Gå til innhold

Ny PC med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Heisann.....

Har gått rundt lenge med planer om ny stasjonær pc, men jeg er den som kikker mye rundt før jeg løper og kjøper. PC'en skal brukes til ting som videoredigering, spilling, CAD - programmer ( "3D - moddelering" ), og litt programering.

Under har jeg satt opp en liste av de komponentene jeg kunne tenke meg, men noen av dem er jeg litt usikkre på, spessielt skjermkortet. Hvis jeg kunne ha fått litt tilbakemeldinger på hva dere synes om oppsettet eventuelt forslag til forandringer å lignende hadde det vært kjempeflott.

Jeg har også tenkt meg å ha vannkjøling i denne maskinen, men det er noe jeg ikke har så mye peiling på enda. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe noe ferdig vannkjølingssett men heller løse deler. Skal ha vannkjøling på både skjermkort, CPU, brikkesett, og HD. Dessuten tror jeg det er slik i det kabinettet jeg har tenkt meg at det er mulighet for radiator både bak og i toppen av kabinettet, så jeg kunne tenke meg å ha det på begge plasser. Har tittet litt på komponenter inne på Microplex, men har veldig lite erfaring eller kunskap om hva som er bra så hvis dere kunne ha hjulpet meg litt der hadde jeg satt stor pris på det. Jeg kunne tenke meg å bruke mellom 2 - og 3000 kr på vannkjøingen.

Kabinett:

THERMALTAKE ARMOR SORT

Virker som et kjempe bra kabinett med god plass til det man vil ha inn i maskinen. Litt tungt kanskje, men jeg skal jo ikke drasse så mye rundt på det.

Hovedkort:

DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D

Har lest litt om og forhørt meg litt rundt om dette kortet, og det er jo blandt de beste 939 - hovedkortene. Mulig jeg ikke trenger et så bra hovedkort, men det er kankje greit for senere oppdateringer av maskinen. Hvis det er noen som har noen innvendinger her er det bare å kommentere.

Prossesor:

AMD ATHLON 64 3500+ ''Winchester''

Denne burde jo holde langt. Er det noen som vet hva som er forskjellen på denne og ''Venice''?

Minne:

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512)

Vet ikke om dette er det beste minnet for meg (har egentlig ikke så mye greie på minne) men jeg har to av samme typen fra før av så jeg får da til sammen 2GB. Er det bedre med to på 512 enn én på 1024?

Skjermkort:

SAPPHIRE RADEON X800XL 512 MB

Her er jeg veldig usikker, vet ikke om jeg stengt tatt trenger et så bra kort. Det er så mye skjermkort ute å går nå at jeg blir helt sprø i huet, så hvis det er noen som har noen forslag her så står jeg åpen for å ta imot ;P

Harddisker:

Systemdisk

Western Digital Raptor 73,4 GB

Lagringsdisk

Har en 250 GB Maxtor S-ATA disk fra før av.

DVD-Brenner:

PLEXTOR PX-712SA

Den er vel god nok denne her.

Strømforsyning:

Er ikke helt sikker her men lurer på å gå for en "bZerk,500W, Aluminium,20/24pin,Sort/Blå" Tror den skal være ganske bra. Nen som har noen erfaring med denne strømførsyningen?

Vannavkjøling:

Det er nok her dere må hjelpe med litt da ;)

Det var vel det :) Setter stor pris på alle kommentarer og all hjelp :!: :!: :!:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. bare en liten kommentar.

Om du leser litt på forumet ville du kunne finne ut at Intel er hakke hvassere

når det gjelder redigering - rendring - osv. Ellers har du plukket fra øverste hylle

nesten, blir nok bra.

Vannkjøling fra Microplex eks. Mist Tsunami, komplett sett, gir deg den fordel at delene passer til hverandre, og du får alt du trenger.

Valg av kabinett er viktig om du skal ha vannkjøling. At det er nok plass til radiator

pumpe, vifter ...kjedelig å ikke få plass til tingene inni kabinettet.

Lenke til kommentar

Venice mener jeg kjører på 0.1 Volt lavere, og den har støtte for SSE3.

Og kjøpe et x800xl med 512mb er bortkastet, siden kortet ikke klarer å utnytte den ekstra rammen. Og det er jo ikke lenge til nVidia kommer med sin nye 7xxx-serie.

Og caps i emnetittelen er ikke så smart.. :whistle:

Lenke til kommentar

Minner om hva nettiketten sier som store bokstaver:

Store bokstaver blir oppfattet som skriking. Skriking hjelper kanskje mot småsøstre en gang i blant, men når du skriver som èn blant mange på f. eks. forumet skaper dette bare misnøye. Det vil føre til økt oppmerksomhet rundt innlegget ditt, men ikke nødvendigvis på den måten du hadde tenkt. Det vil tiltrekke seg personer som blir irriterte over at du skriker til dem, og alle vil ble mer opptatt av hvordan du skriver fremfor hva du skriver. Folk vil i stedet for komme med sure kommentarer til deg. Mange brukere kan la være å gi deg et skikkelig svar, hvis de føler at du "bråker" for mye.

Jeg har derfor redigert emnetittelen til små bokstaver.

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det ikkje slik at visst du har 4*512 pc 3200 brikker vil dei bli stilt ned til pc2700hastigheit visst du har "Winchester"? Trur eg har lest det men skal ikkje sei det sikkert!

Kjøp heller eit X800XT PE 256Mb i staden for X800XL 512Mb.  ;)

Eller visst du ikkje trenger så bra så kjøp deg Sapphire Radeon X800XL 256MB, sikkert bra nokk det.

Mener å ha lest det jeg også, derfor bør man velge Venice. Den støtter 4x minnebrikker ved full hastighet.

Trådstarter; Du burde velge en 3700 Venice, siden denne har 1mb L2 cache, hvilket jeg tror du vil nyte godt av. Eller hva med en Athlon 64 X2 4200 eller 4400?

Passer jo perfekt til videoredigering og andre tunge oppgaver.

Skjermkortet du har valgt virker litt overkill til ditt bruk, ett 6600GT kort er nok mer enn godt nok. Da kan du heller legge di pengene i en X2 Cpu.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Har selv en 500W Bzerk strømforsyning og bruker den bare som nødløsning til jeg for moddet ferdig min Fortron strømforsyning.

Jeg synes Bzerk strømforsyningene bråker ubehagelig mye og dette er desverre ikke bare viftestøy, det er den "elektriske" støyen fra komponentene som er verst. Enermax ser ut til å slite med samme problemet (i hvert fall den forrige jeg hadde, 300W Silent Swift etc.).

Min 350W Fortron er jeg derimot kjempefornøyd med, null elektrisk støy, ikke så verst vifte heller. Vet desverre ikke om det også gjelder for deres kraftigere strømforsyninger.

Bye the way Venice kjerner sies å klokke meget bra, så hvis det er planen foreslår jeg den.

Good Luck. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer :thumbup:

men er jo fortsatt veldig usikker på dette med vannkjøling da. Så et bilde av et vannkjølingsoppsett i samme kabinett som jeg skal ha, og det ser jo veldig stilig ut. Noen som kan forklare meg hva som er blitt gjort her ? Kunne tenke meg å ha det akkurat sånn :D

Endret av magrok959
Lenke til kommentar

Det er et TT Armor kabinett, hvor strømforsyningen monteres vertikalt.

Det er vannkjøling på cpu, gpu, harddisker og chipsett. Det er også montert en vifte over rammen, for å kjøle denne maksimalt. Det lille displayet som er montert på den ene radiatoren der, følger med Denne.

På slangene er det montert antiknekk-fjærer, og vesken inne i slangen, er blåfarget UV- veske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...