Jalle Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Kva bærbar tilsvarar bilverdenen sin toyota (går og går og er aldri noko gale med). Har høyrt mykje drit om dell ivertfall...... Kva med Fujitsu Siemens Zepto compac IBM Acer osv....... Lenke til kommentar
Yuri Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Nærmeste du kommer problemfritt: Nok en gang: AppleCom Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Sitter her med en 3-4 år gammel Compaq Armada M700 som har vært med på mange lange og tøffe turer, har funket utmerket hele tiden (har brukt både Win98se, ME, 2000 Pro og XP Pro på den). Blir nok Compaq neste gang også. :smile: Lenke til kommentar
^Nikon Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Helt klart Apple... (Eller kanskje Apple er nærmere en Mercedes ?) Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Mercedes er ikke særlig holdbart da! Masse driftsproblemer og så er det vel kun 3 års rustgaranti. eller var det 1? Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 mac er ok nok det, men man finner svært lite programvare til mac i forhold til pc. Dessuten så må man nesten kjøpte ALL programvare til mac. Har du prøvd de bærbare på http://www.quad.no ? Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 10:43, agamemnon skrev:mac er ok nok det, men man finner svært lite programvare til mac i forhold til pc. Dessuten så må man nesten kjøpte ALL programvare til mac. har du noen gang prøvd å få tak i SW til Mac? mest sannsynlig ikke. Du får alt av programvare til Mac som du trenger og du slipper all driten som man ikke har noe behov for. Du får tak i alt du vil til Mac via Hotline, Carracho, LimeWire, Drumbeat, osv. Skal du spille data eller surfe på internett så er PC det beste valget nå, men på så og si alt annet er Mac best! Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 11:32, MCDr skrev:har du noen gang prøvd å få tak i SW til Mac? mest sannsynlig ikke.Du får alt av programvare til Mac som du trenger og du slipper all driten som man ikke har noe behov for. All then driten man ikke har behov for ? Man MÅ ikke installere alle programmer man kommer over.... PC er ikke MAC husk det. To venner av meg har iMAC og de klager over at det er man må kjøpe mye programvare... Som jeg sa MAC er greit nok, men det er litt dyrt og man får ikke tak i alle programmene man vil ha... Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-24 19:55, agamemnon skrev: Quote: Den 2002-07-24 11:32, MCDr skrev: har du noen gang prøvd å få tak i SW til Mac? mest sannsynlig ikke. Du får alt av programvare til Mac som du trenger og du slipper all driten som man ikke har noe behov for. To venner av meg har iMAC og de klager over at det er man må kjøpe mye programvare... Som jeg sa MAC er greit nok, men det er litt dyrt og man får ikke tak i alle programmene man vil ha... Hvem som helst kan jo si at man ikke finner noe SW, men det er vel deres egen feil at de ikke har prøvd. Det er jo bare å laste ned et p2p program som PC brukere også gjør og så er det bare å laste ned det du vil ha. Piratkopiering på Mac er på en måte mye mere utbredt enn på PC i forhold til antall brukere. Jeg får alltid de nyeste programmene til Mac før kamerater får det til PC. Photoshop 7 Flash MX Maya OSX X.2 osv osv Hvis man ikke klarer å få tak i SW over nettet til Mac så klarer man det heller ikke til PC. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: To venner av meg har iMAC og de klager over at det er man må kjøpe mye programvare...Som jeg sa MAC er greit nok, men det er litt dyrt og man får ikke tak i alle programmene man vil ha... Må si jeg blir ganske provosert over både deg og kompisene dine! Piratkopiering er tydeligvis HELT greit? Eller? Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Den 2002-07-25 15:04, NickFalk skrev: Quote: To venner av meg har iMAC og de klager over at det er man må kjøpe mye programvare... Som jeg sa MAC er greit nok, men det er litt dyrt og man får ikke tak i alle programmene man vil ha... Må si jeg blir ganske provosert over både deg og kompisene dine! Piratkopiering er tydeligvis HELT greit? Eller? Nå tror jeg du quoter feil person bare se på på posten over din egen... Hvis du er sure på folk som piratkopierer se på den. Mine kamerater klager over at programvaren er dyr FORDI de kjøper den. Tror du folk som IKKE kjøper progamvare bryr seg om prisen ? Folk som ikke tenker så mye, og heller ikke så ofte, blir ofte provosert... Les innleggene og tenk FØR du skriver et svar på innlegget. [ Denne Melding var redigert av: agamemnon på 2002-07-25 17:31 ] Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Quote: Nå tror jeg du quoter feil person bare se på på posten over din egen... ...Mine kamerater klager over at programvaren er dyr FORDI de kjøper den... Folk som ikke tenker så mye, og heller ikke så ofte, blir ofte provosert... Les innleggene og tenk FØR du skriver et svar på innlegget. Dette synes jeg blir litt teit. Beklager hvis jeg har sitert feil person og hvis noen føler seg tråkket på. (Kan ikke se hvor det står HVEM jeg har sitert en gang, men men...) Så til poenget: ” To venner av meg har iMAC og de klager over at det er man må kjøpe mye programvare...” De klager i følge teksten ikke over prisen, men over at de faktisk må KJØPE programvaren. Beklager hvis jeg misforstod teksten, men slik jeg leser den linja må alternativet enten være å FÅ programvare eller å STJELE programvare (altså kopiere). Ser ikke helt hvorfor du ser deg nødt til å kommentere hvor mye eller lite folk tenker, da du neppe har noen større kunnskap om min person... [ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-07-25 19:37 ] Lenke til kommentar
Beemer Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Folkens, Folkens....Hvor gamle er dere egentlig?? Her sitter dere å diskuterer hvorvidt det finnes gratis software til MAC eller ikke....Blir for tåpelig. Det er nå en gang sånn at PC er mest utbredt, og naturlig nok vil det da finnes mest software til PC. Diskusjonen er POINTLESS, fordi de som jobber og bruker Mac finner det de trenger, og det finnes betydelige mengder gratis software til MAC. Prøv download.com f.eks... Det er noen folk som er totalt på vilspor her, og en diskusjon og hva som er best av PC og MAC; vel det er opptil den enkeltes behov. By tha Way, så bruker jeg PC og Windows XP, som etter min mening er det beste, basert på mine behov...(Forventer ikke at alle skal være enig =) ) Faktisk kunne jeg ønske å høre litt mere om de muligheter som finnes i Mac OS....Vel, egentlig liker jeg ikke Mac, men jeg vil vite hva som gjør at noen mennesker sverger til Mac, en annen ting er at MAC-verden er noe jeg ikke veit en dritt om, så brukere av dette forumet, Enlighten me....Kom med deres erfaringer, og ikke kom med issuet rundt stabilitet, for det er bare tull...En PC kan være like stabil som MAC og OMVEDNT... Vel, Vel....Blei litt mye.... Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Heisan folkens! Ah, fredag… Først en beklagelse til Agamemnon: Jeg hadde nok kanskje litt høyere testosteronnivå en vanlig og beklager hvis jeg bjeffet litt for høyt. Så til Beemer: Synd at du ikke liker Mac, men kanskje ikke så rart når du ikke ”veit en dritt” om Mac-verdenen. Vil gjerne fortelle litt om hvorfor jeg sverger til Mac selv. (Advarsel LANGT innlegg). Først litt om HVORFOR jeg valgte å kjøpe Mac: Jeg har vært PC-bruker på jobb, skole & privat siden slutten av 80-tallet. PC’ene har for det meste funka greit, men innimellom har det vært litt krøll. De siste 4-5 åra har jeg drevet mye med videoredigering, og jeg kjøpte en ny PC til dette formålet. Innvesteringene var på omkring 35.000,- og dette var for om lag 2 ½ år siden. Det GIKK an å redigere video på systemet (et AMD/Pinnacle/SCSI) opplegg, men hadde jeg holdt på mer enn en time klarte plutselig ikke Win98 å ”se” DV-kortet mitt lenger… Dette skjedde gang på gang i tillegg til at maskinen krasja, CD-ROMen slutta å fungere, diskettstasjonen sa takk for seg og modemet døde. Frustrasjon ALTSÅ! I fjor høst bestemte jeg med derfor (etter en del research) for å la Apple få sjansen til å frelse meg. Kjøpte en 733 Mhz G4 (quicksilver) med ekstra minne og en ekstra harddisk + programvare, prisen var på rundt 26-27.000. ALT funka med en gang og har fremdeles ikke krasja én gang. (I mellomtiden har derimot jobb PC’en min blitt bytta ut fordi den gamle tok kvelden). Mange har sikkert lignende opplevelser med PC, men ikke jeg. Andre grunner til at jeg velger meg Mac er: * Design, ikke bare den estetiske biten, men også hvor gjennomtenkt det er rent praktisk (prøv å sette i en ny harddisk på et Apple-tower – 3min. toppen). Prøv den nye iMac’en og se hvor genialt det er å kunne flytte skjermen rundt! *OSX, uten tvil det lekreste OS’et jeg har vært borte i. Dessuten veldig funksjonabelt. Installer programvare samtidig som du laster ned en fil og forsetter med å skrive i Word. INGEN problem. Avinstallering: Putt mappen med programmet i søplebøtta og det er avinstallert. Enkelt og greit! *Programvare: iPhoto og iTunes er svært brukervennlige OG nyttige programmer. Det samme skal vist gjelde for iDVD og iFilm, men jeg har ikke DVD-brenner, og jeg bruker heller Final Cut Pro. Dette er NOEN av de mest åpenbare grunnene til at jeg sverger til Mac. Jeg er klar over at Win XP er et stort skritt i riktig retning, men for min del har Windows fått nok muligheter til å overbevise meg, uten å klare det. Apple klarte det derimot i første forsøk… Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hey, unnskyld hvis jeg virket litt sur på deg også. Liker ikke at folk beskylder meg for piratkopiering på åpne forum... Til saken: Nei, det er riktig at jeg aldri har eid en egen mac selv, men jeg har to gode venner som brukte mac før. Hvis de sier at de ikke liker mac (og hvorfor da), da tror jeg på dem. Hadde du vært en av mine venner kunne synes mitt på mac kanskje vært mer positvt ? Uansett, jeg synes ihvertfall (har sett og hørt) at OSX er helt stabilt (XP nivå), men som det er påpekt lenger oppe i denne tråden så er mac for lite utbredt og vil da ha mindre utvalg programvare enn pc. Samme problem er litt med hardwaren også. Det finnes såklart standarder, men det er compomenter i mac'er som bare kan kjøper hos macforhandlere. Mac er akkurat som venstrekjøring. Ikke noe galt i det bare litt uvanlig. Og venstrekjøringen skaper problemer når man skal inn i et samfunn som kjører på høyre side (pc). På uvanlige steder (england har venstrekjøring bl.a.) funker mac fett. Men for den vanlig bruker funker nok biler med ratt på riktig side av bilen best... Vil ikke at folk skal kjøpe mac pga. av unyansert propaganda og senere finne ut at mac ikke passer til deres behov. Så hvis du skal spille (ikke stort nok utvalg) eller surfe på internett (for tregt, skikkelig tregt altså !!!), IKKE kjøp mac det er mitt råd. Har hørt at mac passer bra til videoredigering... det er det eneste området eg betrakter mac som en stor utfordrer til pc'en. Høyrekjøring passer for de aller fleste :smile: Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Quote: Den 2002-07-26 09:35, agamemnon skrev:....det er compomenter i mac'er som bare kan kjøper hos macforhandlere. Hei igjen, må nok være litt uenig med deg :wink: Eh, kan du peke på et eksempel eller to? Quote: ...eller surfe på internett (for tregt, skikkelig tregt altså !!!), Rett og slett feil! Hvis du sammenligner Opera & IE for Windows med Mac så JA, (dårlig optimalisering). Prøv derimot Netscape 6, Chimera, eller Mozilla... Dessuten synes jeg venstrekjøringssammenligningen din er litt drøy. Mac kan lett kobles til PC-nettverk og de fleste viktige filformater er dessuten platformuavhengige... Husk at OSX er UNIX og at UNIX er utbredt også i Intel/AMD-bokser... :wink: Når det gjelder spill skal jeg derimot gi deg rett. :sad: (Men da bør du til gjengjeld innrømme at Apple i det minste forstår seg på design) Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Mac er best på det som krever noe av datamaskinen din utenom spilling. Grunnen til dette er at de fleste spill som finnes til OSX er skrevet i Carbon og derfor ikke er optimalisert for OSX. Dette kommer til å forandre seg ganske snart. Å surfe på nettet med en Mac er heller ikke så bra som på en PC. Grunnen til dette er vel at Microsoft lager en tragisk dårlig browser som de aldri oppdaterer. Mozilla, Netscape til Mac er langt ifra så bra som Explorer er til PC. OSX er mere stabilt enn XP noen gang kommer til å bli. Protectet memory, Darwin (Unix) i bunnen. OSX støtter multitasking. Premitive Multitasking. Du kan ha dual prosessorer noe som gjør at du kan rendre 3D bilder samtidig som du surfer på nettet, hører på musikk uten at 3D rendingen påvirker noe av det andre. Mac har iTunes (mp3), iMovie (videoredigering for noobs), iDVD (lage DVD plater for noobs), DVDStudioPro, FinalCutPro som gjør alt så mye lettere. Tilsvarende programmer fra Microsoft ligger laaaaangt bak disse i brukervennlighet og muligheter. Apple er innovative mens M$ er etternølere. Apple Norge er noen $%/#&/ som priser maskinene sånn at de Apple aldri kommer til å få mere enn 5% markedsanndel i dette landet. Konklusjon: -Skal du ha en billig maskin til å surfe på nettet, tekstbehandlig, spille med så kjøp deg en PC. -Skal du ha en maskin til Video, Bilde, Musikk og hvis du har pengene så kjøp deg en Mac. Hvis du først har kjøpt deg en Mac så er det lite sannsynlig at du kommer til å skifte tilbake til Windows igjen. Høyre/venstre kjøring er bare tull. Det eneste du behøver å tenke på er at du må bruke programmer som er laget for Mac. Utenom det så er det ingen problemer å kombinere PC/Mac. [ Denne Melding var redigert av: MCDr på 2002-07-26 11:56 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå