Gå til innhold

Elektro-Kurs

Anbefalte innlegg

Noen som veit om noen Crash-kurs i elektronikk rundt om på nettet? Har noen kreative ideer som jeg gjerne skulle vist om gikk ann å sette ut i livet, men siden jeg aldri gikk elektro på VGS, eller har tatt elektronikk på høyskole, så kan jeg nesten ingen ting (veit hva en motstand er, men that's about it).

Tengte det fantes noen sider osm kunne forklare meg litt om transistorer, leds, motstander, strøm flyt, impedans (som jeg har hørt så mye om) og liknende. Evt. noen gode bøker om emnet?

mvh

Dagga

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan være lærer :lol:

Er nå ferdig med VK1 elektronikk. Vis du/dere skal lære elektronikk ville jeg først ha kjøpt noen av bøkene som de bruker på Grunkurs. Jeg ville ha kjøpt boka om elektroteknikk, elektronikk og Formelsamling.

Elektroteknikk boka lærer du om det meste inne strøm, alt fra ohm lov til faseforsyvning. Lærer også hvordan de forskjelige komponentene er bygd opp og hvordan de fungerer.

Elektronikkboka lærerm man bare om elektronikk. Her for man en grei beskrivelse om hvordan komponentene fungerer og hvordan man kan koble opp de forskjelige komponentene.

Tabell & Formelsamling for Elektro formler for det meste innen strøm, Boka har mange tabeller om forskjelige nyttige ting.

Lenke til kommentar

De fleste elektrokurs bygger på:

1. Elektroteknikk; kretslærere..hva er strøm, hva er spenning, hvordan strømmene og spenningene fordeler seg i serie og parallellkoblinger med motstander, kondensatorer, spoler og kombinasjoner av dette. Dette er grunnleggende for alt som har med elektro oggjøre. Går dypere i materien på høyskolenivå, regner ut strømmer og spenninger i kretser med 2-3-4-5 etc gradsligninger, laplace transformasjoner osv..men det har du neppe bruk for.

2. Analog og digital teknikk: Hva er forskjellen på dette, læren om komponenter i analogteknikken ( transistorer, diodetyper, motstander, kondensatorer, linære kretser m.m. ), logiske funksjoner i digitalteknikken ( og, eller, ikke m.m. ), boolsk algebra, vipper, latcher, multiplexere, demultiplexere m.m.

3. Roterende maskiner og transformatorer:

Lærern om hvordan de forskjellige motorene virker ( ac og dc ) og hvordan de forskjellige transformatorene virker. Veldig omfattende stoff.

4. Kraftelektronikk, hvordan man styrer komponenter som krever relativt store strømmer.

Vil si at matematikk er svært viktig i elektrofaget, siden den beskriver hvordan strømmen i kretsene går for oss. Matematikk er et godt verktøy, men dessverre tungt å lære for noen, slik er det.

Alt dette stoffet er svært omfattende men det har neppe du bruk for å kunne. Selvstudium går greit, hvis du har vilje til å lære så fosser du igjennom.

:)

Lenke til kommentar

Jeg tar privat-timer over mail til 5'500 kroner mailen :razz:

Det viktigste å lære seg er forkjellen på Spenning/ Volt (u), Strøm/Ampere (A), og Motstand/resistans ®.

De tre tingene er det grunnleggende i all elektronikk. U=R*I Der spenning er lik motstand ganger strøm.

Og viktig å kunne om serie-kobling og parallell...

Lenke til kommentar

Quote:

Jimmy Pop skrev (2002-07-25 23:40):

Jeg tar privat-timer over mail til 5'500 kroner mailen :razz:

Det viktigste å lære seg er forkjellen på Spenning/ Volt (u), Strøm/Ampere (A), og Motstand/resistans ®.

De tre tingene er det grunnleggende i all elektronikk. U=R*I Der spenning er lik motstand ganger strøm.

Og viktig å kunne om serie-kobling og parallell...

Det viktigste er å ha en grunnleggende kunnskap i guttsen om hvordan ting funker! Jeg kan så vidt regne ut spenningsforhold og faseforskjyvninger i en krets, men jeg klarte å lage en PLS kontroller krets for 8 motorer som kunne bli variert trinnløst etter hva de 16 sensorene registrerte... Bare skjemaet var på en A3 side med liten font... Nesten alle utregninger var tatt på guttsen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 14:48, Jimmy Pop skrev:

Gratis? Hvor "få" komponenter er det snakk om?

For meg holder det med motstander, led, kondensatorer, speakere, transistorer og diverse andre småplukk..

Programmet er ikke gratis. De har alle de komponentene du nevner, men du kan ikke gjøre store innstillingene på mange av dem. Søk på google og se om du finner en demoversjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...