned mot 8V - også lyden og turtall.

Har 19 dB (45m'3/h) Papst på Pal 8045, temp. 46 C etter SiSoft Sandra CPU Burn In etter en time, ifølge PC Alert III, 22 i rommet.

Att. støy: Når en kommer vekk fra 60 viftene synker turtallet ,(støyen), dramatisk for å flytte samme luftmengde / gi samme kjøling av finna/CPU!

Lenke til kommentar

Glimrende svar fra dere folkens! Takker for det. Ser ut til at det må bli Alpha 8045 eller Zalman 3100-Gold Plus. Antar det blir hipp som happ hvilke av de to jeg kjøper, men antar jeg går for Alpha 8045 og en tur til Biltema for noen matter for maksimal lydløs PC.

Lenke til kommentar

On 2001-11-25 15:42, khosethl skrev:

Ikke noe problem å få en stille AMD lenger, med zalman vifter trenger du ikke engang høre vifta, det blir litt verre å få en lydløs pIV med 748 sokkel da denne skiller seg litt fra 423 sokkelen med festeanordning, større avstand mellom hullene.

det er ivertfall ikke problem å få en P-4 stille.

kjør viften på 5volt..

hvor i alle dager har man det i fra at P-4 produserer mer varme enn AMD??

Lenke til kommentar

On 2001-11-25 18:09, Gega skrev:

Quote:

On 2001-11-25 15:42, khosethl skrev:

Ikke noe problem å få en stille AMD lenger, med zalman vifter trenger du ikke engang høre vifta, det blir litt verre å få en lydløs pIV med 748 sokkel da denne skiller seg litt fra 423 sokkelen med festeanordning, større avstand mellom hullene.

det er ivertfall ikke problem å få en P-4 stille.

kjør viften på 5volt..

hvor i alle dager har man det i fra at P-4 produserer mer varme enn AMD??

Kan så være, men det er ikke sikkert alle har kompetanse eller lyst til å modde viftene sine. Og noe støy er mer en ingen støy.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klarte bare ikke å la være å kommentere dette:

Skrevet av Kamerat:

For de som ikke vet det, en Pentium 4 utvikler faktisk mer varme enn en Athlon (T-bird) ved samme hastighet. En Athlon XP/MP utvikler mindre varme enn en Athlon (T-bird) igjen. Så det er bare tull at Athlon utvikler mer varme enn Pentium 4.

Dette er bare svada..Hvis du (Kamerat) vet noe som helst om produksjons-teknologi av prosessorer vet du at T-Birden er produsert på 0.18µm, mens P4 er produsert på 0.15µm. Av denne grunn blir T-Birden betydelig varmere en Pentium 4. Dagens XP er kjøligere en T-Bird, men P4 er forsatt kjøligere enn begge to, og Intels nye Northwood, som er produsert på 0.13µm er kjøligere en Willamette, som er den gammle kjerna, på betydelig høyere frekvens. Faktisk er Nortwood så "kald" at den med letthet kan klokkes til 2,5ghz med helt vanlig luftkjøling. Mye takket være mindre transistorer som kan switche raskere en de "store" som finnes i Willamette, XP og T-Bird. Mens Intel produserer alle sine nyeste prosessorer på 0.13µm, blir Amds prosessorer produsert på 0.18µm. Poenget mitt:

Å si at T-Bird er avgir mindre varme en p4, Har aldri hørt på maken til tøv.....

XP er reine skjere kjøleskapet i forhold til T-Bird. Men XP er likevel varmere enn P4(Willamette), som igjen er betydelig varmere enn Northwood. Kom ikke her å si at Amd har kjøligere prosessorer en Intel. Det er bare vås...En påstand tatt ut av en hver sammenheng. Jo mindre produskjons-teknikken er, desto mindre varme utvikler prosessoren. Av denne grunn, gikk AMD ned fra 0.18 til 0.15µm på XP-kjerna.

Those are the FACTS, Friend.

Lenke til kommentar

Nokre tal som eg plukka opp:

P3 1000, 33W, 1.05kvmm, 31.4W/kvcm

P4 1500, 57.9W, 2.17kvcm, 26.7W/kvcm

P4 2000, 75.3W, 2.17kvcm, 34.7W/kvcm

TB 1000, 54W, 1.2kvcm, 45.25W/kvcm

TB 1333, 73W, 1.2kvcm, 60.8W/kvcm

Som vi ser så vil ein P4 vere vesentleg lettare å kjøle ned ettersom den har minst varmeeffekt per areal.

Lenke til kommentar

Tullball. En 2GHz Williamette P4 med original kjøler ligger på rundt 30 grader, 40 ved maks load. Denne kan fint overklokkes til 2,2 med original kjøler (den som følger med). Den spinner på ca 3000rpm og er ganske støysvak.

Og til du som sa at p4 avga mer varme, så er det bare Teoretisk. Og, når p4 har en varmespreder oppå cpu'en som gjør den til 5-6 ganger større enn coren til AMD så sier det seg selv at P4 overfører varme mye lettere, og trenger mye mindre kjøling/bråkete vifter.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 15:57, extreme skrev:

Og til du som sa at p4 avga mer varme, så er det bare Teoretisk. Og, når p4 har en varmespreder oppå cpu'en som gjør den til 5-6 ganger større enn coren til AMD så sier det seg selv at P4 overfører varme mye lettere, og trenger mye mindre kjøling/bråkete vifter.

DET VAR JO DET JEG SA.

P4avgir mer varme men har også et større areal og avgi det på.

Og at du trenger mer bråkete vifter til AMD er også tull.

De fleste gode kjøleribbervifter erlaget spessielt for AMD og derfor kan du bruke en Alpha8045 og en papst 12db vifte og det er forsatt nok kjøling til en tbird1.4 og da også en XP2000+.

Da snakker vi lydløst,men hva er den praktisk betydningen av det?

Synes 25db er passe jeg , tror maskina bråke mindre siden jeg har et noisecontroll støydempet kabininett og maskina står inne i klesskapet.

Jeg prøver og høre maskina , men alt jeg hører er en pipelyd i hodet etter discoèn dagen før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beemer: Athlon XP er produsert ved 0.18 mikron. AMD kommer heller ikke til å lage noen cpu´er ved 0.15, men går ned til 0.13mikron med Thoroughbred-kjernen. Tror også at P4 Willamette var 0.18 mikron, men det er jeg ikke sikker på.

Teit av deg å skrive "Those are the FACTS, my friend" nederst når du skreiv noe som ikke stemte!!

Lenke til kommentar

Til Beemer:

AMD har ingen 0,15µm eller 0,13µm prosessorer. Alle Athloner (K75, Thunderbird og Palomino) og Duroner (Spitfire og Morgan) er 0,18µm, bortsett fra K7 som var 0,25µm. Pentium 4 er produsert med 0,18µm (Willamette) og 0,13µm (Northwood).

Det at Pentium 4 (Willamette) produserer mer varme enn Thunderbird og Palomino ved samme hastighet har jeg lest et sted som har hentet informasjonen ut i fra offisielle dokumenter fra AMD og Intel. Northwood derimot er kjøleskap i forhold (en Williamette 2GHz har 44% høyere effektutvikling enn Northwood 2GHz).

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-01-20 19:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-20 21:27, Typhon skrev:

OK kara, face it!

AMD har tatt igjen intel på varmeutvikling oxo!

Nope. Pentium 4 kan godt produsere veldig mye mer varme enn Athlon, men når kontaktflaten mellom coren og kjøleelementet er så utrolig mye større for P4 så blir den veldig mye lettere å kjøle ned.

Hvor mye en CPU produserer av varme totalt sett er (forholdsvis) irrelevant. Det som betyr noe er hvor mye varme per kvadratkilometer ( :smile: ) CPUen produserer.

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-20 23:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...