VegardStr Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 hei. har XP home på min maskin, og det er en Packard bell maskin, og det eg lurer på om eg trenger å bruke de master CDene eg fikk fra Packard bell til å instalere XP på maskinen min? har fått en XP home CD fra en data forhandler (brendt) og lurer på om den er lovlig å bruke. har også tenkt å oppgradere med nytt HK og prosessor. gjelder lisensen for XP home på min maskin etter den oppgraderingen? takker for svar. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Dataforhandler som gjer deg piratkopier? Den er ikkje lovlig nei. Kvifor kan du ikkje bruke CDane som følgde med PCen? Lenke til kommentar
ersa Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Det er lov å bruke en brennt windows-cd så lenge du har en orginal lisens. Du betaler ikke for cden når du kjøper windows, men lisensen. Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Dataforhandler som gjer deg piratkopier? Den er ikkje lovlig nei. Dette hørtes ut som en god grunn til å sende en mail til [email protected] og si et par ord om forhandleren. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 det er jo lisensen eg betaler for, ikke CDen. og til deg Roac, den forhandleren er å stole på, og gir od service, og har ikke lyst å ødelegge for dei. Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 det er jo lisensen eg betaler for, ikke CDen. og til deg Roac, den forhandleren er å stole på, og gir od service, og har ikke lyst å ødelegge for dei. Hvis ikke du har fått et originalt medie, så er sannsynligheten ikke veldig stor for at du har en gyldig lisens heller spør du meg. Jeg har før sett eksempler på tilsvarende. Om du har gyldig lisens eller ei kan vel enklest sjekke om du har et klistremerke med hologram, laget av microsoft, med produktnøkkel på. Hvis du verken har dette eller originale media har du ikke fått gyldig lisens, og det er strengt tatt din plikt å melde fra om dette. Årsaken til at noen firma jukser med dette er selvfølgelig noe så enkelt som at de kan ta seg en del hundrelapper betalt for å bruke snaue fem kroner på å brenne en CD. En ganske lukerativ butikk, helt til de blir tatt. Som sagt, jeg kan ikke garantere at du har en piratkopiert utgave, men hvis du verken har fått slikt klistremerke eller originale media så er sannsynligheten stor. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 for det første har eg ikke kjøpt dataen der, og hvis du leser første post, så har eg gyldig lisens. hadde bare porblemer med å instalere XP home med de master CDene fra PAckard Bell en stund, og så spurte eg om eg kunne få en brendt CD fra en annen forhandler, og siden eg hadde lovlig lisens har eg jo låv til å bruke en brendt XP home CD eller hur? Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 for det første har eg ikke kjøpt dataen der, og hvis du leser første post, så har eg gyldig lisens. hadde bare porblemer med å instalere XP home med de master CDene fra PAckard Bell en stund, og så spurte eg om eg kunne få en brendt CD fra en annen forhandler, og siden eg hadde lovlig lisens har eg jo låv til å bruke en brendt XP home CD eller hur? Hvis det er samme versjon og språk er vel det greit nok, men slik innlegget ditt ble skrevet virker det også som om du har fått en piratkopi, og det er ikke lovilig å gi ut piratkopier. Nok om det, har du lisens på programvaren så vil jeg tippe at Microsoft gir relativt blanke i hvilket medie det er installert fra. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 men en ting som er et problem, når eg bruker den brendte CDen, får eg bare melding om at eg må aktivere XP, men det er ikke mulig å aktivere, lisens koden min virker på en måte ikke, noen måte å lure Xp slik at det den meldingen blir vekke? Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det er der problemet kan ligge.. er ikke nødvendigvis sikkert at lisenskoden du har funker så bra når du installerer fra et annet media enn den oem-versjonen du har fra før... Men ulovlig hvis det funker vil jeg ikke si at det er. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 da er det bare å ringe microsoft. fungerer fint, og helt lovlig. som mange sier, det er lisensen til å bruker windows du kjøper, ikke cd-platen. ringer du microsoft kan du kjøpe selve platen orginalt for en 200-300 kr... Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 men en ting som er et problem, når eg bruker den brendte CDen, får eg bare melding om at eg må aktivere XP, men det er ikke mulig å aktivere, lisens koden min virker på en måte ikke, noen måte å lure Xp slik at det den meldingen blir vekke? Dette er helt etter boka, og hvis du har en lovlig lisens har du ingen ting å tape på å snakke med en Microsoft-representant for å få aktivert denne. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Det er helt i orden det du gjør. Ingen problemer i det. Grunnen til at du kan ha problemer med å aktivere, kan være hvis den kopi du har fått av forhandleren f.eks ikke er en OEM eller at du har lisens til Home og kopien du har fått er til pro. Er dette ikke tilfelle, så følger du bare de andres råd med å aktivere telefonisk hos Microsoft. Hilsen tukols Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 har ringt til microsoft, men de fikk de ikke til... de ba meg ringe til Packard Bell, og de sendte meg nokken master CDer, som eg ikke vil bruke. er det noe eg kan skrive inni Windows slik at aktiverings greien ikke kommer? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Beklager, det er nok ingen vei utenom. Mener at alle nyere installations CDér fra windows krever aktivering. Kan ikke sette presis dato på, men mon ikke det ligger omkring 2002. Har selv en xp-pro full versjon fra før denne dato, og den skal ikke aktiveres. Nei.........den er ikke til salg Du kommer nok ikke utenom Packard Bell´s master CDér, hvis du da ikke vil bruke ekstra penger på å prøve å få fat på en eldre xp pro full versjon. Rett meg hvis jeg tar feil Hilsen tukols Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for lovlydige kunder å få installert windows. Skulle tro de var ute etter å straffe kundene på ett vis Lenke til kommentar
riktig Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jepp, det er faktisk lettere å laste ned en XP-iso og brenne enn å gjøre det på den "riktige" måten. Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Beklager, det er nok ingen vei utenom.Mener at alle nyere installations CDér fra windows krever aktivering. Kan ikke sette presis dato på, men mon ikke det ligger omkring 2002. Har selv en xp-pro full versjon fra før denne dato, og den skal ikke aktiveres. Nei.........den er ikke til salg Du kommer nok ikke utenom Packard Bell´s master CDér, hvis du da ikke vil bruke ekstra penger på å prøve å få fat på en eldre xp pro full versjon. Rett meg hvis jeg tar feil Hilsen tukols Det finnes såkalte "bedriftsversjoner" som ikke trenges å aktiveres. Jeg bruker en slik en, selv om jeg har også en orginal xp-cd kjøpt i butikk. Men denne hersens aktiveringa for hver gang du skifter en del i maskina, nå må jeg ringe for å aktivere... Nei takke meg til piratversjonen... Lenke til kommentar
roac Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Det finnes såkalte "bedriftsversjoner" som ikke trenges å aktiveres. Volume License (VL) er digg ja. Men, etter å ha installert noen klasserom blir man en racer på produktaktivering også, som om det er noe mål i seg selv... Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Her ser en igjen denne driten som hele tiden gjentar seg. Alle de store pc-leverandørene leverer maskinene sine med preinstallert programvare med tilhørende recovery-cder som i tillegg til windows har en masse dritt som har en tendens til å lage en dårlig installasjon av systemet. En skikkelig og rein installasjon av windows kan en bare gjøre med en windows-cd og denne får en ikke fra pc-leverandøren. Eneste alternativet er å betale for å få en ifra microsoft. Jeg skjønner veldig godt at mange bruker piratkopiert windows siden dette er en grei måte å få tatt en rein windows-installasjon selvom de har en lovlig lisens. Det største problemet kommer hvis en oppgraderer hovedkort. Da kan en bare hive recovery-cdene med en gang. Disse virker ikke da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå