mesh Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Min kjære, trofaste sliter av en pc har blitt senil...Den har glemt bootfilene, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. For å gjøre en kort historie lang...her er problemet Masinevare: HK: Asus A7N8X DeLux CPU: AMD Athlon XP2800+ GPU Radeon 9600XT RAM: 1024MB Corsair HD: 17,2GB FujitsuSiemens IDE + 120GB Seagate IDE + 200GB Seagate SATA + 300GB Matxor SATA 16MB En lengre periode hadde jeg to instalasjoner av windows. En på 120GB og en på 300GB SATA. Ettersom jeg bare brukte den på 300GB SATA (raskere disk) tenkte jeg som så at "Vi formaterer windows-partisjonen på 120GB disken" Problemet oppstod når jeg skulle boote maskina neste gang. Den ville ikke. Skjermen var svart, og det fantes ikke windows. Med Bl.a. partition magic har jeg fastslått av ingen filer er borte fra min kjære 300GB disk. Windows er der, men mangler boot-filene. Hva må jeg gjøre for å få maskina mi til å boote igjen? Jeg har installert masse programmer og tweeket windows, så jeg grøsser med tankte på å måtte reinstallere. Finnes det andre muligheter? I BIOS er det ikke SATA som en mulighet når det gjelder Boot device, men SCSI står som bootdevice for min SATA disk. Finnes det noen muligheter for å rette feilen her? BIOS oppdatering? Håper noen har klart å løse liknende problemer før, for jeg vil så gjerne ha maskina tilbake i fungerende tilstand Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg ville prøvd å koble av 120 GB-disken midlertidig, og kjørt en repair-/reparasjonsinstallasjon av Windows. Du vil kanskje miste tweakingen, men du vil beholde alle programmene. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Hei. Vil tippe at bootfilene for den XP versjonen som du har på 300GB disken lå på 120GB disken. Disse er nå tapt ved formatering, og jeg tror eneste utvei er å formatere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå