gxi Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Jeg lurer på om en seriekobling mellom to pumper vil hjelpe på å øke trykket, og dermed også hastigheten igjennom systemet? Min setup er slik: (uten for PCen) Aplhacool-sak med Eheim Comact 600 (maks 600l/t, faktum, rundt 130l/t), et par meter slange opp til vinduskarm til overgang fra 3/8" ID til 5/16" ID, ut vinduet, ned til bakkenivå, BigWater-radiator, opp igjen inn vinduet, overgang tilbake igjen til 3/8" ID, 3-4 meter slange inn i PCen, til CPU-blokk (MIST Socket 462), 1-2 meter slange ut av PCen og tilbake til vanntanken. Dersom jeg setter den gamle BigWater-pumpen i vinduskarmen (som er høyeste punkt i systemet), vil det gi høyere trykk i slangene, eller vil bare Eheim-pumpen pumpe tvers igjennom denne og dermed bare skape ekstra mottrykk? Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Jeg lurer på om en seriekobling mellom to pumper vil hjelpe på å øke trykket, og dermed også hastigheten igjennom systemet? Ja, men ikke dersom en av pumpene har en mindre maksimal volumstrøm enn kretsen ville hatt med den kraftigste pumpen alene. . . . vil bare Eheim-pumpen pumpe tvers igjennom denne og dermed bare skape ekstra mottrykk? Sannsynligvis ja. Årsaken til dette er at BW-pumpa ikke klarer å pumpe mer enn 120 l/t uansett. Hadde derimot systemets volumstrøm vært noe mindre (med bare Eheim 600) kunne du ha koblet inn denne pumpen. Dersom du vil koble inn en ekstra pumpe med dagens oppsett må du ha en kraftigere pumpe. Hvor i kretsen du kobler ekstrapumpen er ikke i utgangspunktet så nøye. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Da vil du jo få en backup-pumpe... Lenke til kommentar
space Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det beste her ville antagelig vært å øke diameter på slangene ettersom disse her er forholdsvis lange. Hvor langt er totalstrekket av slangene dine? En kraftigere pumpe vil (selvfølgelig) være en sikker utvei. space Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Nja.. jeg vet ikke hva det er som bremser det så veldig ned, men jeg tror det er noe med det radiator-opplegget fra BigWater-greia. Totallengden på slangne er vel rundt 10m om jeg ikke tar så veldig feil. Lenke til kommentar
space Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Min erfaring sier at 10 meter slange av den dimensjoen vil ha ganske betydelig motstand. Motstanden i de andre komponentene er nok helt sikkert større siden de kun er beregnet for en pumpe med max 120 l/h flow. Et interesant forsøk kunne vært å måle flow'en for systemet med veldig korte slanger. Da får du fort et bilde av hvor stor motstand det er i slangene dine. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå