Gå til innhold

PC-en slår seg av

Anbefalte innlegg

Hello alle sammen.. siden min første post vart litt rotete så lager jeg en ny..

har no testa min nye MIST 500w psu på en anna pc og den virket fint der, den stunden jeg testa den..

men hjemme hos meg slår pc'en min seg av hele tiden vist jeg bruker den.

jeg har oppgradert biosen, kryss testet ram brikkene.

jeg har en gammel PSU som jeg har lånt på skolen.

og den virker som bare det hos meg..

som dere ser bilde av her.

post-112-1119232904_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her ser dere den pin'en som mangler.

er det noen som har noe som helt ide på hva jeg kan prøve no?

jeg har prøvd alt jeg kan komme på her, men sliter enda.

HÅPER at det er noen der ute som enten har hatt det samme problemet som jeg har eller som har noen forslag til hvordan bli kvitt det..

post-112-1119233270_thumb.jpg

Lenke til kommentar

for de som ikke husker/vet mine specs:

* 2x 80 Gb western digital.

* 1x cd brenner.

* AMD 64 3200

* MSI KN6 Plat

* 6x 80mm vifter

* 2x 120mm vifter

* 2x katoder

* 2x vifte kontroler..

* GAinward 6600 GT

Den pc'en jeg testa den nye MIST PSU'en på har samme hovedkort, cpu, like mange hd'er litt eldre skjermkort men 1xcd brenner og en dvd-rom.. den har også mange vifter og 2 katoder.

Edit: takker for alle svar..

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Vennligst ikke bump mer nå. Hvis du har noe du vil tilføye, så bruker du redigeringsknappen. Hvis du vil legge til flere bilder, så legger du de inn som en link, eller som en thumbnail med link til større versjoner.

Lenke til kommentar

TST det var ikke menigen å bumpe.. siden jeg ikke har en side jeg kan legge ut bildene mine så var dette den eneste muligheten jeg kunne legge ut mine bilder..

prøvde å redigere får å sette inn 2 bilder i en post.. men da forsvant det første bilde jeg satt inn.. jeg beklager stergt for at jeg ikke fulgte reglene her.. men tror ikke jeg ødla for så mange at jeg "bumpa" posten min i 4-5 tia i går natt:)

men igjen beklager:)

OT:

Microplex sa at: Forseglingen er sprukket på mange av PCen. Vi tror årsaken er vibrasjoner

og/eller temperaturvariasjoner under transporten fra Asia. Det har ingen

betydning for garantien da vi er klar over problemet.

men det er rart at psu'en skulle virke på en anna system som er nesten helt likt mitt system.. så det vil si at systemet mitt reagerer på noe.. eller at psu reagerer på noe..

og ja jeg må fremderles slå av psu'en når pc'en har slått seg av for å "tømme systemet for strøm"

Edit: PSU var ny når jeg kjøpte den og ikke demo vare.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det på det bildet du viser så er det den hvite ledningen som mangler?

atx_kontakt.jpg

(Bildet er tatt fra Guide for jumpstartav PSU på overklokking.no)

Hvis det er den hvite ledningen så er det -5V og den brukes ikke på nye systemer så den skal ikke ha noe å si, den ble brukt på

Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V

Guide for jumpstartav PSU på overklokking.no

Endret av vi er lost
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jumpstarte PSUen har noe og si. Men hva skjer når PSUen skrur seg av? Bare kutter alt ut, eller kommer det noe blåskjærm ellernoe?

Det går jo ann å jumpstarte psuen å ha tilkoblet alt av komponenter utenom HK. Da kan du se om den skrur seg av da. Men det blir ikke like mye belastning da siden HK og CPU da ikke trekker noe strøm fra PSUen.

Lenke til kommentar

skjer det samme som om vist noen napper ut strømledningen.. blir bare svart..

etter det har skjedd.. så må jeg slå av PSU og trykke på av/på knappen slik at systemet tømmest for strøm.. deretter må jeg vente i ca 5min før jeg slår på igjen..

gjør jeg ikke dette så slår maskinen seg på men ingen ting starter opp.. står der liksom bare å suser uten at hd eller noe anna starter opp.. får ikke bios eller noe..

Lenke til kommentar

hm..hadde akkurat samme problemet for en stund siden, PCen bare slo seg av..fant ut at problemet var en uisolert ledning til en vifte, så den kom borti kabinettet og var vel en slags jordfeil bryter i PSUen som slo av PCen. Måtte vente en stund før jeg kunne slå den på igjen som deg.

Da jeg fikset ledningen var PCen helt stabil igjen.

Kanskje du kan ha noe lignende problem?

Lenke til kommentar

har tenkt på det.. men fant bare en ledning som var litt uisolert.. den nappa jeg ut og satt in en ny en.. men skulle ikke det skje med den gammle oxo da.. eller ville ikke den reagere på det siden den er så gammel?

vurderer sterkt å sende hele pc'en in til noen som driver med pc byging, pc suport og be de finne ut av dette..

men det koster vel flesk igjen sikkert..

Lenke til kommentar

har lånt et måle instrument på skolen no.. får å sjekke om det er jordings feil hos meg..

målte fra fasene til jord..

fikk 132v på den ene fasen og 139v på den andre..

og en anna plass i hybeln fikk i 116v og 117v.. rart

sier disse tallene dere noe??

Lenke til kommentar

Har du kanskje 250-260v ++ AC der du har PCn plugget inn så er det muligens forklaringen . (132v til jord) .

Fleste nye PSUer har 240 eller 250v AC som høyeste .Og den gamle du

prøvde har ikke protection som de nyere har og derfor ikke slår seg av.

Plugg den inn et sted der du har rundt 230V AC og se om det ordner seg da .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Plugg den inn et sted der du har rundt 230V AC og se om det ordner seg da .

kor kan det vere da?? har ikke så mye peiling på slikt jeg..

har sendt den psu'en tilbake til microplex no, men kan no vere grett å vite om den kommer tilbake og at de ikke har funne noe feil på den..

edit: pc'en er plugga inn i "vanling" støbesel i veggen, med jording..

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...