Gå til innhold

Hvordan er autofokus på µ-mini DIGITAL S?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et kamera og har falt for olympus µ-mini DIGITAL S, men det ser ikke ut til at dette har manuel fokusering....

Har det mye å si, jeg har en kompis som har et kamera med bare autofokus og han sier det er noe dritt... Så derfor lurer jeg på hvordan dette er på dette kamera.

Blir også glad for alle erfaringer med kameraet.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sjelden man har bruk for manuell fokus på et kompaktkamera, i de tilfellene det er manuell fokus så er den såpass vanskelig å bruke og skjermen er så uskarp at den er tilnærmet ubrukelig uansett.

Der fleste kompaktkamera har god autofokus og stor dybdeskarphet sånn at det er veldig sjelden ting blir uskarpe. Trenger du manuelle funksjoner så vil du bli mere fornøyd med et speilrefleks.

Når det gjelder akkurat det kameraet så er det for de som vil ha bilder med kraftig kontrast og sterke farver rett ut fra kameraet. Det er ikke noe for de som liker å jobbe med foto og som har sterke meninger om hvordan bildet skal se ut.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Det er sjelden man har bruk for manuell fokus på et kompaktkamera, i de tilfellene det er manuell fokus så er den såpass vanskelig å bruke og skjermen er så uskarp at den er tilnærmet ubrukelig uansett.

Er ikke helt enig. Det spørs litt hva du mener med manuell fokus. Hvis du mener å bruke LCD'en til å bestemme fokus, er jeg enig i at det ikke er spesielt enkelt til en hver tid. Men mitt Olympus C-750 har iallfall på sin manuelle del også en avstandsskala på siden, slik at man kan bruke den. De fleste har rimelig godt øyemål inntil rundt 10m, og da kan man gjøre mye med denne fokuseringsmodusen.

Men Mju Mini har altså ikke denne muligheten. Det betyr jo ikke at du ikke kan bruke noen triks. Ser du noe på noenlunde samme avstand som hovedmotivet, men med f.eks. lys nok til å få låst fokus, kan du flytte til hovedmotivet og fyre av. Det har jeg gjørt med hell på mitt Mju Mini. JEg er forøvrig stort sett fornøyd med mitt Mini, til tross for en del negativ omtale her. Det er jo da heller ikke mitt primære kamera, så det blir for meg brukt som et kjekt-å-ha-i-lomma-kamera når jeg ikke gidder å drasse på gromkameraet. Husk bare at Mju Mini ikke er noe godt innekamera. Er det dårlig lys blir det ofte en del bildestøy. Men utendørs synes jeg det tar helt greie bilder.

Du finner både en del Mju Mini- og andre testbilder på linken nedenfor (kameratesten min). NB! Jeg har det første Mju Mini. modell S er vel det nyeste 5 MP, så vidt jeg husker. Det er nokså identisk fysisk, men da høyere oppløsning og sikkert noe mer smårusk som er endret.

Lenke til kommentar

OK, men husk altså at det trives best i dagslys. Det er forøvrig svært lettbetjent. Jeg vet ikke hvor mye bilder av kameraet du har sett på, men det har altså et litt spesielt modushjul med en "riflekant" so mgjør det enkelt å velge modus. Det er kun 3 av dem, hhv. foto, video og fremvisning. Man husker derfor lett rekkefølgen og velger derfor kjapt mellom disse. På baksiden sitter menyknappen, en 4-veisknapp med OK i midten. Her velges enkelt makro/supermakro til venstre, scenevalg øverst (14 ferdigdefinerte motivvalg, bl.a. natt, portrett, landskap, fyrverkeri, levende lys, gjennom vindu osv.), blitzvalg til høyre, og selvutløser nederst. Midtknappen åpner for mer avanserte menyvalg som innstillinger, oppløsning, kvalitet, ISO osv.

I tillegg har man zoomknappen der bak og en quickviewknapp for å sjekke bilder mens man er i fotomodus. M.a.o intet knappehelvete å rote seg bort i. Dette er selvsagt svært avhengig av smak og behag, men jeg liker iallfall løsningen meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...