MagnusW Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 som mange sier her, så er oksplosive knebøy veldig bra. Alle trening av benene er øker jo sjangsene for å løpe fort. Intervaller er også kjempe bra trening, løp 40-50 m alt på 90-100%, så jogger du rolig, 40-50 m på 90-100%, jogge rolig osv. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Hvor mye har egentlig teknikken å si? Jeg løper bare vanlig og jeg lurer på hvor mye man kan tjene på teknikk i forhold til å løpe vanlig. Jeg tenker ikke på å få en perfekt teknikk som proffene har, men små finjusteringer. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 jeg er ikke proff innenfor friidrett og løping, med er ganske sikker på at teknikk har mye å si. At du kan løpe 10% fortere tviler jeg ikke på Dvs. løper du 60m på 8,5 f.eks., tviler jeg ikke på at du med bedre teknikk kan løpe nede på 7-tallet... Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Ta meg som eksempel, jeg har trent en del lange løp, og er det man trygt kan kalle en dårlig sprinter. Hver gang jeg sprinter, løper jeg på samme måte som når jeg jogger lange løp, jeg bare gir litt ekstra i frasparkene. Og hver gang får jeg samme beskjed fra gymlærer: "Høyere frekvens!" Det jeg gjør når jeg "sprinter", er å gjøre lange hopp istedet for å løpe, det blir nesten som en trestegutøver. Du skal visst ha omtrent like lange "skritt" når du løper fort, men da må jo frekvensen opp, noe det absolutt er verdt å trene på. Hoppetau er et tips som ikke er nevnt hittil, men som kan trene frekvensen bra og eksplosiviteten. Og skal du trene intervalltrening, så må ikke intervallene være for lange! korte intervaller, korte pauser. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Og skal du trene intervalltrening, så må ikke intervallene være for lange! korte intervaller, korte pauser. Intervallene må være korte når du løper på max, dvs. 10-30sek. Du kan også la intervallene bli større, f.eks.: 10,15,20,25,25,20,15,10*4 (tilsvarende hvile mellom hver) Endret 7. juli 2005 av MagnusW Lenke til kommentar
K1M is me =) Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Teknikk er utrolig viktig!!!! Se på f.eks værdens raskeste løpere. Se hvor avslappet de er når de løper, ansiktet f.eks. Så ser du på en fotball-spiller... de ser ut som om de skal drite på seg når de løper.. spenner hver eneste muskel i ansiktet nesten. Men som sagt er det jo ikke bare teknikken som må terpes på. Tunge kneløft (eksplosive) og en del lette kneløft (for utholdenhet) hjelper på. Løpe i bratte oppoverbakker hjelper også på, unnarenn i hoppbakker f.eks. Eller å gå/jogge i fjellet. Samt interveller, som det blir nevnt. Men lange pauser er viktig i intervall-trening, for rett virkning. Minst 3 minutter mellom vær spurt. Og så må man (VELDIG VIKTIG) varme opp før man begynner. Ellers vil man evt pådra seg strekkskader o.l. Personer med eksplosiv muskulatur er meget ofte utsatt for dette. Se Brian West i FFK som et eksempel. Treningsmetoder for maksimal løpshurtighet: METODE 1 Løpslengde: Fra 30m til 60m Løpshastighet: Maksimal Antall rep: 3-5 for hver serie Pauser mellom: 5-6 min Antall serier: 1-2 Pauser mellom serie: 10-15 min METODE 2 Løpslengde: Fra 30m til 60m Løpshastighet: Nesten Maksimal Antall rep: 5-10 for hver serie Pauser mellom: 2-4 min Antall serier: 1-2 Pauser mellom serie: 10-15 min Håper noe av det jeg har kommet med kan være til hjelp.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå