Gå til innhold

Hvilke bøker ville DU ha skrevet?


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har jeg tenkt mer og mer på å begynne å skrive bøker selv. Tenker da først og fremst lengre historier, altså romaner. Noen andre som har denne "drømmen"? I tilfelle, hvilke type bøker ville du ha skrevet, og hva ville denne historien vært?

 

Selv ville jeg nok først og fremst skrevet en spenningsroman med fokus på teknologi og spionasje. Jeg ville prøvd å gjøre historien autentisk, altså de ting som skjer skal stemme så mye som overhodet mulig med virkeligheten (forhåpentligvis forklare teknisk avanserte begreper på en forståelig måte også for "ikke-nerder". Allikevel ville jeg prøvd å utnytte (på en "ondskapsfull" måte) de mulighetene dagens teknologi har til å skape kaos, og dermed intriger :)

 

Planene mine er (som dere ser) fortsatt VELDIG på tegnebrettet. Jeg vet at det ligger veldig mye arbeid bak et slikt prosjekt og dermed er jeg fortsatt i fasen der jeg tenker på karakterer som skal være med, plott, opprettholde spenningen ved å innføre nye momenter, samt et klimaks som ikke vil utarte seg som et anti-klimaks for leseren. Forhåpentligvis får jeg tid (orker å ta meg tid for å være mer nøyaktig) til å faktisk begynne å skrive, og ikke minst fullføre, denne idèen.

 

Ps. Du trenger altså ikke avsløre plottet her, tenkte mer på en generell beskrivelse.

 

EDIT: En tittel med skrivefeil er vel ikke det beste i en slik tråd :blush:

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min plan er å lage en bok ingen liker. Grunnen til dette er at dette antageligvis er den vanskligste oppgaven i universet. Får å skrive en slik bok så må jeg komme med en ultimat sannhet som alle vet om, men som ingen tør og innrømme.

 

høyrtes genialt ut.

 

Lure på om eg skal skrive ei så absurd bok at alle vanlige folk hater den, mens alle kritikere elsker den fordi den er så "intelektuel". Egentlig er det bare ein masse absurd dritt som blir rablet ned.

Kunne eventuelt skrevet ei genial bok som kunne konkurert med ringenes herre og slikt, men heilt på slutten kjem det noko heilt absurd som øydelg alt.

Lenke til kommentar
Lure på om eg skal skrive ei så absurd bok at alle vanlige folk hater den, mens alle kritikere elsker den fordi den er så "intelektuel". Egentlig er det bare ein masse absurd dritt som blir rablet ned.

Kunne eventuelt skrevet ei genial bok som kunne konkurert med ringenes herre og slikt, men heilt på slutten kjem det noko heilt absurd som øydelg alt.

Høres meget bra ut. Elsker bøker/filmer av den typen at de er bare absurde uten mening som blir totalt missforstått av "orståsegpåere".

Lenke til kommentar
Det er en bok skrevet av Franz Kafka.

Den mest irriterende boken jeg noensinne har lest.

300 sider om 'ingenting', men som blir rost i skyene og tolket til helvete.

 

hehe. iriterende bøker er bra på sitt viss kanskje.

 

Det ein kanskje kunne gjort var å skrive ei politisk eller livsyns bok, men leve på stik motsat måtte. eksempel viss skrive ein bok om sosialisme og så bruke pengene på sikelig kapitalist viss. Røyke sigarer og invistere i aksjer

Lenke til kommentar

Skulle jeg skrevet bok hadde jeg villet skrevet en fantasy bok. Muligens en fantasy bok som ikke går ut på og redde verden, men heller no i litt mindre skala.

 

Men sant skal sies så har jeg skrive feil i så å si nesten ver setning så forfatter er neppe noe for meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Selv ville jeg nok først og fremst skrevet en spenningsroman med fokus på teknologi og spionasje. Jeg ville prøvd å gjøre historien autentisk, altså de ting som skjer skal stemme så mye som overhodet mulig med virkeligheten (forhåpentligvis forklare teknisk avanserte begreper på en forståelig måte også for "ikke-nerder". Allikevel ville jeg prøvd å utnytte (på en "ondskapsfull" måte) de mulighetene dagens teknologi har til å skape kaos, og dermed intriger :)

Er du Tom Clancy? :p

 

 

Neida, jeg kunne nok tenkt meg å skrive en bok om hvordan det er å være og hvordan man blir behandlet når man er kommunist i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det å være en god forfatter har ikke noe med skrivefeil å gjøre, men om man har en god historie å fortelle. En god forfatter kan gjøre en ikke fullt så bra historie bra, bare forde han er flink til å skrive, mens oss kanskje ikke like gode, må finne på en helt super historie for at alt skal bli bra. Forfatter kan vi uansett alle bli, og ikke la deg stoppe forde du ikke tror du klarer det. Alt kan læres. Man kan lære og utforme et plot så det blir spennende, lære å skrive riktig, lære å bli mere kreativ (litt må man likevel ha) og man kan lære seg en bra skrivestil (helst utvikle sin egen).

 

over til on-topic: Letteste er å skrive sience fiction eller fantasy da man kan gi blaffen i alt som heter research og historisk eller tekniske korrekte opplysninger. Din verden er din verden og der er ting slik du vil ha det. Men jeg vil lage en bok, der alt ender trist, og alle skurkene vinner. ER så lei av at man kan plukke opp en bok eller se en film og VITE at det ender bra. Generelt sett alle filmer og bøker med en typisk hovedperson ender bra. Dette er jeg lei av. Lage en historie der ting går nedover og nedover, og når ting er skikkelig ille og lesern lurer fryktelig på hvordan dette skal gå, så blir helten skutt eller lignende, og lesern sitter igjen og tenker; hæ? Jeg har også lyst til å lage en film med brad pitt der han faller ned trappen og knekker nakken de første 5 minuttene før det kommer en flokk med b skuespillere og fikser resten.

Lenke til kommentar

Liker det at man som forfatter er gud og kan bestemme alt. Selvsagt, som andre_sn sier, så begrenser settingen til historien hva du som gud kan gjøre uten at det virker ødeleggende.

 

Selv ville jeg nok gjort en del research. Ville ikke ha skrevet om emner jeg visste lite om - tanken på at noen leser dette, rister på hodet og tenker "steike for en tullball som roter med fakta" hadde vært for ubehagelig å hatt hengende over meg.

 

Allikevel, friheten som gud av historien skaper også problemer. Man har mange valg å ta når man skriver en historie og man må kanskje fjerne scener en virkelig liker for å opprettholde flyt i fortellingen.

Lenke til kommentar
Selv ville jeg nok gjort en del research. Ville ikke ha skrevet om emner jeg visste lite om - tanken på at noen leser dette, rister på hodet og tenker "steike for en tullball som roter med fakta" hadde vært for ubehagelig å hatt hengende over meg.

Dette har da aldri stoppet manusforfattere i Hollywood :)

 

Personlig har jeg sterkt varierende smak, liker personskildringene til Nick Hornby, spenningen til Clancy og Grisham, samt evnen Chrichton og Brown har til å gjøre dørgande kjedelige ting som feks matte spennende, virker som gutta har har stor faglig tyngde på mer en ett område.

 

Skulle jeg skrevet noe selv, tror jeg det måtte bli en slags flukt-fra-virkeligheten bok, ala Garlands "The Beach". Bøker som handler om fjerne steder/ kulturer og klarer å suge leseren inn i historien er et glimrende avbrekk i hverdagen. Dessuten må det være mye gøyere å gjøre research til en slik bok.

 

Må bare ønske lykke til, hvis det blir noe av at du skriver egen bok! :thumbup:

Lenke til kommentar
Kafka - Prosessen ?? smile2.gif

 

er det ei bok eller ein måtte å skirve på?

Det er en bok skrevet av Franz Kafka.

Den mest irriterende boken jeg noensinne har lest.

300 sider om 'ingenting', men som blir rost i skyene og tolket til helvete.

Her er du jo på sporet av hva boka faktisk handler om. Den følelsen du sitter med etter å ha lest boka er lik den frustrasjonen Josef K opplever under prosessen mot ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...