Gå til innhold

lovlig å bruke brendt XP home CD?

Anbefalte innlegg

Her ser en igjen denne driten som hele tiden gjentar seg. Alle de store pc-leverandørene leverer maskinene sine med preinstallert programvare med tilhørende recovery-cder som i tillegg til windows har en masse dritt som har en tendens til å lage en dårlig installasjon av systemet. En skikkelig og rein installasjon av windows kan en bare gjøre med en windows-cd og denne får en ikke fra pc-leverandøren. Eneste alternativet er å betale for å få en ifra microsoft.

Dette kunne jeg nesten ha skrevet selv........ :thumbup: (Eller ville gjerne!) På Dansk ville kommentaren min sett sånn ut: SÅDAN! Har I hørt det!

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ser en igjen denne driten som hele tiden gjentar seg. Alle de store pc-leverandørene leverer maskinene sine med preinstallert programvare med tilhørende recovery-cder som i tillegg til windows har en masse dritt som har en tendens til å lage en dårlig installasjon av systemet. En skikkelig og rein installasjon av windows kan en bare gjøre med en windows-cd og denne får en ikke fra pc-leverandøren. Eneste alternativet er å betale for å få en ifra microsoft.

Jeg skjønner veldig godt at mange bruker piratkopiert windows siden dette er en grei måte å få tatt en rein windows-installasjon selvom de har en lovlig lisens. Det største problemet kommer hvis en oppgraderer hovedkort. Da kan en bare hive recovery-cdene med en gang. Disse virker ikke da.

siden eg skal ha meg nytt HK, og eg bakre kan kaste de recorvery diskene, er det då bare å kjøpe en disk hos microsoft for et par hundre, og då slipper eg aktivering osv.?og eg har vel fortsatt lovlig lisens?

Lenke til kommentar
Siden eg skal ha meg nytt HK, og eg bakre kan kaste de recorvery diskene, er det då bare å kjøpe en disk hos microsoft for et par hundre, og då slipper eg aktivering osv.?og eg har vel fortsatt lovlig lisens?

Du slipper nok ikke aktivering nei, det er vel bare Volume License utgaven som gjør det, og den får du ikke for et par hundrelapper. Men fult gyldig lisens skal det være mulig å få for en rimelig penge når du kjøper hovedkort.

Lenke til kommentar

Jeg driver også med oppgradering nå, og jeg har hatt litt problemer med å skaffe en billig versjon av xp. Men etter en stund fikk jeg bestilt en studentversjon i en lokal expert- butikk. Har ikke fått den enda(bestilte i dag), men jeg regner med at det ordner seg. Den koster gjerne en tusenlapp mindre enn den vanlige versjonen. Dette var et hint, hvis du går på skole eller studerer burde du bestille studentversjonen. Hvis ikke du får ordnet dette med "piratversjonen" da... ;)

Lenke til kommentar
Jeg driver også med oppgradering nå, og jeg har hatt litt problemer med å skaffe en billig versjon av xp. Men etter en stund fikk jeg bestilt en studentversjon i en lokal expert- butikk. Har ikke fått den enda(bestilte i dag), men jeg regner med at det ordner seg. Den koster gjerne en tusenlapp mindre enn den vanlige versjonen. Dette var et hint, hvis du går på skole eller studerer burde du bestille studentversjonen. Hvis ikke du får ordnet dette med "piratversjonen" da... ;)

Det er kun et problem med studentversjoner, de er ikke tillatt brukt i komersielt øyemed. Det vil si at den dagen du ikke lenger er student, og har tenkt til å bruke PCen til noe du tjener penger på, så har du ikke lenger gyldig lisens.

Lenke til kommentar

Det er kun et problem med studentversjoner, de er ikke tillatt brukt i komersielt øyemed. Det vil si at den dagen du ikke lenger er student, og har tenkt til å bruke PCen til noe du tjener penger på, så har du ikke lenger gyldig lisens.

så det vi si at du bare har gyldig lisens i bare 2 år sån ca?

Lenke til kommentar

så det vi si at du bare har gyldig lisens i bare 2 år sån ca?

Hvoran det er hvis du ikke skal bruke PCen til komersielle øyemed er jeg ikke sikker på (når du har sluttet som stundent altså). Dersom du tar kontakt med Inmeta så regner jeg med at de kan svare på det for deg.

Hva gjelder komersiell bruk av programvaren, så uttrykte jeg meg litt upresist, det er uansett ikke tillatt, verken når du er student eller siden. Det er en av grunnene til at jeg aldri kjøpte studentversjon av Visual Studio.

Lenke til kommentar
Å herregud. Jeg synes synd på dere. Føler med dere. Virkelig! Ønsker lykke til...

Glad jeg er ute av Windows-helvetet...

Og jeg er glad jeg slipper Linux. Men MacOS kunne jeg ønsket å sett litt på, men det får jeg vel ikke gjort på denne siden av 2007.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...