Goscinny Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Hei! Jeg har en trådløs 3COM 11g router. Siden jeg vil at ikke alle naboene skal ha tilgang til filer og internetten vår, ønsker jeg å passordbeskytte. Jeg har hørt at jeg kan passordbeskytte filene ved å ha passord på gjesteaccounten, men dette hindrer jo ikke folk i å få tilgang til internett! Hvordan skal jeg gjøre dette? Endret 19. juni 2005 av webmasteratle Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hei. Anbefaler at du tar å leser igjennom guidene som omhandler nettverk. Bruk også litt tid på manualen for ruteren. Der står det hvordan du kan gjøre WLAnet ditt sikrere Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Hei igjen! Jeg leste litt igjenom dei stickyene som stod på toppen her. I en av dem stod det hvordan jeg kunne sikre nettverket mitt. Men det står jo så evig komplisert at man må ha tatt doktorgrad i sikring av nettverk for å skjønne noe som helst. Det jeg er ute efter er en enkel og grei forklaring på hvordan jeg kan gjøre det litt sikrere. Lenke til kommentar
Smoothly Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Sett opp routeren som DHCP-server og legg til 2 ekstra i "scoop'n". D.v.s. har du 4 PC i nettet, sett opp DHCP til å angi i området x.x.x.100-106. Bruk WEP kryptering 128 bit. Når alle maskinene er oppe og har fått IP, logger du deg på routeren og låser nettverkskortene sin MAC-adresse. Trenger du mer sikkerhet, sett opp en Linux-box med Radius eller legg kabel. That's it. Husk nå å sett opp NAT'n ordentlig. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Det er dette jeg mener med komplisert. Kan noen oversette og fortelle hvor jeg gjør de forskjellige tingene? Det enkleste hadde vært å besyktte heile sulamitten med et passord! Endret 19. juni 2005 av webmasteratle Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Les: WEP (Wired Equivalent Privacy Protocol): En krypteringsprotokoll som var ment til å gi like god sikkerhet som vanlige nettverk. Den gir absolutt ikke perfekt sikkerhet, men er absolutt bedre enn ingenting. Ihvertfall mot nybegynnere og vanlige databrukere som ikke kan så mye at de klarer å bryte seg igjennom det. Her kan du sette opp en liten sikkerhet i WLAN`et ditt. Du skal sette en kode som skal være lik i ruter og nettv. kort. Om du velger den enkleste 64 bits 10 hex digits, lager du en tallkode med 10 tall. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Det er fortsatt litt uforstålig, men mye bedre! Hvis jeg gjør dette som vist ovenfor, hvordan kan jeg da bestemme hvilke pc'er som skal ha adgang til internetten gjennom routeren vår??? Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 I teorien er det kun du som skal bestemme hvilke PC`er som skal ha tilgang. Fordi det er du som gir kode til de maskinene som er i nettverket. ( Det er noen som har lav moral og nok kunskap som klarer å lure seg forbi ) WEP kryptering står forklart i manualen til ruteren din, les den. Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg syntes faktisk det var lettere å sette opp WPA-kryptering med PSK (pre shared key) Bare å bestemme et (vanskelig) passord, og vips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå