Gå til innhold

Prosjekt: Carputer (Mini-ITX)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah det er jo akkurat det jeg gikk og drømte om for noen årsiden og putte en pc i bilen for musikk og film.

Men jeg kjøpte dvd spiller og fant ut att når man har dvd-mp3 plate trenger man ikke mere...

Men dette tror jeg kan bli kjempe rått!!!

Kommer til og følge med her, har jo en gammal kjærlighet til ett sånt prosjekt så :thumbup:

Stå på og la updatene flomme på!!!

Edit: btw får du ikke plass til en 3,5" harddsik under dvd romen?

Og hvordan planer har du for slag osv med dc-rommen?

De flese bilspillere har jo minne for sånt...

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Takk for kommentarene :)

Har faktisk ikke tenkt på det med dvdrommen, men jeg får lage til ett gummioppheng hvis d viser seg å være ett problem.

Valgte 2,5" disk med tanke på strømforbruket, og for å få plass til strømforsyningen ved siden av eller under den.

Lenke til kommentar

Ah ok var ikke noen dumtanke det.

Har sett en del på pimp my ride og lignende, og alle ganger da når de har putta datamaskiner inn i bilen så jobber de masse med og få viberasjonsdempa cd rommen og hardisken.

Særligt vist du har stereo annlegg i bilen med mye bass som slår mye og vibererer...

Vet ikke kansje det finnes dvd-rom til data med anti shock minne?

Vist ikke så holder det bell sikkert med og henge den i gummi strikk...

Men tror dette blir ett bra prosjekt uansett gleder meg MASSE til du begynner og legge inn updater...

I dag? :dribble: (natt)

Edit: btw hvordan planer har du for nettverk? ser jo att du planlegger innternett så da er det vell trådløst antar jeg.

så kan du bare sitte inne i huset og sende musikk ut i bilen som står på yttersia :cool:

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Vet ikke kansje det finnes dvd-rom til data med anti shock minne?

Vist ikke så holder det bell sikkert med og henge den i gummi strikk...

Men tror dette blir ett bra prosjekt uansett gleder meg MASSE til du begynner og legge inn updater...

I dag? :dribble: (natt)

Edit: btw hvordan planer har du for nettverk? ser jo att du planlegger innternett så da er det vell trådløst antar jeg.

så kan du bare sitte inne i huset og sende musikk ut i bilen som står på yttersia :cool:

Det finnes sikkert programmer som cacher litt av innholdet fra CD/DVD på harddisken imens den spilles av.

Hehe, updater kommer det nok ikke mer av i natt, skal på jobb om 6 timer. :ermm:

Trådløst nettverk ja, lager nok en Biquad antenne eller en omni antenne med god rekkevidde, er utrolig mange åpne nett i Stavangerområdet, fant 800 noder på en liten time med standard antenne. Blir nok ikke noe problem å finne nett med kraftig antenne :!:.

Lenke til kommentar
Ser ut som om planene stort sett er klare, kommer til å følge med på denne. Elsker bilpc-prosjekter :love:

Hvor mye regner du med å bruke på dette?

Tør ikke tenke på hva det kommer til å koste, minst mulig! ;)

Sparer endel penger ved å handle på eBay.

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar

Zoidman:

Hvordan har du tenkt å styre lås og vindu ? Hvilket program ?

Jeg gjør dette i min bil, bygde inn pc i den for en stund siden. Styrer da soltak, vinduer og antenne.

Du må være obs på at portene på parallellporten blir høy under oppstart av maskinen, så du trenger en forsinkelseskrets..

Hvis ikke går vinduene dine opp og end noen ganger under oppstart av maskin :-D

Lenke til kommentar
Zoidman:

Jeg gjør dette i min bil, bygde inn pc i den for en stund siden. Styrer da soltak, vinduer og antenne.

Du må være obs på at portene på parallellporten blir høy under oppstart av maskinen, så du trenger en forsinkelseskrets..

Har ikke bestemt meg for program enda, men jeg får se om jeg finner noe på nettet som kan embeddes i RoadRunner. Hvis ikke, så får jeg lære meg VB og skrive program selv.

Jeg har ett Hauk-kort liggende som jeg laget etter å ha lest guiden din for lenge siden :)

Kom på det når du nevner det at parallellporten blir høy under oppstart, jeg får mekke inn en forsinkelse på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Zoidman:

Hadde vært morsomt for de som sto og så på, ser en feeeet kjerre, styla til tusen, der starter han opp motoren, (pc`en skrus på, det ser de ikke) og der går vinduene berserk :D:tease:

Lenke til kommentar

Ser bra ut, men du må komme med noen bilder fort

før tråden stenges! :yes:

Hva kvalifiseres som worklog?

Prosjekter du har begynt å arbeide på, og som ikke er ferdig ennå. Ferdige modder sendes til casemodgalleriet på www.overklokking.no. En worklog skal inneholde bilder med beskrivende tekst. Benytt prosjektets navn eller gi en _kort_ beskrivelse som emnefelt. Er det ikke din egen worklog, skal du heller ikke poste en tråd i denne kategorien (bruk "case mods" til slikt).

Hva er IKKE worklog?

Ideer, planer og drømmer som du ikke er i ferd med å realisere, skal ikke postes her (det er ikke en worklog). Det er lov å fortelle hva man skal gjøre som neste steg i en worklog - men "the big idea" som du ikke har begynt å arbeide med kan du poste under "case mods".

Ingen bilder = ingen worklog.

Linker til bilder på andre websiter eller andres prosjekter.

GL&HF, KUTGW :w00t:

Lenke til kommentar

et tips, hva med å kjøpe en OPUS 150 watt psu ? denne er meget bra, har hatt denne i flere år. den kobles til tenningen, slår på pc når du starter, og slår seg automatisk av når du stopper bilen, den har også noen små jumpere slik du kan feks stille om på shutdown, slik at hvis du stopper bilen, så slår ikke pc'n seg av før etter 1 min, eller 5 min eller hva du vil, slik du feks rekker å kjøpe mat eller fylle bensin, og pc'n er oppe å går når du starter igjen, standardinstillingen er shutdown etter 10 sec, slik den slår seg av nesten med gang bilen er stoppet :)

Legger med et bilde av min carputer :)

post-132-1119259284_thumb.jpg

Endret av Bizardo
Lenke til kommentar

Bizardo: Takk for tipset, men 1600kr blir litt for mye å bruke på en PSU med tanke på mitt fattige budsjett. Ikke er det plass til den inni kabinettet heller.

Er ikke noe problem å få maskinen til å slå seg på når jeg slår på tenninga, og jeg skal nok klare å mekke til noe som får maskinen til å slå seg av etter bestemt tid (er ferdig utdannet serviceelektroniker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...