Gå til innhold

Skal lage alarm til dør på rommet - Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, dette er en oppfølger av en tråd som ble "tullet" bort i OT-baren slik at den måtte stenges.. Les den første posten min der og kom med innspill...

Edit: Jeg la ved den første posten her jeg...

Hei!

Jeg har tenkt å lage en alarm som gir fra seg et signal hver gang noen åpner døra.. (Har et problem med "slemme" foreldre som kikker over skulderen ved pcen min utenom å banke)

Mitt budsjett er på 50,- (Skal ikke være noe stort noe)

Jeg har tenkt å legge aliminimunsfolie slik at de treffer hverandre (ved hengslene på døren) når døren går opp... Derreter skal disse ledningene kobles til en pære og et batteri.

Jeg har

- 10m med ledning "tur-retur" altså to ledninger inni en..

- En 6`V pære+søyle

- Batteri

Hvis bevegelsessensor kan laget billig/kjøpes billig hadde det også vært noe, men satset mest på alarmen ovenfor...

Noen som har forslag/forbedringer/spørsmål/svar?

Kom med alt!  :w00t:

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativet er å ta en tur på Class, Biltema eller Europris og se om de har noe lignende.

Det trenger ikke være mere avansert en en boks med batterier, IR detektor og en form for signal når noe detekteres.

Med det budgettet du har er det begrenset hva man får til og etter litt leting er pengene brukt opp i transport.

EDIT: Det enkleste og billigste ville faktisk være å få dørhengslene til å knirke når døra åpnes, blir ikke noe mistenkelig med det heller. :thumbup:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Stjel en klesklype fra din mor.

Surr ledning rundt klesklypen helt framme hvor den klyper, på hver "klype".

Mellom klypene legger du en plastbit med et hull i. Fest klesklypen et sted.

Fra døren fester du en tynn snor til denne plastbiten med hullet i. Når døren åpnes, blir plastbiten dratt ut av klesklypen og det blir dannet kontakt.

I serie med denne klesklypebryteren har du et batteri og en lyspære, f.eks borte ved datamaskinen din. Du har jo 10 meter ledning.

Ønsker du akustisk signal, kan du koble en summer over lyspæren. En slik koster 39 kr hos clas ohlson.

Tror ikke du får en elektrisk alarm stort billigere enn det med de tingene du har til rådighet :)

Lenke til kommentar

Bind ledningen i skjerm-kabelen slik at når døra åpnes rykkes den ut. Slik slipper du å alt-tab'e ut av rare ting som mystisk vis skulle vises på skjermen :p

Litt mere seriøst: Hør på hondaen.. virker som et greit forslag. Det enkle er ofte det beste

Lenke til kommentar
noe som er helt gratis og er fryktelig moro, er et godt, gammelt trix:

bøtte med vann over døra! :w00t:

pass på å ha et kamera i nærheten, du vil ikke gå glipp av ansiktsutrykket til foreldrene dine når de får vannbøtta over hodet!

Tror heller ikke jeg vil se de våte, sinte ansiktsutrykkene når de får vekk bøtta! :ermm:

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en 15" CRT-skjerm, og sette et webcam sånn at du ser bakover mot døra? Koster ikke allverden, og du slipper å skifte mellom vinduer for å sjekke innimellom (da er det like effektivt å snu seg med jevne mellomrom)

Bare et forslag ;)

EDIT: Slippe SHIFT tidligere, da slipper jeg å edit`e så mange poster

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe en 15" CRT-skjerm, og sette et webcam sånn at du ser bakover mot døra? Koster ikke allverden, og du slipper å skifte mellom vinduer for å sjekke innimellom (da er det like effektivt å snu seg med jevne mellomrom)

Bare et forslag ;)

EDIT: Slippe SHIFT tidligere, da slipper jeg å edit`e så mange poster

Har det men mangel på USB-"forlengere" + overgang til skjermkortet mitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...