Gå til innhold

Canon 300D og diverse problemer

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg lagt inn navnet mitt på owner name som dukker opp på EXIF fila?

Hvordan får jeg inn hva colorspace det er?

En jeg kjenner har også Canon 300D. Når jeg åpner hans bilder i ACDsee7.0 så roteres ikke høydebildene rett opp automatisk. Det gjør det når jeg legger inn fra mitt 300D. I værste fall kan jeg gå på Tools- Rotate Exif. kjøres et program som roterer bildene og saver de.

Men dette klarer heller ikke å roterer bildene.

Hva skjer?

Bruker EOS EF 28-105 USM og Blitz Sigma EF-500DG Super. Skal bilder som er tatt ute i fint vær med denne blitzen og linse gir litt difus/blurete bildet. eks 1/60s F4,5 til 1/100s f5,6.

Er det noen som bruker alle fukuspunktene med en gang uten å låse det til et spesielt punkt. Kunne tenke meg å høre om dette er en fordel eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker EOS EF 28-105 USM og Blitz Sigma EF-500DG Super. Skal bilder som er tatt ute i fint vær med denne blitzen og linse gir litt difus/blurete bildet. eks 1/60s F4,5 til 1/100s f5,6.
Er du sikker på at det ikke er bevegelsesuskarphet, de lukkertidene garanterer på ingen måte helt skarpe bilder hvis ikke kameraet holdes absolutt i ro. Hvis det hadde vært dårlig lys så vil lyset fra blitzen være mye kraftigere enn det naturlige lyset og alle bevegelser bli frosset på grunn av at lysblinket er veldig kort. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg lagt inn navnet mitt på owner name som dukker opp på EXIF fila?

Hvordan får jeg inn hva colorspace det er?

En jeg kjenner har også Canon 300D. Når jeg åpner hans bilder i ACDsee7.0 så roteres ikke høydebildene rett opp automatisk. Det gjør det når jeg legger inn fra mitt 300D. I værste fall kan jeg gå på Tools- Rotate Exif. kjøres et program som roterer bildene og saver de.

Men dette klarer heller ikke å roterer bildene.

Hva skjer?

Er det noen som bruker alle fukuspunktene med en gang uten å låse det til et spesielt punkt. Kunne tenke meg å høre om dette er en fordel eller ikke.

Når man tar bilder utendørs med blitz, så har blitzen mindre "fryse"-effekt enn hvis men er innendørs (eller på location med mindre lys)

Forholdet mellom reell lys på location og lys fra blitzen er altså mindre når man er utendørs i fint vær med f.eks sollys.

Derfor funker 1/50 eller 1/100 dårlig når man er ute i sollys... uansett om man har blitz eller ikke. Det er for lang eksponeringstid, og man får motion blur, særlig ved litt tele vil dette bli veldig synlig siden det er vanskligere å holde kameraet stille med lengre brennvidder.

EXIF owner name kan legges til med f.eks Photoshop.

File | File Info

I menyen på kameraet ditt har du en instilling som heter Auto Rotate.

Hvis denne er ON så vil det bli lagt inn info i EXIF på bildene som forteller om du har hatt kameraet på siden når du tok bildet.

For å rotere bildene i ACDSee trykker du CONTROL-J, så kommer det opp ett lite vindu som lar deg rotere jpeg-bilder uten kvalitetstap.

Jeg bruker det miderste fokuspunktet. Da er det enklere å har kontroll over nøyaktig hvor man har fokus når man velger å bruke autofokus.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Det dere sier om blitzen var nyttig å vite. Husker ikke hva maks synkronisering med blitzen er. Er det 1/125 eller 1/200 på Canon 300D?

Er det ikke så lurt å bruke blitz og tele ute? Eller er det noe andre ting jeg bør tenke på. Kan jeg bruke den mer som utfyllingsblitz. Kjøre kjappere lukker. Tok bilder på 3-6 meter avstand.

Lenke til kommentar

Det er 1/200 som er sync tiden på 300D. Det er ingen problemer med å bruke blitz ute, hadde du ikke brukt den så hadde du fått enda lengre eksponeringstid og bildene blitt enda mer uskarpe. Det er hvis det er så lyst at du kunne brukt kortere enn 1/200 sekund at blitzen blir en begrensning.

Hvis bildet blir uskarpt på grunn av bevegelse så må du enten bruke kortere lukkertid eller bruke bare blitzlys. Hvis du tar bilde av ting som ikke er i bevegelse så er det lurt med et stativ eller støtte kameraet på annen måte. Alternativ kjøpe et objektiv med stabilisator eller stor lysstyrke.

Lenke til kommentar

Det ene gruppebildet er tatt med 1/200 sek f9 med blitz og stativ med selvutløser. I photoshop ser det klart ut ved 100% men zoomer jeg over 200% blir det bare pixler og grøt. Ser ut som det er mere tydelig i ACDsee ved oppblåsing

Tatt noen prøvebilde nå og sammenlignet med EF 50mm 1,8 versjon 1 linsa med metallfatning bak. Ser like skarpe ut begge linsene. Så ikke mye forskjell til EFs18-55 heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...