Gå til innhold

Nedklokke en XP 1500+

tokr

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en media box som skal spille av divx på TV'n og slikt... men det er littegranne lyd i vifta... siden jeg ikke behøver allverdens kraft til mitt bruk... lurte jeg på om hvis jeg setter ned buss-speed hastigheten fra 133 til 100 (dvs 266 til 200) vil jeg da kunne kjøre en XP 1500+ uten vifte... men med stor kjøleribbe og litt pasta og slikter det noen som har noe peil på dette...

den vil altså bli satt ned fra 1.33Ghz til 1.0Ghz

Hvis det virker er jeg klar for tips til kjøleribbe og slikt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for kjappe svar...

Vifta jeg bruker nå er på 25db (GlacialTech) men jeg syntes den bråker bittelitt for mye... Til og være stue-hardware

Kanskje jeg heller skal prøve og lydissolere boksen bedre... Det er litt trangt inni der... så det kan hende det er ryktelig dumt og ikke ha vifte.

Uansett... hvem selger Papst vifter? har aldri hørtom... men så er jeg ikke noen viftemester heller da.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en liten rheostat til 39 spenn (Microplex har desse, sikkert fler oxo) og sette ned hastigheten på vifta til du ikke hører den, og maskinen er stabil på klokkefrekvensen du underklokker til?

Mvh,

Oxide

Lenke til kommentar

Jepp, Det ER mulig å klokke ned så du kan fjerne vifta. Jeg har gjort det selv (på min forrige pc).

Da hadde jeg en Athlon T-bird 1000 som gikk fint på 12-1300MHz overklokket med vifta på max. Etter hvert gadd jeg ikke høre på vifta så jeg klokket den ned, fjernet vifta, og fulgte nøye med tempen. Etter en del testing fant jeg ut at den gikk fint på 800MHz og 1,17v. Tempen lå på ca 46 grader på tomgang og 52 grader under full last.

Jeg tipper du får din XP1500+ til å gå på 1GHz vifteløst hvis hovedkortet ditt klarer å levere skikkelig lave spenninger. Hvis du har høy spenning så vil prosessoren bli mye varmere. Bare underklokk og senk spenninga hakk for hakk inntil prosessoren ikke vil starte. Reset biosen og sett spenninga litt høyere enn ved kræsjen. Start windows og følg med tempen i et program (Bør ligge på under 35 grader nå) Napp ut vifta-kontakten og følg med hvordan tempen stiger. Hvis den stiger raskt mot 60 grader setter du bare i vifte-kontakten igjen. Hvis tempen holder seg lav kan du prøve å lukke kabinettet og kjøre litt CPU-benchmark for å være sikker.

Denne metoden fungerte fint hos meg !! Lykke til!

Lenke til kommentar

Både Simen1 og Oxide's forslag hørtes meget bra ut... skal undersøke nermere på begge...

Det som bekymrer meg litt er at kabinettet er veldig trangt (litt større enn et micro ATX kort i kvadratisk kube)... kanskje den varme luften ikke unslipper

Lenke til kommentar

tokr, du trenger ikke nødvendigvis kjøpe ny vifte! Hvorfor ikke prøve å kjøre den du allerede har ned på 7 eller 5 Volt?

Det finnes en fin guide til hvordan dette skal gjøres på denne linken:

http://www.tweakup.dk/howto/5-7-12volt/1.htm

OBS! Ikke alle vifter klarer å svive på disse spenningene, dette gjelder spesielt vifter med glidelager. Ofte er det litt friksjon som må overvinnes når disse viftene starter (statisk friksjon), og dersom spenningen er satt ned på motoren er det ikke sikkert at den er kraftig nok til å overvinne denne friksjonen. Det ser du uansett med en gang du starter viften på den lavere spenningen, når den først har startet er det ikke problem. Dersom viften har kulelager er den statiske friksjonen svært liten, og derfor som regel ikke et problem.

Et lite tips til, som du kanskje er klar over. Derosm du klokker ned prosessoren, klarer den sikkert å kjøre på endel lavere spenning. Skru derfor spenningen så lav som mulig. Det er ganske mye effektreduksjon som oppnås med dette.

Lykke til, og hold et godt øye til temperaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...