Gå til innhold

hvordan bli raskere ?

Anbefalte innlegg

jeg er 15 år og vill bli raskere slik jeg kan spille fast på enerlaget i fotball.jeg springer 60-meteren på 8.4-5 men kunne tenkt meg og sprunget den på rundt 8.0

er det noen som har forslag til hvordan jeg kan bli raskere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dop :whistle: Nei, det beste er å jogge mye, det hjelper hvis du skal bli god på 60-meteren og andre tilsvarende strekninger. Jo mer du løper/jogger, jo bedre blir du :)

ikke at jeg vet alt mulig, men jogging gir ikke hurtighet. Kondisjon ja, hurtighet nei.

Ontopic: Trapper + ekspolsiv knebøy = :thumbup:

Lenke til kommentar

Jogger du så blir du god til å jogge, løper du fort blir du god til å løpe fort.

"Sprintmuskelen" er jo hamstring, så kan være en god idé å trene den.

Har du tid vil det beste være å kontakte en friidrettsklubb og trene litt sammen med dem. Hvis ikke, men du har en dag ledig, kan du gjøre noe lignende dette:

God oppvarming (f.eks. 10 min jogge og 15 uttøyning). Litt høye kneløft o.l.

3 x 30 m (nesten maks) med 4 min pause.

2 x 40 m (nesten maks) med 4 min pause.

3 x 60 m (nesten maks) med 5 min pause.

Avslutt med å jogge litt.

Gjør dette en dag du ikke gjør noe annet, ikke ta dette programmet etter en fotballtrening. Sprinttrening krever full konsentrasjon. Spenst vil også være nyttig, men som sagt, det beste er å ta kontakt med en friidrettsklubb.

Lenke til kommentar

Har skulerekord på 100 m :p

Hopp mykje og spurt mykje, både når det passar og ikkje passar:)

t.d dersom du er mørkeredd og skal igjennom eit mørkt skogholt på eit par hundre meter....

Men sefølgeleg, eksplosiv trening gjer deg raskare.

I tillegg har det mykje å sei kva muskeltypar du har.

Jogging over tid, gjer deg treigare.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Bruk litt Kreatin, øker eksplosiviteten i musklene. Kan gi deg litt kraftigere spurt.

Det er sant at mange sprintere bruker kreatin, men ikke tro at man automatisk blir raskere av å bruke det, det er treningen som gjør deg raskere ikke tilskuddet. Det desidert beste rådet er å ta kontakt med en friidrettsklubb, løping er mye mer komplisert enn det man tror, man skal tenke på fot, hofte, kne, skuldre, armer, alt i alt temmelig komplisert. Alltid lurt å få litt veiledning!

Har du ikke tid kan du følge et sprintprogram en gang i uken.

Lenke til kommentar
jeg er 15 år og vill bli raskere slik jeg kan spille fast på enerlaget i fotball.jeg springer 60-meteren på 8.4-5 men kunne tenkt meg og sprunget den på rundt 8.0

er det noen som  har forslag til hvordan jeg kan bli raskere?

Nei du ekke så rask, e 13 å springer på samme tid som deg... ( 8.6-7)

E bare vill å springer ofte rundt huset et par ganger... :whistle:

Bare spring mye, sa nu min friidretstrener i den tid...

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar
Jogger du så blir du god til å jogge, løper du fort blir du god til å løpe fort.

"Sprintmuskelen" er jo hamstring, så kan være en god idé å trene den.

Har du tid vil det beste være å kontakte en friidrettsklubb og trene litt sammen med dem. Hvis ikke, men du har en dag ledig, kan du gjøre noe lignende dette:

God oppvarming (f.eks. 10 min jogge og 15 uttøyning). Litt høye kneløft o.l.

3 x 30 m (nesten maks) med 4 min pause.

2 x 40 m (nesten maks) med 4 min pause.

3 x 60 m (nesten maks) med 5 min pause.

Avslutt med å jogge litt.

Gjør dette en dag du ikke gjør noe annet, ikke ta dette programmet etter en fotballtrening. Sprinttrening krever full konsentrasjon. Spenst vil også være nyttig, men som sagt, det beste er å ta kontakt med en friidrettsklubb.

Er friidrettløper sjæl, og dette blir du ganske rask av på ikke så lang sikt.

Men du trenger bare å jogge helt ut, ikke tøye.

Hadde kanskje lønt seg å høre med noen friidrettfolk og forbedret teknikken, da går det også fortere.

Lenke til kommentar
Dop er en fin hjelpemiddel.

For tapere.

Helt enig.

Til trådstarter: Husker enda det fine tipset jeg fikk av min friidretts trener, "dess fortere armene går, dess fortere går bena" :thumbup:

Og tren opp bena, dvs sykling og jogging. Gir deg større muskulatur, kombinert med tunge kneløft skulle 8.0 være innen rekkevidde på et par måneder.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...