Gå til innhold

Har teinkt meg litt om, og har funne ut at eg vil ha ei bærb

Jalle

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-07-30 10:00, NickFalk skrev:

Quote:

Den 2002-07-30 09:55, starfalc skrev:

Jeg sier bare dette:

^-- hahaha

OK, skal gå med på at den ikke var helt uten poeng.
:grin:

Men, det er jo litt fasinerende å se hvor mye tid Windows-leieren bruker på oss Mac-folk, som faktisk har UNDER 5% av markedet. :smile:

Å ja, jeg synes også at Apple tar seg for godt betalt... :sad:

Jeg synes den var kjempemorsom jeg :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat fra Jokke20

-----------------

"hmmm Tenkte jeg skulle ta fram et expempel!

Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja!

Da jeg begynnte å jobbe her var jeg seff veldig oppesen og hatet Mac, men i alle diskusjoner vant Mac-freaken overlegent! Det eneste som er så kjipt er at det er så mye fordommer mot Mac-generellt, og at det derfor blir utviklet mindre til dem. Hadde folk bare fått opp øynene litt - kanskje tatt en titt på den nye I-macen på http://www.apple.com - Tenk å ha en sånn i stua! :-0 Nei... PC'en råder fortsatt, men fy og f. så mye råere MAC er egentlig!

Jokke"

------------------

Sier jo litt da :]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 13:57, t-paul skrev:

Sitat fra Jokke20

-----------------

"hmmm Tenkte jeg skulle ta fram et expempel!

Jobber i et firma med 70-80 ansatte. Parken består av ca. 50/50 pc - mac. Vi er to på support - jeg supporterer PC-brukerene og min kollega Mac-brukere... Skal si hvem som har mest her å gjøre, det er meg det ja!

Da jeg begynnte å jobbe her var jeg seff veldig oppesen og hatet Mac, men i alle diskusjoner vant Mac-freaken overlegent! Det eneste som er så kjipt er at det er så mye fordommer mot Mac-generellt, og at det derfor blir utviklet mindre til dem. Hadde folk bare fått opp øynene litt - kanskje tatt en titt på den nye I-macen på
- Tenk å ha en sånn i stua! :-0 Nei... PC'en råder fortsatt, men fy og f. så mye råere MAC er egentlig!

Jokke"

------------------

Sier jo litt da :]

Hvis mac hadde vært så bra og allsidig som du sier ville flere brukt mac. Det råder noe som heter kapitalisme i den vestlige verden vet du. Den sørger for at produkter som er dårlige på design, fuksjonalitet, pris, holdbarhet og/eller for liten målgruppe ikke får stor markedsandel.

Genrelt bruker folk PC fordi den er best for deres behov. Og generelt bruker folk mac fordi den er best for deres behov.

Alle bedriftene ville BARE hatt mac'er hvis det er best, de vil jo tjene mest mulig penger. Den bransjen som bruker mest mac er vel avisbransjen. Ellers er ikke mac så utbredt. Linux-servere er f.eks på framarsj, rett og slett fordi for akkurat det behovet (mellom-dyr stabil server) så er den løsningen best.

Det går ann å unnskylde seg med at en bedrift er i oppstartsfasen hvis en er i oppstartsfasen og ikke har stor markedsandel, men når apple har eksistert så lenge...

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis mac hadde vært så bra og allsidig som du sier ville flere brukt mac. Det råder noe som heter kapitalisme i den vestlige verden vet du. Den sørger for at produkter som er dårlige på design, fuksjonalitet, pris, holdbarhet og/eller for liten målgruppe ikke får stor markedsandel.

Genrelt bruker folk PC fordi den er best for deres behov. Og generelt bruker folk mac fordi den er best for deres behov.

Alle bedriftene ville BARE hatt mac'er hvis det er best, de vil jo tjene mest mulig penger.

Ganske historieløst det her er jeg redd og ganske feil også dessverre. :sad:

PC er mest utbredt på grunn av at det er en "åpen" teknologi. Alle deler til en Wintel boks kan kjøpes rett fra hylla, slik at alle med brukbar teknisk kompetanse kan sette sammen en slik boks. Dette er dessverre ikke mulig, da MAC maskiner inneholder bl.a. ROM-brikker som Apple eier copyright til og sannsynligvis aldri vil gi fra seg.

En god sammenligning er VHS/Beta kampen i hjemmevideoens barndom. Betamax var det teknologisk overlegne formatet, men siden det KUN var Sony som lagde DYRE maskiner, mens "alle" lagde VHS, ble formatet etterhvert utkonkurert på pris.

At Apple i dag er en av TO store internasjonale PC-produsenter (den andre er Dell) som tjener penger er egentlig et lite under, og kan KUN komme av at de leverer et produkt som er godt nok.

Dessuten HAR Apple nylig økt markedsandelen sin noe i USA, hvor de konsentrerer mesteparten av markedsføringen sin.

PC er per dags dato best til f.eks. 3d-rendering, da dagens Mac'er ikke kan konkurere i rå prosessorkraft. Så vidt jeg kan se er det KUN i steder hvor maksimal prosessorhastighet er viktig at PC er et bedre verktøy.

Det er en merkelig oppfatning at folk som bruker Mac tydeligvis må være noen sinnsyke galninger som velger å holde seg til en platform som er dyrere, dårligere og nærmest ubrukelig. :grin:

Som nevnt tidligere (til det kjedsommelige) har jeg kun vært MAC-bruker i et snaut år. Før dette har jeg brukt PC i 12-13 år men har ALDRI vært helt fornøyd. (Mulig jeg er litt sær :wink: ).

Det er jo ikke slik at alle kjører Ferrari. Eller at alle bruker Rolex. Alle går i Armani osv...

H&M skulle jo i så fall i følge dine teorier være bedre enn Armani... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 15:14, NickFalk skrev:

Quote:

Alle bedriftene ville BARE hatt mac'er hvis det er best, de vil jo tjene mest mulig penger.

Ganske historieløst det her er jeg redd og ganske feil også dessverre. :sad:

PC er mest utbredt på grunn av at det er en "åpen" teknologi. Alle deler til en Wintel boks kan kjøpes rett fra hylla, slik at alle med brukbar teknisk kompetanse kan sette sammen en slik boks. Dette er dessverre ikke mulig, da MAC maskiner inneholder bl.a. ROM-brikker som Apple eier copyright til og sannsynligvis aldri vil gi fra seg.

En god sammenligning er VHS/Beta kampen i hjemmevideoens barndom. Betamax var det teknologisk overlegne formatet, men siden det KUN var Sony som lagde DYRE maskiner, mens "alle" lagde VHS, ble formatet etterhvert utkonkurert på pris.

At Apple i dag er en av TO store internasjonale PC-produsenter (den andre er Dell) som tjener penger er egentlig et lite under, og kan KUN komme av at de leverer et produkt som er godt nok.

Dessuten HAR Apple nylig økt markedsandelen sin noe i USA, hvor de konsentrerer mesteparten av markedsføringen sin.

PC er per dags dato best til f.eks. 3d-rendering, da dagens Mac'er ikke kan konkurere i rå prosessorkraft. Så vidt jeg kan se er det KUN i steder hvor maksimal prosessorhastighet er viktig at PC er et bedre verktøy.

Det er en merkelig oppfatning at folk som bruker Mac tydeligvis må være noen sinnsyke galninger som velger å holde seg til en platform som er dyrere, dårligere og nærmest ubrukelig.

Som nevnt tidligere (til det kjedsommelige) har jeg kun vært MAC-bruker i et snaut år. Før dette har jeg brukt PC i 12-13 år men har ALDRI vært helt fornøyd. (Mulig jeg er litt sær :wink: ).

Det er jo ikke slik at alle kjører Ferrari. Eller at alle bruker Rolex. Alle går i Armani osv...

H&M skulle jo i så fall i følge dine teorier være bedre enn Armani... :smile:

H&M ER bedre for folket :smile:. Hvis man er uudannet og ikke har mye penger hvor handler man da ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 16:48, t-paul skrev:

Vel, skal man ha kvalitet så går man ikke dit jaffal, hehe..

Akkurat som rema 1000 er bra den den vanlige borger. Man betaler ikke mer enn man må. Sånn er det med pc og mac også, man betaler ikke mer enn man må. 95%

Og å øke markedsandelen sin når man har 5% er ikke vanskelig. Man kan lett doble sin kunderets hvis man bare har 1 kunde, da trenger man en kunde til

[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-30 17:23 ]

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk som ikke har peiling på Mac uttaler seg negativt om platformen.

Jobb med begge systemer i flere år, da skal jeg respektere div uttalelser (hvor personen snakker av dyp erfaring med begge systemer)

Forresten, er det noen her på forumet som jobber for Microsoft eller Apple? hehe..

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-07-30 23:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 17:19, agamemnon skrev:

Akkurat som rema 1000 er bra den den vanlige borger. Man betaler ikke mer enn man må. Sånn er det med pc og mac også, man betaler ikke mer enn man må. 95%

Hm, skal jeg fullføre resonementet ditt så ser det jo ut som om du innrømmer at PC er en BILLIG men "grei nok" sak. Mac derimot er altså DYR men bra? :grin:

Quote:

Og å øke markedsandelen sin når man har 5% er ikke vanskelig. Man kan lett doble sin kunderets hvis man bare har 1 kunde, da trenger man en kunde til

Nei, det er kjempeenkelt! :grin:

Ærlig talt Agamemnon, hvis du tror det er LETT å øke markedsandelen sin fra 5% i ett marked hvor kjøpelysten nesten har forduftet helt så vet jeg nesten ikke hva jeg skal si... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Nei, det er kjempeenkelt!
Ærlig talt Agamemnon, hvis du tror det er LETT å øke markedsandelen sin fra 5% i ett marked hvor kjøpelysten nesten har forduftet helt så vet jeg nesten ikke hva jeg skal si... :smile:

Det betyr jo at kjøpelysten i de 95% har sunket, noe som igjen betyr at hvis mac selger like mye som før (pga. tilgangen til fanatiske-mac-fans) da vil markedsandelen øke. Hvis 95 stykker kjøpte pc hver uke før og 5 stykker kjøpter mac. Og nå kjøper 5 stykker forsatt mac, men bare 45 stykker kjøper pc, da har jo markedsandelen til mac kunstig økt... Dette her burde jo være enkelt for de fleste :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

hm, skal jeg fullføre resonementet ditt så ser det jo ut som om du innrømmer at PC er en BILLIG men "grei nok" sak. Mac derimot er altså DYR men bra?

Nja, ikke helt. PC er en meget bra maskin for prisen sin. Mens mac er bittelitt bedre en pc på noen områder, men mye, mye dyrere. (unntaket er videoredigering, IKKE rendering)

[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-31 11:39 ]

Lenke til kommentar

*Sukk* Begynner å bli sliten.

For det første: Hvem er disse "fanatikerne" du hele tiden snakker om? :sad:

Det er DU som bruker så mye av tiden din på å argumentere for at MAC er dårlig, uten at du har noen større personlig erfaring og DU dukker opp med dårlig dokumenterte argumenter...

For det andre: Er det slik å forstå at nedgangsbølgen i USAs varehandel ikke gjelder folk som bruker Mac? De har vel sannsynligvis ikke registrert hva som hendte 11. september da de var for opptatt med å prøve å jobbe med Mac'ene sine. Og det er jo nesten umulig? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 16:37, agamemnon skrev:

H&M ER bedre for folket :smile:. Hvis man er uudannet og ikke har mye penger hvor handler man da ?

NEI! :sad: H&M er BILLIGERE for folket. Armani har faktisk en del høyere kvalitet på arbeidet enn det H&M har tør jeg påstå...

SELVFØLGELIG er PC billigere i innkjøp, det har jeg vel aldri benektet. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 11:39, agamemnon skrev:

Quote:

hm, skal jeg fullføre resonementet ditt så ser det jo ut som om du innrømmer at PC er en BILLIG men "grei nok" sak. Mac derimot er altså DYR men bra?

Nja, ikke helt. PC er en meget bra maskin for prisen sin. Mens mac er bittelitt bedre en pc på noen områder, men mye, mye dyrere. (unntaket er videoredigering, IKKE rendering)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-31 11:39 ]</font>

Nei, en iMac med G3 prosessor er vel ikke lagd for å brukes til å rendre med heller. Det du sier er at det er best å redigere videoen på Mac og rendre den på PC. Endten så gir du deg ut for å ikke ha peiling, eller så har du rett og slett ikke peiling.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 13:22, MCDr skrev:

Quote:

Den 2002-07-31 11:39, agamemnon skrev:

Quote:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-31 11:39 ]</font>

Nei, en iMac med G3 prosessor er vel ikke lagd for å brukes til å rendre med heller. Det du sier er at det er best å redigere videoen på Mac og rendre den på PC. Endten så gir du deg ut for å ikke ha peiling, eller så har du rett og slett ikke peiling.

Og igjen herlige kommentarer fra MCDr.

Lenke til kommentar

dette er myntet på NickFalk, du må jo være utrolig rar.

Hvordan kan du påstå at du har prøvd og jobbe på en PC når du har brukt win98, win98 var vel noe av det verste(ikke glem ME) microsoft har laget.

Du skulle heller prøvd win2k, ikke det at jeg har prøvd en mac i mitt liv men tviler litt på at det kan være så utrolig stor forskjell uansett, sier bare at du skal ta og teste begge tingene så skal du se.

En ting er jo greit med MAC, dem finnes få av :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 15:56, Xitius skrev:

Hvordan kan du påstå at du har prøvd og jobbe på en PC når du har brukt win98, win98 var vel noe av det verste(ikke glem ME) microsoft har laget.

Vel, saken er at i 1998 var Windows 98 det beste Microsoft hadde å by på. jeg gikk derfor for denne løsningen med et Pinnacle DV-kort + programmvare. Fulgte oppsettet med hovedkort etc. og som nevnt frustrasjon, frustrasjon, frustrasjon...

Har dessuten gladelig innrømmet at det har kommet store forbedringer i Windowsverden siden den gang. :wink:

Quote:

Du skulle heller prøvd win2k...

Jeg HAR brukt Win 2000 og NT på jobb (ikke videorelatert) uten å bli spesielt imponert. Bruker i dag NT på jobb, men håper på en oppgradering til Win 2000 snart...

Quote:

...ikke det at jeg har prøvd en mac i mitt liv men tviler litt på at det kan være så utrolig stor forskjell uansett, sier bare at du skal ta og teste begge tingene så skal du se.

Om forksjellen er så stor? Vel for meg var den GIGANTISK. :smile: Andre vil muligvis ha andre oppfatninger, og som nevnt (gang på gang på gang) HVIS man er strålende fornøyd med de systemet man har bør man selvfølgelig ikke tenke på å bytte.

Men som OGSÅ nevnt GANG PÅ GANG. Er man IKKE fornøyd, bør man I DET MINSTE koste på seg å sjekke ut hva Apple har å by på... :wink:

Kjører et ganske hardt på videoredigering på maskinen hjemme. Samtidig skriver jeg mye, surfer en god del, ripper litt musikk (fra egen CD-samling). I tillegg har samboeren en bruker satt opp som hovedsakelig går til Office-bruk og surfing. Har til dags dato ikke hatt ETT problem med Mac'en under OSX. :grin:

Og hvis du ikke har prøvd en Mac så burde du i hvert fall koste på deg å sjekke ut OSX. :smile:

Har GODT med erfaring på følgede OS'er:

MS-DOS (de gode? gamle dager).

Amiga Workbench (husker ikke versjonnummer).

Windows 3.1(?)

Win 95, Win 98, Win NT, Windows 2000

Apple OS X 10.1

OS X er etter min personlige oppfatning det DESIDERT mest elegante, brukevennlige og stabile av disse OS'ene... :grin:

Quote:

En ting er jo greit med MAC, dem finnes få av

Sorry, skjønner faktisk ikke hva du prøver å si her? Regner med at det er ment å være provoserende(?) :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 15:56, Xitius skrev:

Du skulle heller prøvd win2k, ikke det at jeg har prøvd en mac i mitt liv men tviler litt på at det kan være så utrolig stor forskjell uansett, sier bare at du skal ta og teste begge tingene så skal du se.

En ting er jo greit med MAC, dem finnes få av

Gå et sted å pröv en Mac med OSX da. OSX er mye bedre enn Win2k eller WinXP!!

Lenke til kommentar

Sånn siden det ble etterlyst en eller annen gang fler som bruker mac, og topic'en tross alt er om "laptop'er med lite problemer generelt", tenkte jeg at jeg skulle komme med et lite innspill på siden av det denne diskusjonen har kommet til.

Jeg har brukt mac/windows/linux om hverandre siden apple lisa og windows 1.0 kom ut (og linux etterhvert).

Jeg kan ta et eksempel fra tg98... Jeg satt der med min bærbare mac (med 25MHz prosessor/12MB RAM... ikke veldig bra nei) og for de som var der vet de at nettet var et kaos. Mens pc-brukerne satt og sleit med dhcp/nettet generelt funket det for meg med en gang nettet gikk opp.

Etter det kjøpte jeg meg en pc da det var vesentlig billigere (bygget selv). Etter 3-4 år med en pc som kjapt blir utdatert, som må oppdateres til stadighet og krasjer med jevne mellomrom (alle windows brukere har vel hørt feilsøkingsfrasen "er det lenge siden du formaterte og la inn windows på nytt da?").

Så nå har jeg hatt min nye, deilige iBook 700MHz 12" modell i litt over en måned. Denne modellen koster fra 13k (dvs. mindre enn gjennomsnitts bærbar pc), har alt av nettverksverktøy jeg trenger fra installasjon av, har bare krasjet to ganger (da jeg har prøvd å installere litt tvilsom programvare for linux som ikke støttet hardware).

Men selv om jeg er kjempefornøyd med mac'en min (og jeg er enig i at den PowerBook'en du har vært borti må ha hatt en hardware defekt btw...) så bruker jeg fremdeles pc'en min til ting som first-person-shooter spill osv.

Vanligvis når folk ler av meg når jeg har mac, så smiler jeg tilbake, og venter til deres laptop-batteri har gått tom ca. 2t senere, mens jeg da har kanskje 3t igjen. Da blir de gjerne nysjerrig. Spesielt når deres maskin kanskje har måttet boote 1-2 ganger, mens jeg har jobbet med den hele tiden.

Så sitter vi og prater litt, og jeg forteller om hvorfor jeg kjøpte mac (ting som hardware... 2,5kg, 5t batteritid, DESIGN, firewire, tv-ut, dvd-spiller, cd-brenner, digg tastatur, osv... ting som betyr noe for meg) og når alt kommer til alt viser det seg at de egentlig ikke har peiling på det, og lurer på masse. Etterpå vil de kanskje ikke kjøpe seg en mac, men de vet mye mer, og kommer ikke med de standard frasene som mange pc-brukere har hørt av noen som har hørt det av noen.

Men for å komme litt tilbake til temaet igjen;

Apple har gode hardwaremessige maskiner, med pent design og det du stort sett trenger inne. Om man ikke liker OS X eller noe annet MacOS så kan man legge inn BSD eller linux for den saks skyld, og allikevel nyte av hardwaren.

Just my humble opinion.

--

-Barb. aka Chickxsy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...