Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div spørsmål om BOSS spiller og høytalere

Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe meg disse høytalerne og denne spilleren.

Jeg har per i dag et lavbudsjett anlegg med OK forsterker og sub, men spilleren (som kosta meg en pizza) har ikke mp3 og andre avanserte justeringer som balansejustering forran/bak osv. Og 6"*9" høytalerne er sprengt.

Jeg skal fortsette å ha dette som lavkostnad, og lurer derfor på om at den spilleren og de høytalerne vill gjøre susen.

Spileren har også en SUB utgang, hvordan brukes den? Er den til spesielle sub'er/forsterkere?

For ordens skyld, forsterkeren er en BOSS 4*100W RMS (mener den er 100W RMS) og sub'en er en Rockford punch 12". Bruker ~20mm^2 strømkabler og standard "basic" signalkabler..

Jeg har heller ikke spesielt følsomme ører, men er ikke hørselshemma heller, så om 6*9'ene ikke er av beste sort, så er de sikker bedre en de jeg har og bedre en ørene mine noengang vil opfatte.

Edit; om dere vet av bedre spillere i samme prisklasse, si ifra, men den "MÅ" ha dobble linjeutganger, ettersom at jeg har lagt opp dobbelt med kabler.

Edit2; kan gå opp til 500,- på 6"*9" kriterier, spille bra og se bra ut, vet at det finnes begrensninger på den prisen, men det dr'' jeg i. budsjett er ordet.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boss spillere har veldig dårlig innebygd forsterker. selv om det står 4x50 watt er den i realiteten rundt 4x20, og du skal ikke ha spesielt følsomme ører for å oppleve lyden som plagsomt dårlig på høyt volum. Om du kan strekke deg til kr 2000 bør du heller satse på denne:

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1255

evt. kan denne også brukes

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1318

(ja, den har bare 1 linjeutgang - men det er ett problem du fikser med en splitter...)

Men uansett, Boss spillere frarådes. Har dessverre ingen erfaring med høyttalerne de lager.

Lenke til kommentar

Søk på forum etter Boss. Tipper du får vite det meste da. Vil nå si det var snilt å anslå 4x20W, hehehe :p Yter kanskje såpass v/1 kHz 1%THD :roll:

Tro oss når vi sier at betydningen av merkenavnet Boss bør fortolkes på norsk og ikke engelsk. Franzefossfyll er det som faller meg inn her.

Skal du ha en billig og bra spiller i den prisklassen så kjøp brukt.

Subutgang på spiller er beregnet for å gi signal til subforsterkern.

Ville personlig hatt noen ok høyttalere fremme i bilen da det er der du sitter og der lyden bør komme fra. Etpar ok 6.5" coaxer om du har plass til det, f. eks Xstream XTS 6.5 ville vært et mye bedre valg. Bilde og mer info om disse her.

Lenke til kommentar

Den innebygde forsterkeren er ikke så viktig, kjøper jeg kraftigere høytalere så vil de bli drevet av en ekstern forsterker.

6x9 blir antageligvis: disse GAS Alpha 6924 som har en overkommelig pris.

Spilleren står enda, det er den med mest "extra" for pengene, dobble linjeutganger (kjekt når jeg evt oppgraderer høytalere frem og skal ha de på forsterker, surround der de er mulig...) samt da en SUB utgang til monoblokk (som jeg må kjøpe om jeg skal ha fontsettene på forsterker...)

Men for all del, anbefal spillere, men personlig tror jeg ikke at jeg kan finne noe som har mere "Bang for Buck" verdi enn den boss-spilleren.

Eneste "minuset" jeg ser ved første øyekast, er at den ikke har egen remote tilkobling, så denne må kobles på tennings-kabelen, men det er ingen "biggy"

Og husk, jeg er en amatør, med tanker om å fylle bilen med ok lyd, ikke fylle de nærmeste 30-50m rundt bilen med super-duper lyd...

Og om jeg ike har nevnt det, så har jeg en mildt sagt gammel Blaupunkt CD-spiller per i dag 4x35W og mini-iso tilkoblinger til linjeutgang.

Lenke til kommentar

Ettersom en CD-spillers eneste oppgave i bunn og grunn er å lage lyd er den innebygde forsterkeren ganske viktig. Og du trenger ikke spesielt påkostede høyttalere for å merke forskjellen. Hadde selv en Pioneer-spiller med 4x35 watt, og den spilte bedre enn Boss-spilleren med (påståtte) 4x60 watt.

Min venn som var eier av Boss-spilleren returnerte den og satte inn igjen sin originale Blaupunkt-spiller med 4x40 watts forsterker.

Lenke til kommentar

Faen da, blir mere å mere skeptisk...

Men eneste spilleren som jeg ser har ganske god bank/buck er http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1376

koster dog 800 mere...

Men kom med forslag, dobble linjeutganger, mp3 og en grei eq, og mulighet for balansejustering forran/bak ++ er "nesten"et must.

MiniISO overgang til phono har jeg.

eller kanskje denne istedet?

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1430

så jo knall ut...

Edit; men hva med de GAS Alpha høytalerne, er de noe tess? Har pr. i dag sprengte Goldstone 300W(MAX) høytalere, og de er forsåvidt greie, med unntak av den skrapingen pga spolene da.... :(

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Blaupunkten og JVC'en gruser Bossspillern med letthet.

JVC'en har både front, rear og subutgang. En fordel om du planlegger å ha kontroll på alt fra spillern.

Blaupunkten er nok mer gjennomført, men krever du ikke egen subutgang ville jeg gått for denne.

Høyttalermessig får du det du betaler for. Kom med et forslag lenger opp som vil bli mye mer vellydende for ca samme sum enn det du har foreslått.

Igjen er det ditt valg, anbefalingene skulle være rimelig klare :)

Lenke til kommentar

Joa, 6,5" til 500,- er ikke det værste, men jeg har for meg at det blir noen rare hull i hattehylla når det er 6*9 hull fra før av..

Så Blaupunkt over JVC? fordeler vs. ulemper?

SUB-utgang er ikke det viktigste, kan jo bare splitte opp front/rear phonokoblingen og kjøre den på både mono-blokk og 4kanaler samtidig, eller tar jeg feil nå?

Skjønner godt anbefalingene, men et virkelig fett anlegg tar jeg når jeg kjøper ny bil, så tar jeg å "prøver" å lage kasse selv, som jeg kan plassere/forme på en lur måte slik at det tar minst plass..

Da skal du se at det kan bli 6,5" i hattehylla...

Edit; så nå at blaupunkten støtter VBR(Variable Bit Rate) MP3, er ikke dette standard? DETTE er isåfall en knallgod grunn for meg å ta den istedet..

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Hullene i hattehylla trer du med filt el.l Det er bare bra at de er der. De sørger nemlig for å slippe mer bass fra suben inn i kupèen.

Det å ha en sub til å trøkke på membranene til ting i hattehylla er ikke akkurat noe særlig.

Gå for Blaupunkten du, enkelt og greit. Solid spiller med alt av det du trenger.

Om du kjører signalkabel ut fra en forsterker og inn i den andre så er problemet med splittere ol. løst. Men foreløpig har du kun en 4kanaler ikke sant? Da trenger du heller ikke flere enn to linjeutganger.

Lenke til kommentar

har kun en 4-kanaler nå ja, men om jeg oppgraderer fronthøytalerne, så vil jeg kjøpe en mono-blokk til sub, og bruke de kanalene som subben brukte på frontsettet... men det finnes løsninger..

Dette er dessuten langt frem i tid, må jo ha enger også...

Kanskje jeg skal gå for 6,5" da, har de noen gode på bilradiospesialiste? skal jo handle spiller derfra, så det haddevert greit å få det med der..

Lenke til kommentar

Spiller får du tak i hvorsomhelst du handler bilstereo. Ofte billigere enn på brs også, men kanskje ikke i dette tilfellet.

Tror ikke du får noe særlig bedre tilbud enn den jeg linka til mhp pris/kvalitet. Du kan jo også ringe sjappa jeg linka til for pakketilbud på spiller, høyttalere og kabling. Skader ikke å høre iallefall.

Men du må sjekke hva du har plass til av høyttalere foran også da så du ikke handler inn noe som ikke passer.

Når det gjelder videre oppgradering er det mange av trådene her som handler om det samme; budsjettanlegg og hvordan dette kan bygges rimeligst og best mulig innen forsvarlige kvalitetsrammer. Les litt i andre tråder så blir du også endel klokere :)

Lenke til kommentar

Jeg får tenke på det da.. Men du mener bestemt at runde elementer er bedre en ovale? Og det er 6,5" som er den "beste" størrelsen?

La oss si att de koster 650,- de du anbefalte inc frakt, er det noen høytalere på BRS som holder samme stand som de du nevner?

Lenke til kommentar

Så du mener jeg bør gå for de JBL høytalerne i stedet for 6x9 GAS Alpha?

Som sagt, den virkelig gode lyden blir etter ny bil, noe som igjen blir etter lotto-gevinst eller noe...

edit; ser det er 75,- mere for 3-veis, ingen vits i det?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Ikke vits i 3veis her nei. Og selv om dette er lav-lavbudsjettsaker er det ikke vits i å kjøpe dritt for det.

1. Ring Engen Audio, be om tilbud på det du trenger. Hvis ok, kjøp.

2. Kjøp spiller, kabler og JBL'ene om du må ha alt fra ett sted. Ellers kan du handle kabler og høyttalere hos Engen Audio

Ikke mye å lure på :)

Lenke til kommentar

Hmm, tror jeg må ta spilleren fra BRS, tar med noe annet småsnusk i tillegg, slik som cd-holder for solskjerm osv...

Så tar jeg kontakt med engen etterhvert om høytalere, hvis det skjærer seg, så er jo frakfritt fra BRS, så det blir jo bare et tap i tid, ikke penger..

MEN, så er saken den at jeg ikke tror jeg får plass til 6,5" i hattehylla...

6*9'ene ligger i et spor som er bittelitt bredere enn de høytalerne.. så da spørs det om at det blir plass til 6,5"... men da blir det jo 750,- + evt. frakt og det blir litt over budsjett, så da vil nok de GAS høytalerne bli mere aktuele for min del.. (evt: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=609 )

Skjønner godt at du bare vil hjelpe, men du tenker litt for "entusiastisk" på det, om du skjønner hva jeg mener.

Jeg har ikke supermann-ører eller 30cm tykk lommebok, så derfor blir det i lav-lavklassen som du kaller det, men på et punkt blir høytalerne bare my dyrere i forhold til hvor de blir bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...