JohanP Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg har nå tenkt å bestille IP telefoni fra Televoip, men har litt betenkligheter vedrørende lydkvaliteten. Siden jeg bruker Bittorrent veldig mye, lurer jeg på om jeg da vil få problemer med IP telefon. Kona mi er absolutt ikke interessert i IP telefon hvis det merkes på kvaliteten. Er IP telefon og Bittorrent mulig å kombinere uten at kvaliteten på telefonen blir dårligere? Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Ja men du må da bruke QoS for å garantere at telefoni biten har nok båndbredde Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 I Azureus og sikkert andre klienter kan man stille både nedlastningshastighet og opplastningshastighet, så det bør ikke være noe problem å begrense hastigheten der så du har nok til IP-telefon. Lenke til kommentar
JohanP Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg vil ikke strupe hastigheten til PCen når telefonene ikke er i bruk. Å stupe den når tlf. ringer, er for tungvindt. Men det med QoS hørtes interessant ut. Sjekket litt på adapteren som følger med Televoip. Det kan jo se ut som den støtter QoS. Dette står i spesifikasjonen: • Support layer-2 (802.1Q VLAN, 802.1p) and layer-3 (DiffServ, ToS) QoS Spesifikasjonene til adapteren Holder det? Eller er det mer jeg da må sette opp i routeren for at den skal prioritere IP telefonene NÅR samtalene kommer. PS! Må inrømme at jeg er rimelig blank på dette. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det viktige er at du har QOS i routeren din, evt. at adapteret fungerer som router. Både Linksys og ASUS har routere med QOS for en billig penge. Og min erfaring (med Linksys WRT54GS og TeleVoIP er at dette gir 99% av hva man får med kun IPtelefon på linja, dog kan det ofte ta et par sekunder før QOS før begrenset farten, men for de pengene man sparer tåler jeg 2-3 sekunder med dårlig lyd) Ryktene påstår at QOS fungerer best hvis man tar dette pr MAC adresse, jeg synes at dette hjalp ørlitte granne her iforholdt til å velge pr port...men det kan godt tenkes at dette kun var tilfeldigheter da jeg testet. Lenke til kommentar
SleepOO Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Du kan sette QOS på flere måter. Jeg bruker en linux server til dette men burdte være mulig i en router også. Jeg kan bla. velge å si at 10.0.0.2 SKAL ha 256k hele tiden. Og hvis jeg vil kan jeg si at den skal ha mulighet til å ha 256k men at 10.0.0.x kan låne hastighet som ikke brukes. Denne løsningen er noe mer komplisert men det ser ut som om det er nærmere den løsningen du ser etter. Det med at det tar til før QOS slår inn er noe som jeg tror heter peek time. Dette kan stilles på i en mer avansert router til å være 0 sec. Altså at den gir 256k med en gang selv om du laster ned på en annen maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå