Gå til innhold

Issues med jording ved sammenkobling av PC og Amp

Anbefalte innlegg

Vanskelig å lage en kortfattet tittel i dette emnet :)

Jeg har en 7.1-kanals surroundreceiver (Denon AVR-2105), som har et utall koblinger:

Audio: en hel del vanlige analoge innganger (betegnelsen er vel RCA?), 1 digital coax, 3-4 digitale optiske (TOSLINK).

video: en del vanlige analoge (RCA), en del S-Video, tre komponent (YUV).

Selgeren (HiFi-klubben) advarte meg mot å koble lydkortets jack til forsterkeren, uten å ha en dings mot ground loop i mellom, da jeg kan være uheldig og blåse en inngang på den måten. Jeg sa at jeg tidligere har koblet PC'en til min gode gamle hel-analoge NAD 312, og han sa at ja, de gamle forsterkerne tålte sånn da de ikke hadde følsom elektronikk på inngangene.

Høres forsåvidt logisk ut. Men, jeg spurte om hvordan det ville være å koble lydkortets digitale coax til forsterkeren. Det mente selgeren at ikke er noe problem. Jeg spurte også om hvordan det vil være å koble skjermkortets RCA/S-Video/Komponent til, og han mente at også det burde funke fint.

Jeg synes at det høres litt snålt ut...både digital coax og skjermkortet er da skrudd inn i samme kasse og dermed påvirket av det samme som lydkortet, eller hva?

For å koble til lydkortet uten problemer så vurderer jeg å bare anskaffe meg en lang optisk kabel, siden PC'en støtter det også, men hvordan kan jeg koble til skjermkortet på en safe måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette svaret kommer kanskje litt sent, men bedre sent enn aldri.

Jeg har ikke hørt om mange tilfeller av ødelagt utstyr forårsaket av ground loops her til lands, men det kommer kanskje av at det er vanskelig å oppdage dette problemet. Uansett er det visst sjelden det forekommer, og selv har jeg aldri vært utsatt for det.

Såvidt jeg har forstått skal digitale utganger på lyd-utstyr i teorien være skjermet mot ground loops ved at de er skjermet fra resten av kretsene, men i praksis er det mange som ikke følger denne standarden. Jeg tviler sterkt på at lydkort har denne skjermingen, og grafikkort er heller ikke skjermet. En side jeg fant råder til å bruke optisk tilkobling i stedet: http://www.epanorama.net/documents/groundl...ital_audio.html

Hvis du har mulighet til å koble anlegget ditt til samme strømuttak som PCen er tilkoblet, så slipper du unna problemet med ground loops. Da trenger du ikke optisk kabel, og du kan koble til grafikkortet uten problemer.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Jeg har bestilt optisk kabel for lyd, da den eneste coax-inngangen på forsterkeren er i bruk av DVD-spilleren. Så lydkort-biten er grei.

Skjermkortet går det ikke an å koble til optisk, så jeg prøver meg med s-video og ser hvordan det går. PC'en og forsterkeren vil stå i samme krets, så det går vel greit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...