Gå til innhold

Hvilke bøker ville DU ha skrevet?


Anbefalte innlegg

I sience fiction trenger man jo null kunnskaper, noe som er kjekt.

 

Hvis man bare hopper langt nok frem så kan man bruke ord ingen har hørt om.

 

"Han dro opp den enorme swingwang pistolen sin og fyrte løs 30'tommers palialti. Dette hjalp selvsagt ikke på bryst panseret til Stig. Det var laget av calibarium, det sterkeste stoffet i historien. Stig bare sto og gliste. Med munnen full av glass var han en stygg kar." Alt funker, hvis man bare klarer å lage et univers leseren kan tro på så kan man virkelig slå på stortromma. Det vansklige i sience fiction derimot er å etablere universet og gjøre det troverdig. I historier fra virkeligheten så kjenner alle seg igjen og kan forholde seg til det mye lettere. Jeg f.eks digger 5te element bare forde alt er så gjennomført. Klærne de bruker stemmer med det universet jeg er blitt presantert, og ting føles riktig.

 

samme gjelder vel fantasy, nesten, grunnleggende ferdigheter innen middelalderen er vel å foretrekke siden det er der all fantasy stort sett skjer. Men fantasy er jo også en sjanger der alt er mulig.

 

Men on-topic: En krim-fantasy kunne vært fett. FInnes det forresten? En helt standard krim, bare plassert i en fantasy verden, ala Tolkiens. Hadde vært litt kult kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes endel kjente steder hvor en kan lære å svinge pennen for de helt store eposene, og for sci fi er det skrevet et nyttig leksikon over alt fra ordvalg til plott. Denne er ganske artig, med endel klare referanser til kjente historier, f.eks.

- Just-Like Fallacy

 

SF story which thinly adapts the trappings of a standard pulp adventure setting. The spaceship is "just like" an Atlantic steamer, down to the Scottish engineer in the hold. A colony planet is "just like" Arizona except for two moons in the sky. "Space Westerns" and futuristic hard-boiled detective stories have been especially common versions.

hvor de fleste bør kjenne igjen 2 serier...
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skulle jeg skrevet en bok, skulle tittelen vært "Latskap"

 

Den skulle hatt én setning, som lød "Dette er latskap"

 

 

Har jeg en fremtid som forfatter? :p

en jeg kjenner skrev det på norsk stilen sin (temaet var latskap). Han fikk 6er men tror ikke kritikerne blir like glade :p

Det ser ut som om de fleste 'kjenner' en som har gjort det.

Lenke til kommentar

Jeg ville skrevet en engelsk fantasyroman. Noe jeg faktisk har startet på, for en goood stund siden, men aldri klarte å fortsette på. Kanskje jeg klarer å få skrevet noe mer i løpet av de neste årene :p Drømmen hadde jo vært å fullføre, men fordi den er skrevet på engelsk, og jeg har norsk som førstespråk tror jeg det kan bli vanskelig å få publisert den.

 

Jeg er ganske så svak for leiemordere, så derfor er det en sentral del av historien.

Prøver også å få en kul vinkling på kampene, for å gjøre det hele litt mer intensivt.

 

Påvirkninger er:

Robert Jordan (the Wheel of Time)

Robin Hobb (Farseer)

David Eddings (the Belgariad)

 

 

 

chris: Nerder er jo ett spennende folkegruppe? :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk endra idèen min en smule. Har fortsatt ikke alle detaljene fastsatt, men ihvertfall en ramme å jobbe videre med. Har gått fra en internasjonal teckno/spion-thriller til noe mer....lokalt.

 

Kort redegjørelse, dog langt fra alle detaljer!

 

Handlingen skjer i Stavanger (dog med glimt fra hemmelige militære situasjoner i Afganistan). Det dukker opp lik av personer innvolvert i narkotikamiljøet i byen. Sporene peker alle på hovedpersonen (forslag til navn anyone?). Da (sivilt)politi går inn for arrestasjonen går alt galt. Hovedpersonen unnslipper - han tror det er personer som skal kreve inn penger for hans døde søsters tidligere narkotikabruk/salg. Han går under jorden.

 

Så bør jeg ikke si mer. Det er etter dette det meste av historien utfolder seg. Hvem er hovedpersonen? Har han drept disse menneskene? Hvorfor overgir han seg ikke? Hva er det med fortida hans? Hvordan kan han egentlig infiltrere og overvåke politiets etterforskning så nøye? Hva skjer når politiet sjekker bakgrunnen hans nøyere?

 

Les selv og finn ut mer i 2012! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...