Gå til innhold

Forestillinger om helvete


Anbefalte innlegg

Hva mente (mener)egentlig de kristne skjer med de som kommer dit?

Bare evig pinne?

Ble de liksom djevelens tjenere etterhvert?

 

Så et intresant malt bilde fra middelalderen som skulle forestille helvete. Ild selvsagt. Så var det noen menensker som ble kokt i grytter, andre satt rundt et bord og ble stukket eller truet med spyd. Det som gikk igjen var noen rare skapninger som holdt på med menenskene, i tillegg til overnevnte, drev de å spiste av slanger som også drev å for rundt på menneskene, surret seg rundt dem og spiste hodene deres osv. Ondskapens herre var også å se: Han tok seg en bit av en fyr han å.

 

Det jeg er intressert i å vite er om det finnes noen konkrete forestillinger om hva som liksom skulle foregå i helvetet. Noen som sitter på litt info?

 

Er jo også intresant at helvetet liksom skulle være geografisk plassert under jordoverflaten. Dypt nede i jorda finner man jo ild, dvs. kjernen, mantelen, lava osv, dette kan kanskje trekeks paraleller til gjennom ilden i helvetet? Men før i tiden hadde man jo ikke vitenskapelige kunnskaper om jordas dypere steder.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helvete modereres stadig. Siste jeg hørte var at helvete rett og slett ikke var å komme til himmelen. :shrug:

Det har jeg alltid trodd på. Harpemusikk, masse hvitt lys og skyer og engler over alt :thumbdown:

 

Gi meg metal og en variert masse med mennesker, som lever slik de vil, så kanskje himmelen begynner å likne noe :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg som kristen tror at det er en himmel og et helvete.

 

Man kan liksom ikke bare tro at man kan grave seg ned til jordens kjerne og så er man i helvete liksom. Det er nok en annen dimensjon. Tror selv at i helvete så er nok smertene mer psykiske enn fysiske.

 

SBS: Fjernet helvete? De som gjør det og kaller seg kristne (vi kristne tror jo at alt i Bibelen er sant) bør lese litt mer i Bibelen. Ingen av de kristne jeg kjenner har "fjernet" helvete.

Lenke til kommentar

At mennesker i år 2005 virkelig kan tro på slikt som dette er for meg helt utrolig (unnskyld meg). Disse gjennomførte tankene om en himmel og et helvete er etablert i den hensikt å fungere som skremselspropaganda. Det kan nesten ikke bli mer innlysende enn som så. :blush:

Lenke til kommentar

Ifølg bibelen så er helvete en sjø av ild og svovel. Det ble ikke skapt for at mennesker skulle bli pint og plaget, men for at djevelen skulle få en rettferdig straff. Djevelen er ingen hersker i helvete. De menneskene som kommer der er de som han har lurt med seg.

Lenke til kommentar

Forstår at noen tror på en religion som tilsier at legemet blir værende på jorden, etter døden, mens sjelen går til himmelen, men dette synes jeg er ekstremt naivt! For vi mennesker kan ikke ha peiliing på hva som skjer med oss etter døden.. Derfor er det mer naturlig å regne med at det akkurat "game over", som en annen her sa..

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
Ifølge Bibelen er helvete en stor ild sjø, noe mer konkret er det ingen så vet.

Egentlig ikke, det er ingen sammenheng mellom Helvete i seg selv og den "elven av ild" i Bibelen.

 

Dessuten, hvis man faktisk leser Bibelen(de ikke massefeilleste versjonene da), så vil man se at; Satan er Djevelen, Lucifer og Satan er ikke den samme, det samme gjelder Belsebub, og, Satan har aldri vært i Helvete, Helvete er ikke dekket av flammer, osv, The Beast, Antikrist og Satan er tre helt forskjellige ting, og mye andre ting.

 

Ingen leser Bibelen ordentlig, der kommer mesteparten av tullet fra.

Endret av Samael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...