Gå til innhold

Har teinkt meg litt om, og har funne ut at eg vil ha ei bærb

Jalle

Anbefalte innlegg

Dette begynner å bli i meste laget.

Skulle tro det var to naboer som kranglet hvem som hadde størst hus, finest bil og gressklipper med flest hester. Man kan rett og slett ikke si at en er bedre enn det andre. Enhver sin egen smak, hvis dette ikke hadde vært så ville alle spist vanilje is. Men sånn er det nå ikke. Uten å ha PC til å drive fram skjermkort utviklingen ville ikke MAC hatt kort ev kvaliteten som eksisterer nå, osv.

Gjeeeesp....

Lerun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-26 12:51, lerun skrev:

...fram skjermkort utviklingen ville ikke MAC hatt kort ev kvaliteten som eksisterer nå, osv.

Gjeeeesp....

Lerun

Synd du kjeder deg, men det er ingen som tvinger deg til å lese diskusjonen. :wink:

Forresten så hadde ikke PC hatt grafisk brukergrensesnitt hvis det ikke var for Mac, så der...

Det ble stilt spørsmål om HVORFOR noen sverger til Mac og da må det vel være lov til å svare?

[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-07-26 13:00 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-26 09:47, NickFalk skrev:

Quote:

Den 2002-07-26 09:35, agamemnon skrev:

....det er compomenter i mac'er som bare kan kjøper hos macforhandlere.

Hei igjen, må nok være litt uenig med deg :wink:

Eh, kan du peke på et eksempel eller to?

---

Har sett ram (2. og 3. plukk) som ikke virket med mac, og noen 3. parts DVI skjermer som ikke støtter den oppløsningen skjermen klarer. Ergo man må må kjøpe mac-verifisert ram og mac-skjermer :wink:

Og se på denne linken den sier at mac en sinke i forhold til pc når det gjelder surfing, både for explorer og operea. :wink:

http://www.itavisen.no/art/1298586.html

En ting er jeg enig i Nickfalk mac er genrelt litt bede på design. Deres bærbare maskiner er f.eks. MYE mer solide en andre bærbare (mer metall, metall ramme)... Hvis du tror det er sjanse for at du mister den bærbare i gulvet :roll:, da ville jeg vurdert mac ja.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:58, NickFalk skrev:

Forresten så hadde ikke PC hatt grafisk brukergrensesnitt hvis det ikke var for Mac, så der...

Tror du virkelig at de som jobber med å utvikle pc'en og det's programvare ALDRI ville funnet på grafisk brukergrensesnitt ?

De millionene som jobber med utvikling av pc'en ville forsatt ha sine tanker styrt omkring console og commando baserte programmer, er det det du mener ?

Du kan si at mac var først ute med grafisk brukergrensesnitt, men å si at pc'en ikke ville hatt grafisk brukergrensesnitt. Ja, det er det samme som å si at flyet aldri ville ha blitt oppfunnet uten brødrene Wright. :roll:

Og fordi Mac var først ute betyr det ikke at de er best. Hvilket selskap ville du stolt på hvis du skal velge å fly ? "Wright Brothers incorperated" eller Boeing eller Airbus inc.

Lenke til kommentar

Jøss, er det deg igjen? :wink:

Quote:

Den 2002-07-26 13:21, agamemnon skrev:

---

Har sett ram (2. og 3. plukk) som ikke virket med mac,

Hm, høres faktisk VELDIG rart ut, det er jo ikke slik at MAC produserer ram'en selv. Jeg har f.eks. kjøpt 512MB nobrand plugga inn, niks problem. Har heller ikke funnet dette problemet nevnt på noen Mac-supportsider.

Quote:

og noen 3. parts DVI skjermer som ikke støtter den oppløsningen skjermen klarer. Ergo man må må kjøpe mac-verifisert ram og mac-skjermer :wink:

En skjerm som ikke støtter skjermens oppløsning? :grin:

Forklar?

Quote:

Og se på denne linken den sier at mac en sinke i forhold til pc når det gjelder surfing, både for explorer og operea. :wink:

Som TIDLIGERE nevnt, Opera og IE er drittreige (begge er carbon apps. tror jeg). Mozilla, Netscape & Chimeira er det ikke... :smile:

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke diskutere Mac vs. PC med en haug med luringer som aldri har prøvd en Mac en gang.

Selvfølgelig er det mere HW og SW til PC ettersom de har 90% av markedet, men vil også si at det finnes MYE mere dritt til PC.

Skjermer og minne funker akkurat som på PC som det gjør på Mac. G4 støtter flere RAM typer enn noen PC gjør!

Alle dere som ikke har prøvd en Mac, gå å prøv en hvertfall 5 min før dere spytter ut drit uten mål og mening.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:51, lerun skrev:

...fram skjermkort utviklingen ville ikke MAC hatt kort ev kvaliteten som eksisterer nå, osv.

Gjeeeesp....

Lerun

Quote:

Den 2002-07-26 13:31, agamemnon skrev:

Quote:

Den 2002-07-26 12:58, NickFalk skrev:

Tror du virkelig at de som jobber med å utvikle pc'en og det's programvare ALDRI ville funnet på grafisk brukergrensesnitt ?

Han bare svarte like dumt som Lerun gjorde for å demonstrere!

Lenke til kommentar

ram-problemer:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.f02c725

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb85840

skjermproblemer:

http://www.apple.com/no/powerbook/specs.html (nederst på siden sier apple faktisk selv at det kan være skjemproblemer)

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb7c36b

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb7efaf

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb87296

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb834d0

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb88e44

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb7e283

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.2cd8a039

Og til deg som ikke gidder å diskutere lenger. Hvorfor har du da posta så mange meldinger om at du ikke gidder å diskutere lenger da ? Løsningen er enkel: Bare pell deg vekk fra denne tråden og les resten av forumet da. (Du kan godt skrive at du ikke gidder å diskutere mer flere gang på andre threads også, men hjelper det ?)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 15:01, agamemnon skrev:

ram-problemer:

skjermproblemer:

(nederst på siden sier apple faktisk selv at det kan være skjemproblemer)

Og til deg som ikke gidder å diskutere lenger. Hvorfor har du da posta så mange meldinger om at du ikke gidder å diskutere lenger da ? Løsningen er enkel: Bare pell deg vekk fra denne tråden og les resten av forumet da. (Du kan godt skrive at du ikke gidder å diskutere mer flere gang på andre threads også, men hjelper det ?)

Selvfølgelig støtter ikke alle Apple sine maskiner alle typer RAM og alle typer skjermer, det er det vel ingen PC som gjør heller.

Hvis du bare ser på forumet her så er det jo like mange postinger om RAM problemer her hver dag.

Tett i pappen eller?

Lenke til kommentar

Quote:

Selvfølgelig støtter ikke alle Apple sine maskiner alle typer RAM og alle typer skjermer, det er det vel ingen PC som gjør heller.

Hvis du bare ser på forumet her så er det jo like mange postinger om RAM problemer her hver dag.

Tett i pappen eller?

Ja, men du glemmer at pc har 95% av markedet og når mac har like mange problemer som pc når de bare har 5% så er det ganske ille...

Apple har STORE problemer med skjermer produsert for pc'er. Akkurat som pc'er ikke like mac-skermer. Poenget mitt er at man må kjøpe mye fra apple, med andre ord apple har nesten monopol på assoseries for mac. Det betyr dyre priser i forhold til ytelse.

Og tilslutt: Først sier du at du ikke gidder å diskutere mer, men du forsetter å poste, så spør du om jeg er tett i pappen. Helt ærlig, hvor gammel er du egentlig ?

[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-27 23:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-27 23:53, agamemnon skrev:

Quote:

Tett i pappen eller?

Ja, men du glemmer at pc har 95% av markedet og når mac har like mange problemer som pc når de bare har 5% så er det ganske ille...

Apple har STORE problemer med skjermer produsert for pc'er. Akkurat som pc'er ikke like mac-skermer. Poenget mitt er at man må kjøpe mye fra apple, med andre ord apple har nesten monopol på assoseries for mac. Det betyr dyre priser i forhold til ytelse.

Og tilslutt: Først sier du at du ikke gidder å diskutere mer, men du forsetter å poste, så spør du om jeg er tett i pappen. Helt ærlig, hvor gammel er du egentlig ?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-27 23:55 ]</font>

Ny dag, nye muligheter, derfor jeg fortsatte diskusjonen :smile:

Du har tydeligvis 0 peiling på Mac så du burde finne deg noe annet å diskutere.

Det er absolutt ikke noe problem med tanke på å bruke PC skjermer på Mac.

PowerBookG4 har en delvis widescreen skjerm som bruker oppløsninger som 1280x854. Hvis du kobler til en vanlig skjerm så kan du jo selvfølgelig ikke bruke denne oppløsningen på den externe skjermen, men man kan jo bruke alle de vanlige oppløsningne for den type skjerm man kobler til.

Apple har ingen ting som kan minne om monopol på assoseries til Mac. De fleste som lager PC assoseries lager også Mac assoseries.

Du burde være litt sikrere på ting du utaler deg om, for det meste du har skrevet i denne tråden er bare bullshit.

(Jeg er forresten 22 år)

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på det jeg sier, har jo to nære venner som bruker/brukte mac, har vært på hos dem og prøvd maskinene da.

Du kan være så påståelig du vil, men bare les linkene og du vil se at jeg har rett. Jeg prøver ikke å overbevise deg (du hører jo ikke engang på fakta), men advare andre som har tenkt å kjøpe mac.

Mac er ikke så bra som dere mac-fanatikere vil ha det til.

Lenke til kommentar

Okey, dette var litt av en fight.

Fakta 1 - PC:

For det første så er jeg en pc-bruker, og jeg har aldri vært imot noen andre plattformer enn PC,f.eks commondore, amiga, atari, APPLE MACINTOSH osv..

Men jeg skjønner ikke helt poenget at man skal vise hva som er best. Den beste plattformen er den man selv trives best med, og at man drar nytte av den.

Jeg bruker PC fordi det er utbredt, og selv en MAC-tilhenger må innrømme det faktum at PC-industrien eier rundt 90% av datamaskin-markedet. Dette fører til at det fins mer programvare/spill og hardware til PC enn MAC. Dette er et faktum ingen MAC-tilhengere kan se bort i fra. Jeg som PC-bruker får derfor flere valgmuligheter når jeg skal kjøpe programvare eller hardware til min pc. Ikke bare at jeg får flere valgmuligheter men også at tilgjengelighten til det jeg trenger også er mye større. Alt dette skyldes det enorme PC-markedet. Dette resulterer igjen at prisene på PC-hardware og software blir billigere pga konkurranse mellom selskapene.

Fakta 2 - MAC:

Men jeg kan heller ikke si at MAC ikke har nok programvare, MAC har sikkert mer enn nok av programvare/hardware til de fleste formål. Men problemet med MAC er at det veldig lite utbredt, kun 5% av datamaskin markedet. Det medfører at det ikke er så mange selskaper som produserer MAC software og komponenter som i PC-verden. Dette igjen resulterer i at prisene på MAC komponenter og kanskje også software er høyere enn hos PC-plattformen.

fakta 3 - BUGS:

Begge plattformene har nok sine bugs og fordeler. Men husk en ting , den eneste forskjellen på MAC og PC er hardware-delen og ikke software. Begge plattformene kan kjøre linux eller unix og kanskje andre ukjente os også? Stabiliteten til PC og MAC er derfor mer eller mindre Software bestemt. Man må derfor ikke si at PC er mindre stabilt fordi windows krasjer, microsoft kunne like godt ha lagd windows ME til MAC og PC-folk ville nok ha påpekt at MACEN er ustabilt.

Konklusjon:

Svar til trådens spørsmål: Du får velge det du syns passer deg best, men ha de faktaene jeg skrev over i tankene når du skal ut å anskaffe deg en datamaskin.

Lenke til kommentar

Til Nibbana:

Ah, endelig et sakelig innlegg som unngår å spre eder og galle. Bra! :smile:

Du har selvfølgelig rett (til en viss grad) når du snakker om at forskjellen hovedsakelig er hardware og at Linux kan kjøres på begge maskiner etc.

Men skal man dra denne videre så er jo faktisk Mac også en PC (den er jo også en "Personal Computer").

Vil allikevel påpeke at i den generelle diskusjonen angående emnet er som regel PC lik Windows og Mac= OSX (+ tidligere Mac-OS versjoner).

I denne sammenheng VIL jeg påstå at stabilitet er et sted Mac'en har EN fordel. Nemlig at det finnes kun en produsent av maskin og OS.

Er helt klar over at en Wintel-maskin KAN være like stabil (under XP, kanskje også 2000). MEN nettopp fordi PC-markedet (Wintel) er så stort finnes det jo nødvendigvis en god del mindre seriøse firmaer.

Hard konkuranse betyr at en del prøver på "snarveier" for å kutte kostnadene, noe som KAN gå utover stabiliteten på maskinene de produserer.

Når det gjelder programvare har du HELT rett, det finnes langt mer programvare til Wintel, en til Mac. Når det gjelder større profesjonelle applikasjoner er det svært lite man ikke finner til begge platformer. En del programmer finnes KUN til windows og en del programmer finnes KUN til Mac...

Når det gjelder spill er det jo egentlig ikke noen konkuranse. PC vinner lett. Ikke noe problem for meg personlig, men hvis du skal ha en DATAmaskin til å spille på, så for all del gå for PC.

Er man fornøyd med den platformen man er på, er det ingen grunn til å hoppe over til en annen. Selv var jeg ikke det, og ga derfor Mac'en en sjanse. Nå er livet herlig, slik som det sikkert er for de fleste, både Mac & PC-brukere... :grin:

Lenke til kommentar

Til: agamemnon

Wow! 2 av 26 000 000 Mac-brukere har RAM-trøbbel!

Altså 0,0000000076% av brukerne. Joda, det er tydeligvis et ENORMT kompatiblitetsproblem!

Hvis du gidder å lese trådene du har linket til, så har den ene brukeren en defekt RAM-modul, og den andre trøbbel fordi han blandet RAM med forskjellig hastighet...

Når det gjelder skjermproblemet har min yngre (og noe hissigere) :wink: Mac-kollega allerede besvart dette.

Har litt problemer med å se hvor du vil med alt dette? Forstår at du har en begrenset kjennskap til Mac, men du virker jo nesten fanatisk oppsatt på å overbevise folk om å holde seg unna? Er klar over at det finnes MANGE fanatiske Mac-tilhengere/PC-hatere. Men du virker jo faktisk mer oppsatt på å finne dritt om Mac, enn gode sider ved PC'en.

Normalt hadde jeg ikke orket å holde på med denne diskusjonen lenger, men jeg synes nesten jeg er nødt. Det blir som en amerikansk valgkamp: Bare du slenger nok dritt hele tiden, blir noe av det sittende. Hvis folk leser nok av dine innlegg vil de nok ALDRI tørre å vurdere Mac seriøst i det hele tatt. Men det er kanskje målet ditt? Trist... :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 22:11, agamemnon skrev:

Jeg er sikker på det jeg sier, har jo to nære venner som bruker/brukte mac, har vært på hos dem og prøvd maskinene da.

Du kan være så påståelig du vil, men bare les linkene og du vil se at jeg har rett. Jeg prøver ikke å overbevise deg (du hører jo ikke engang på fakta), men advare andre som har tenkt å kjøpe mac.

Mac er ikke så bra som dere mac-fanatikere vil ha det til.

Jeg har ikke sett noe bevis i det hele tatt jeg?

Dessuten er jeg ikke noen mac-fanatiker. Jeg har hele tiden sagt at PC er best til spilling og å surfe på nettet.

Hvis du har like god kjennskap til data som de kameratene dine som ikke klarer å koble i skjermkontakten i riktig hull en gang så skjønner jeg problemet ditt.

Her er et håndfast bevis fra min side. Her sitter jeg i et klasserom som eneste person med Mac. Jeg har kobla i 2 "PC" skjermer som du kaller det uten drivere eller noen ting. Den ene skjermen er en ViewSonic og den andre er en eldgammal Goldstar 14".

http://www.virtuosity.no/dess/hw.jpg"

Dessuten har jeg brukt Mac og PC i hjemmet og på skolen i hele mitt liv. Har to av hvert hjemme nå og skal kjøpe en ny PC (bærbar) i neste uke.

[ Denne Melding var redigert av: MCDr på 2002-07-29 11:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 09:00, NickFalk skrev:

Har litt problemer med å se hvor du vil med alt dette? Forstår at du har en begrenset kjennskap til Mac, men du virker jo nesten fanatisk oppsatt på å overbevise folk om å holde seg unna? Er klar over at det finnes MANGE fanatiske Mac-tilhengere/PC-hatere. Men du virker jo faktisk mer oppsatt på å finne dritt om Mac, enn gode sider ved PC'en.

De fleste vet allerede hva PC'en yter, hvor stabil den er osv. Å fortelle folk om pc'en er det samme som å fortelle mc-folk om mc'er. Men så er det noen som ptøver å få disse mc-folkene til å kjøpe en trehjuling. Dermed forteller jeg dem litt om trehjulingen (mac).

Og fordi folk ikke poster at de har problemer betyr det IKKE at de at de er uten problemer så det regnestykket ditt holder ikke.

Og MCDr, oj, du har bevis for at én mac virker, så stort som om det er vanskelig å finne noe som koster 30000kr som virker. Er jo pc'er som virker rundt om i hele landet. Skal jeg linke inn bilder av de også ?

Og de skjermproblemene EKSISTERER, ta kontakt med apple og spør dem SELV. Tlf: 22 95 49 00

Og til slutt, det er ikke skittkasting Å SI SANNHETEN !!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 11:34, agamemnon skrev

...Og fordi folk ikke poster at de har problemer betyr det IKKE at de at de er uten problemer så det regnestykket ditt holder ikke.

...Og til slutt, det er ikke skittkasting Å SI SANNHETEN !!!

Vel poenget mitt, er at din "sannhet" er at Apple har problemer med "PC"-RAM. Jeg ber deg dokumentere dette, du kommer opp med 2 personer fra Apples support sider. Den ene har en RAM-brikke med feil, den andre bruker RAM med forskjellig hastighet og fikk løst problemet.

Med andre ord det EKSISTERER IKKE noe kompatiblitetsproblem annet enn i din fantasi. :smile:

DERFOR blir det jo bare skitkasting...

Ha en fin dag! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 11:34, agamemnon skrev:

De fleste vet allerede hva PC'en yter, hvor stabil den er osv. Å fortelle folk om pc'en er det samme som å fortelle mc-folk om mc'er. Men så er det noen som ptøver å få disse mc-folkene til å kjøpe en trehjuling. Dermed forteller jeg dem litt om trehjulingen (mac).

Hvis du har kjennskap til "trehjulingen" som du kaller den fordi du har prøvd den hos kompisen din, kan du vel neppe regnes som noen autoritet på emnet?

:smile:

Tror kanskje de av oss som bruker begge deler daglig har ett litt bredere sammenligningsgrunnlag?

Regner med at du sikkert klarer å grave fram noe mer, men håper du lar være. Skal sikkert klare å dra fram noe møkk om PC også, men synes det blir en håpløst propagandistisk måte å debatere på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...