Gå til innhold

Har teinkt meg litt om, og har funne ut at eg vil ha ei bærb

Jalle

Anbefalte innlegg

Den 2002-07-30 15:14, NickFalk skrev:

Quote:

En god sammenligning er VHS/Beta kampen i hjemmevideoens barndom. Betamax var det teknologisk overlegne formatet, men siden det KUN var Sony som lagde DYRE maskiner, mens "alle" lagde VHS, ble formatet etterhvert utkonkurert på pris.

Dette er ikke korrekt. Det var 3 konkurrerende systemer; VHS, BETA og Video 2000. VHS vant kampen om kundene siden dette formatet hadde klart større utvalg av filmer (software). Det var dette punktet, og dette punktet alene, som gjorde at VHS gikk seirende ut av kampen.

tommelomsk

[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-08-13 09:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 2002-08-13 09:51, tommelomsk skrev:

Quote:

Quote:

En god sammenligning er VHS/Beta kampen i hjemmevideoens barndom. Betamax var det teknologisk overlegne formatet, men siden det KUN var Sony som lagde DYRE maskiner, mens "alle" lagde VHS, ble formatet etterhvert utkonkurert på pris.

Dette er ikke korrekt. Det var 3 konkurrerende systemer; VHS, BETA og Video 2000. VHS vant kampen om kundene siden dette formatet hadde klart større utvalg av filmer (software). Det var dette punktet, og dette punktet alene, som gjorde at VHS gikk seirende ut av kampen.

tommelomsk

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-08-13 09:52 ]</font>

Er nok nødt til å være uenig med deg her!

Du har DELVIS rett i det du sier, men til å begynne med var utvalget filmer gankse likt mellom Beta & VHS. Etterhvert som filmselskapene så at det ble solgt langt flere VHS enn Betamaskiner droppet de Beta.

Akkurat som med PC: Det finnes flere programmer til PC fordi det finnes flere PC-brukere.

"Software"-skaperene følger som regel markedet og produserer for det største og mest lukrative segmentet. Det finnes utallige eksempler:

C-64 vs. ZX-Spectrum

SNES vs. SEGA

Amiga vs. Atari ST

PC vs. AMIGA

PC vs. MAC

[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-08-13 10:22 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-08-13 10:19, NickFalk skrev:

Quote:

Den 2002-08-13 09:51, tommelomsk skrev:

Quote:

Quote:

tommelomsk

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-08-13 09:52 ]</font>

Er nok nødt til å være uenig med deg her!

Du har DELVIS rett i det du sier, men til å begynne med var utvalget filmer gankse likt mellom Beta & VHS. Etterhvert som filmselskapene så at det ble solgt langt flere VHS enn Betamaskiner droppet de Beta.

Akkurat som med PC: Det finnes flere programmer til PC fordi det finnes flere PC-brukere.

"Software"-skaperene følger som regel markedet og produserer for det største og mest lukrative segmentet. Det finnes utallige eksempler:

C-64 vs. ZX-Spectrum

SNES vs. SEGA

Amiga vs. Atari ST

PC vs. AMIGA

PC vs. MAC

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-08-13 10:22 ]</font>

Nei, ikke helt korrekt, men jeg skal vise til litt lesestoff som tok for seg dette.

"VCR use continued to move away from mere time-shifting, and in the format wars between the Beta and VHS systems, software was the deciding factor. And software meant movies."

"Rising VCR sales drew more video titles into release and lowered rental prices, which helped VCR sales grow again, and so on. Unfortunately for Sony, the fact that a majority of VCR sales were VHS units led video shop owners to stock more VHS titles, which led to even more VHS sales. The Beta format was left on the wrong end of the economic spiral. By 1986, with basic models priced under $200 in discount stores, the VCR was no longer a luxury, but a household staple, a piece of the common culture. As the decade turned, Sony quietly folded Beta production and began manufacturing VHS machines."

At utvalget av "software" var den viktigste årsaken til at VHS gikk av med seieren er vel hevet over tvil (det står jo eksplisitt i det første avsnittet). Det samme kommer til å skje fremover med SACD og DVD-Audio. Det formatet som kommer til å få mest titler ut til publikum (til en noenlunde pris), kommer til å bli det vinnende formatet. Per i dag så selges det et lite antall av spillere til både SACD og DVD-Audio. Det beste formatet av de to er SACD.

tommelomsk

http://www.mbcnet.org/archives/etv/H/htmlH...o/homevideo.htm

Lenke til kommentar

"Unfortunately for Sony, the fact that a majority of VCR sales were VHS units led video shop owners to stock more VHS titles, which led to even more VHS sales."

Står det jo. Altså i følge denne delen av sitatet var GRUNNEN til at det ble mer software tilgjengelig for VHS at det ble solgt flere VHS-maskiner. :smile:

Dette forsterket selvfølgelig tendensen, slik at nye videokjøpere gikk for det formatet som hadde flest titler.

Grunnen til at det ble solgt flest VHS-maskiner til og begynne med, var prisen... :smile:

Det blir jo litt som å diskutere hva som kom først av høna og egget. :wink:

Lenke til kommentar

Og litt utfyllende stoff som fra giganten Sony sine nettsider:

"Finally came the issue of prerecorded tapes, in which initially there was little interest. Suddenly in the mid-1980s that all changed, much to everyone's surprise. Sales and rentals of prerecorded cassettes took off, doubling each year from 1982 to 1986. There were substantially fewer prerecorded cassettes available for Beta machines than there were for VHS."

Sony mener selv at dette var den sterkeste grunnen til at VHS gikk seirende ut av krigen.

tommelomsk

[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-08-13 11:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 11:12, tommelomsk skrev:

Og litt utfyllende stoff som fra giganten Sony sine nettsider:

..."Finally came the issue of prerecorded tapes, in which initially there was little interest."...

..."There were substantially fewer prerecorded cassettes available for Beta machines than there were for VHS."...

Sony mener selv at dette var den sterkeste grunnen til at VHS gikk seirende ut av krigen.

tommelomsk

Har ingen problemer med dette. VHS gikk seirende ut FORDI det var mer "software".

MEN: Igjen, HVORFOR var det mindre software tilgjengelig til Beta? Jo, fordi det var ferre brukere. Grunnen til at det var ferre brukere i utgangspunktet var høyere pris. :smile:

Vi kan diskutere dette fram og tilbake, men det er jo på mange to sider av samme sak, så... :wink:

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med dette. VHS gikk seirende ut FORDI det var mer "software".

MEN: Igjen, HVORFOR var det mindre software tilgjengelig til Beta? Jo, fordi det var ferre brukere. Grunnen til at det var ferre brukere i utgangspunktet var høyere pris. :smile:

Vi kan diskutere dette fram og tilbake, men det er jo på mange to sider av samme sak, så... :wink:

Fant en annen artikkel som summerer opp de viktigste ingrediensene hvorfor VHS vant krigen. Artikkelen mener at det var tre viktige faktorer som gjorde at VHS kom ut som det seirende format:

"There was a battle between VHS and Beta for market dominance. Sony achieved

its goal of getting to the market first but it did not retain a strong enough hold. The VHS

system had a longer recording time than Beta and this was a major factor in Beta’s

dramatic loss of market share. In addition, VHS held a critical price advantage and as the

VHS market share increased, so did the relative number of prerecorded titles available

exclusively on VHS tapes. The Beta format did not appear to hold any advantages over

VHS and was quickly ousted from the market. A combination of the longer recording

time, lower price and increased number of models available, allowed the VHS VCR to

win consumer popularity over Betamax and within two years of its introduction, VHS

controlled 57 percent of the US VCR market. Standardization was achieved."

tommelomsk (som faktisk har S-VHS spiller, men ingen filmer :smile: )

Lenke til kommentar

Quote:

Fant en annen artikkel som summerer opp de viktigste ingrediensene hvorfor VHS vant krigen. Artikkelen mener at det var tre viktige faktorer som gjorde at VHS kom ut som det seirende format:

"There was a battle between VHS and Beta for market dominance. In addition, VHS held a critical price advantage and as the

VHS market share increased, so did the relative number of prerecorded titles available

exclusively on VHS tapes."

Skulle vel bekrefte min påstand :wink:

Quote:

The Beta format did not appear to hold any advantages over

VHS and was quickly ousted from the market...

Bra de skriver "appear", Betmax hadde faktisk høyere oppløsning.

Quote:

tommelomsk (som faktisk har S-VHS spiller, men ingen filmer :smile: )

Ha! Slår deg! Sitter med en Laserdisc-spiller og 80+ titler... :wink:

Ser jo egentlig ikke ut som om vi er så forferdelig uenige... Tror vel du kanskje vil moderere utsagnet ditt om at det KUN var mengden software som gjorde utslaget? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 11:37, NickFalk skrev:

Quote:

Ser jo egentlig ikke ut som om vi er så forferdelig uenige... Tror vel du kanskje vil moderere utsagnet ditt om at det KUN var mengden software som gjorde utslaget? :smile:

Hvis ekspertene sier dette så får jeg vel si meg enig. Men fastholder, at etter mitt skjønn, at software var VHS sterkeste overtak ift. Beta.

tommelomsk

[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-08-13 11:41 ]

Lenke til kommentar

Hmmm

konklusjonen er altså at han bør kjøpe seg en gammel mac med VHS spiller og laste ned masse programmer

Forumet her sitter med masse info som bør ende opp med gode anbefalinger og ikke om man skal kjøpe seg en gammel beta spiller.

:oops:

Mener man skal være kynisk når man skal kjøpe seg maskin.

Kjøp en maskin som har et oppsett som du kan bruke.

-hørt veldig mye bra om mac og PC med linux men vet man ikke hvordan man skal bruke det er det ingenting å ha. (hvis ikke du er veldig inntressert)

Gå for beste pris uansett.

Husk å ta med porto (dell opererer med nesten 600.- i porto)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 17:24, Giles skrev:

Hmmm

konklusjonen er altså at han bør kjøpe seg en gammel mac med VHS spiller og laste ned masse programmer

Forumet her sitter med masse info som bør ende opp med gode anbefalinger og ikke om man skal kjøpe seg en gammel beta spiller.

:oops:

-hørt veldig mye bra om mac og PC med linux men vet man ikke hvordan man skal bruke det er det ingenting å ha. (hvis ikke du er veldig inntressert)

Endelig en litt fornuftig fyr. Begynner blir litt lei disse mac-fanatikerene. Jobber de i apple eller ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 17:24, Giles skrev:

Forstår at folk kanskje synes diskusjonen har beveget seg en smule (hm, snarere et helt brød) bort fra det egentlige emnet. Men man MÅ jo ikke følge diskusjonen hvis man synes den er uinteressant. :wink:

Pris er foresten langt mer en INNKJØPSpris.

Kjøper man en billig maskin, men så bruker halve tiden på å fikse problemer sier det seg selv at man kanskje hadde gjort lurt i å kjøpe en noe dyrere (og bedre) modell med en gang.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 20:06, agamemnon skrev:

Endelig en litt fornuftig fyr. Begynner blir litt lei disse mac-fanatikerene. Jobber de i apple eller ?

Kjære Agamemnon jeg begynner å lure litt på deg. Hvor er disse fanatikene du hele tiden snakker om?

Er alle som kjører Ford og er fornøyde med det Ford-fanatikere? :wink:

Er alle som brukere Barbara.no og er fornøyde med det Barbara-fanatikere? :wink:

Er alle som kjøper Dell og er fornøyd med det Dell-fanatikere? :wink:

Er alle som kjøper Mac og er fornøyd med det Mac-fanatikere? :wink:

Du er vel faktisk en av de i denne diskusjonen som har vært klart mest tendensiøs i dine innlegg.

Når du slenger ut svært dårlig dokumenterte påstander om Mac-problemer så må da folk ha lov til å si i fra(?) Når du i tillegg innrømmer å ha svært liten praktisk erfaringer med Mac blir det jo ekstra merkelig...

HVEM er fanatikerne?

For NT :wink: gang: ER du 100% fornøyd med den plattformen du jobber med, så IKKE skift.

Er du det IKKE, sjekk ut alternativene.

(Beklager på det sterkeste hvis dette innlegget var fanatisk).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har ståendes en mac (ibook) på hybelen min akkurat nå. (tok litt tid å skaffe seg en mac jeg bare kunne låne i lang tid (uker))Den har faktisk bare hengt seg flere ganger. Jeg har brukt den helt normalt. Designet er helt herlig! Mye metall. Men, sorry mine meninger om mac er bare blitt forsterket.

Jeg vil advare folk mot mac fordi jeg ikke vil at folk skal gjøre et dårlig kjøp. Akkurat som forbrukerombudet advarer mot produkter, jeg selv tjener ingenting på å advare folk mot mac

Reklame er når du prøver å overbevise folk til å kjøpe tjenester og varer de ikke trenger. Det var derfor jeg lurte på om de som forsvarer mac så mye jobber for apple...

Hvis dere ikke jobber for apple er det jo litt rart at dere bruker så mye tid til å reklamere for apple-produkter.

Og nei alle som kjøper mac er ikke mac-fanatikere, men folk som ikke jobber for apple og bruker mye tid på å reklamere for mac er litt fanatikere mener jeg

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg har ståendes en mac (ibook) på hybelen min akkurat nå. (tok litt tid å skaffe seg en mac jeg bare kunne låne i lang tid (uker))Den har faktisk bare hengt seg flere ganger. Jeg har brukt den helt normalt. Designet er helt herlig! Mye metall.

Trodde at iBooken var laget av plast jeg. (Men kanskje jeg tar feil...)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 00:26, skrev MCDr:

Denne tråden er grisegammal, let it be!

Jepp, eg ha no vore ein lykkeleg eigar ao Compaq N800V i 2-3 maona, so ikkje gidd å svar mair pao denna traoen førr min del !!!! Let it be, so mannen seie, traoen e grisegammadl !!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...