Gå til innhold

Athlon 64 X2 tilgjengelig i løssalg

Anbefalte innlegg

Forresten når ca kommer Hyperthreading/virtualisering til X2 kjernen? Kun til M2 platformen?

HyperThreading kommer neppe til Athlon X2. Særlig ikke siden den har to ekte kjerner som allerede yter meget bra. (Da er det lite vits med 2 "juksekjerner" til).

Viritualisering regner jeg med kommer samtidig som M2 og flere ting.

Skal tro om AMD klarer å dekke etterspørselen?
Det bør de klare eller så må de være utrolig inkapable. Siden etterspørselen etter dualcore brikker X2 (...) er tilnærmet 0 i forhold til alt annet de har å selge.

Prisen er nok satt så høyt for at de med vilje skal selge få eksemplarer. Hensikten med X2 er per i dag neppe å tjene penger på den, men å holde ytelsetronen og respekten i entusiast-markedet, og dermed fortsette å selge bra av de billigere brikkene. X2 blir neppe billig å produsere før 65nm så jeg tør ikke håpe på normale priser (2000kr) før 65nm lanseres om ca 1 år. (De sier 1H 2006, men det betyr nok som vanlig i slutten av perioden). Jeg tror ikke dobbelkjerne på 65nm kommer til Socket 939, så de som venter på en billig 1-komponents oppgradering tror jeg venter forjeves. (med mindre de finner en billig dobbelkjerne S939 på bruktmarkedet når M2 kommer, noe jeg heller ikke tror kommer til å skje fordi det blir nok en populær bruktvare og dermed høye priser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på når nVidia og ATI skal begynne med dualcore grafikk kort jeg  :devil:

Det finnes allerede.. 6600GT Dualcore

For det første: Det kortet der er ikke en "dualcore" men to enkeltkjerner. Akkurat som f.eks to gamle Pentium II i et dual Slot1 hovedkort.

For det andre: Det er en gråsone for hva man kan kalle en "kjerne" eller ikke men for GPU'er så kan man betrakte en pixel pipeline som en "kjerne". Dvs. at GPU'er har doblet antall "kjerner" mange ganger allerede.

Lenke til kommentar
Noen som har sett noe om overklokkings egenskapene til 4400+? Finner bare "gamle" review's fra da den ble lansert for en måned siden. Hadde vært rått med en 4400+ @ 2,7-2,8GHz.  :dribble:

Ikke for Athlon 64 X2 4400+, men bare for Athlon 64 X2 4800+ her:

Athlon 64 X2 4800+ Overclocking With High End Air

:thumbup:

Hmm...gjenstår vel å se om de fleste x2 klarer så mye, men uansett så lover det bra. Har kjøpt Mist vannkjøling så jeg håper på litt klokking av en 4400+.

Lenke til kommentar
. Siden etterspørselen etter dualcore brikker X2 ( vil tro at etterspørselen til operton dualcore er også heller ikke er enorm grunnet den SYKE prisen) er tilnærmet 0 i forhold til alt annet de har å selge.

Er dualcore opteron så dyrt i forhold til tilsvarende løsningen i det segmentet?

AtW

Lenke til kommentar

ser ut som det eneste som skiller 4400+ og 4800+ er 200Mhz enda 4800+ er ca 2000kr dyrere :wow: så hvis vi da får klokka den skarve 200Mhz så har vi tilsvarende ytelse som en prosessor som koster over 6 lapper :fun::w00t:

og den yter veldig bra må jeg si :cool:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

4800+ koster over 8000,- så klokking av en 4400+ blir nok eneste utvei selv om den også er alt for dyr enda :-(

Tror nok prisene på X2 må ned på Pentium-D nivået før det blir fart i salget.

Altid noe å vente på i "data verden" :-( men likevel litt deilig å glede seg til den gode gamle "Dual følelsen" :-)

Lenke til kommentar
Tror nok prisene på X2 må ned på Pentium-D nivået før det blir fart i salget.

Jeg tror ikke AMD ønsker noe fart i salget ennå. Dobbelkjerne er mest for å vise seg frem og inneha ytelsetronen inntil dobbelkjerne blir så billig å produsere (les 65nm) at det gir noen økonomisk mening å øke salget på bekostning av enkelkjerner.

Lenke til kommentar
Hmm...gjenstår vel å se om de fleste x2 klarer så mye, men uansett så lover det bra. Har kjøpt Mist vannkjøling så jeg håper på litt klokking av en 4400+.

Anandtech tester også overklokking av Athlon 64-X2 4200+ her:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2452

For an early x2 Athlon64 processor the overclocking performance on air is impressive. The next speed step of 2.4GHz (4600+) was easily reached, and we moved on past the next logical step of 2.6GHz to 2.7GHz. This is faster than any of the currently available Dual-Core Athlons. We should mention that 240x11 (2.64GHz) was an extremely easy and stable reach. That speed required just 1.45V, was exceptionally stable, and ran quite cool. The last 55MHz required a great deal more voltage and generated a lot more heat. For day in and day out the 240 setting (2.64GHz) would be our choice with this CPU (stock 2.2GHz) on air.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det har vel mer med etterspørsel å gjøre.. Hvis AMD har laget f.eks 100.000 X2 prosessorer, derav 25.000 av hver speedbin og 90% av potensielle kunder vil ha 4400+ så er det jo forståelig at disse 25.000 4400+ raskt blir utsolgt, mens de tre andre speedbin'ene vil være på lager nærmest over alt. Som reaksjon på dette kan dere forvente at ved neste prisfall (i høst?) så vil ikke 4400+ bli satt ned noe særlig, mens de andre vil bli satt ned en god del mer. Slik stabiliserer AMD salget opp mot produksjonsmengden av de forskjellige speedbin'ene. (Tilbud og etterspørsel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...