Gå til innhold

Dahle's guide for nybegynnere - versjon 1.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele guiden men reagerte egentlig på de første linjene jeg leste ang. varme.

At dette er det er noe av det viktigste å tenke på for nybegynnere er vel svært diskutabelt. I en vanlig uklokket "begynnermaskin" skal det ikke være noe behov for å ta spesielle forholdsregler hva temperatur angår. Selvfølgelig bør man ikke bygge inn hele PC'en i en lufttett boks, men såpass tror jeg de fleste oppegående personer skjønner.

Å si at vi her i Norge ligger på den kritiske temperaturgrensen av hva en PC tåler,er vel også i beste fall usant. (Dersom du da ikke mener kritisk grense for hvor kald temp PC'en tåler ;) ). Dersom man har en PC(standard,uklokket) her i landet som ikke klarer seg under nomale forhold er det rett og slett noe feil med den. Bytt!

 

Det eneste kritiske temperaturproblemet som kan oppstå er det som skyldes mangel av renhold/vedlikehold. Mange setter feks. PC'n sin rett på gulvet og nærmest glemmer den bort. Det som da skjer er at alle hybelkaniner og luftstøv vil hele tiden havne inni PC'n pga. viftene. Etter en viss tid vil kan dette føre til at kjøleribber/vifter/innsug blir fullstendig tilstoppet og DA kan det oppstå tempproblemer. Disse kan dog enkelt løses ved å rengjøre PC'n en gang iblant. (Selv i et tilsynelatende rent rom er det utrolig hvor fort en PC kan tilstoppes av støv, spesielt med PC'er som står på døgnet rundt)

Lenke til kommentar

Bra guide!

 

Men, det er alltid et men, enig med de som komenterer dine utsagn om tempraturer. Dette er ikke et problem så lenge man ikke skal klokke, kanskje du ved å nevne det forvirrer mer enn du oppklarer, da dette ikke er et reelt problem som nybegynnere trenger å forholde seg til.

 

jeg syntes det er verdt å tipse om de brukerfaringene som folk legger inn på komplett.no, kan være nyttig å lese.

 

Og kan du henvise til noen tester du baserer denne uttalesen på:

 

Jeg har selv testet testvinnere på andre nettsteder hvor jeg misstenker skribenten for å være tilbakestående.

 

Syntes du også kan nevne at de lønner seg å kjøpe kabbinett uten PSU, siden det her lønner seg å kjøpe kvalitet, og ofte er de psu'ene som følger med ikke av den beste.

 

Er vel heller ikke nødvendig at man kjøper et skjermkort med 2xDVI, de aller færreste har vel et behov for det, og det finnes ikke mange kort med det på markedet i dag. Mange lcd skjemer, gjerne de billigste, som folk flest kjøper, fremdeles bruker D-sub

 

Lurer hvorfor du trenger ekstra kjølling hvis du setter inn et tv-kort, det produserer da vel ikke så mye varme?

 

Og raptor disker er jo kjempe bra, støyer kanskje litt, men det er vel en utmerket OS disk, har hatt min i 1.5år, og har ikke angret 1sekund på at jeg kjøpte den. Her burde du heller formullert deg slik f.eks: "Mange har raptor disker, den støyer en del, men er en del raskere en vanlig stadnard 7200rpm disker. Skal du ha det stille kikk på denne, og denne."

 

Og ville under ingen om stendigheter anbefalt en P-M til en nybegynner da disse bare

yter bra når de er overklokket, noe som er umulig med det hovedkortet du linker til hvor overklokkings egenskapene er dårlige. Eneste grunn til å bygge seg en PC basert på P-M og i855gme er hvis man skal ha seg en HtPc. Det hovedkortet har også "bare" AGP 4x, og det er ikke særlig fremtidsrettet.

 

Og hvorfor blander du inn ord som Centrino og Sonoma, skal det ikke bygges en stasjonær? Dette forvirrer også en del, da dette ikke har noen ting med dette her å gjøre.

 

Hvorfor linker du til et SLI hovedkort når du er så stor motstander av det(motstander av SLI altså, ikke hovedkort ), ville heller her linket til Ultra-D utgaven, som er billigere. Du burde også nevne at man ikke kan kjøre to ati kort på de nvidia baserte hovedkortene.

 

Ville også valgt en annen kjøleribbe enn den du har linket til. Hadde jeg måttet montere enn slik en første gang jeg skulle bygge meg enn maskin, så tror jeg at jeg hadde gjort i buksa. Du nevner heller ingen ting som goop og thermalpads, kjedelig hvis dette ble glemt.

 

Ville anbefalt dem å bruke den viften som følger med Cpu, den bråker i de aller fleste tilfeller ikke så mye.

 

Du kunne linket til noen andre rambrikker også, ingen noob som trenger slike brikker.

 

Syntes dette er et bra tiltak. Lykke til! ;)

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

He he, jeg har nå fått go fra howard om å lage denne skikkelig, samt at jeg lager en tre delers artikkel om en PC jeg setter sammen i disse dager.

 

Så den som venter venter på noe godt. Tar med det som mange har påpekt her+ rengjøring av eksisterende PC.

 

Da skal vi se om ikke dette blir en særdeles bra 3 delers artikkel + en guide.

 

 

Dog kommer ikke denne guiden før slutten av Juli vil jeg tro. Og for den som lurer på å bygge PC kan jeg avsløre at jeg setter opp en PC til ca 15k med vannkjøling etc. Dette er en PC som jeg faktisk tror flere kommer til å vurdere.

Lenke til kommentar
He he, jeg har nå fått go fra howard om å lage denne skikkelig, samt at jeg lager en tre delers artikkel om en PC jeg setter sammen i disse dager.

 

Så den som venter venter på noe godt. Tar med det som mange har påpekt her+ rengjøring av eksisterende PC.

 

Da skal vi se om ikke dette blir en særdeles bra 3 delers artikkel + en guide.

 

 

Dog kommer ikke denne guiden før slutten av Juli vil jeg tro. Og for den som lurer på å bygge PC kan jeg avsløre at jeg setter opp en PC til ca 15k med vannkjøling etc. Dette er en PC som jeg faktisk tror flere kommer til å vurdere.

Kjempe bra Øyvind :thumbup:

Lenke til kommentar

Gir ikke x800XL mer bang for the buck enn den du linker til? Å si at den rammen er den beste jo direkte feil. Et eksempel OCZ 1024MB PC-5000

Ellers en nydelig artikkel ;)

Edit: ser at du nevner at det finnes bedre overklokkingsbrikker :blush: Men hvis du ikke skal ta overklokking i betratning, blir det allikevel feil å velge de brikkene., Du burde heller liste opp billigere Kingston HyperX (2-2-2-5-1) som baserer seg på eksakt de samme brikkene (tccd) og eksakt lik ytelse, bare at OCZ kan kan klokkes lengre.

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann,

 

Det er bare og glede til artiklen kommer, vi er ferdig med del og mangler bare bildene..

 

Del 2 er under oppussing for tiden så den blir nok bra og det er vel den lengste av de artiklene der kommer fra vår side.

 

Denne versjon 1.0 er nok en god del forbedret etter Dahle sin ekstremt dårlige grammatikk som jeg og ATWindsor har rettet på.

 

Gled dere folkens.

Lenke til kommentar
Jeg har selv anbefalt venner PC som selges på COOP, da prisen rett og slett ikke kunne konkureres med.

Kjøpte COOP-PC'en i april. Allerede nå må jeg kjøpe nye deler til den! Problemet er at CPU-Vifta deres ikke er god nok, og med dårlig kjøling har det luktet brent plast flere ganger hjemme. Mitt råd: ikke gå for COOP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...