BoOt3r Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) heisann mine venner.. trenger litt hjelp her.. har tenkt til å sette inn integrert vannkjøling i min pc.. MEN har ikke plass til en dual radiator... tenkte meg et WaterChill CPU/VGA/Chipset-A Cooling kit KT12A-L20/220v-10mm Antarctica (single rad) eller et lignende MIST sett.... har en AMD 2600+ prosessor, abit NF7-S v.2 M.B. , 9800se skjermkort..(overklokket) klarer radiatoren å kjøle nok til at det fortsatt er kaldt vann når det når skjermkortet? så lurte på 2 radiatorer? pumpe> 1rad> cpu> chipset>2rad>skjermkort >pumpe er dette mulig? går det ann med 2 radiatorer i den rekkefølgen... må jeg bytte pumpa med en 1000ltr/t? si hva dere mener.. og ANBEFALL meg løsninger Endret 19. juni 2005 av BoOt3r Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Nå er jeg ingen vannkjølingsekspert, selv om jeg har det selv.. Har selv et MIST-sett som funker bra. I utgangspunktet høres det ut som en OK ide å ha to enkle radiatorer, istedet for en dobbel. Skulle tro at det er samme mengden rør, bare fordelt på to radiatorer. Det man kanskje må tenke på da er at jo mer stash man har på vannkjølinga, dess hardere tror jeg pumpa må jobbe. Trekker her paraleller til ohms lov. Men om du kjøper sett som koster noen lapper (2000+), vil jeg tro at pumpa takler sånt . Vil her presisere at mine utsagn her er antakelser. Håper du ble iallefall LITT klokere her Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) ..har en AMD 2600+ prosessor, abit NF7-S v.2 M.B. , 9800se skjermkort..(overklokket) klarer radiatoren å kjøle nok til at det fortsatt er kaldt vann når det når skjermkortet? så lurte på 2 radiatorer? pumpe> 1rad> cpu> chipset>2rad>skjermkort >pumpe er dette mulig? går det ann med 2 radiatorer i den rekkefølgen... må jeg bytte pumpa med en 1000ltr/t? si hva dere mener.. og ANBEFALL meg løsninger To enkle radiatorer gir akkurat den samme kjølinga som en dobbel radiator. Eneste forskjellen er prisen som da blir noe høyere. Angående pumpene blir ikke det noe stort problem. De klare uten noen store problemer å pumpe den vannmengden som trengs selv om du kopler inn en ekstra radiator. Temperaturstigningen etter hver komponent er heller ikke så stor. Som vi ser av linken nedenfor vil f eks en CPU på 100watt ikke øke temperaturen mer enn ei stakkars grad selv ved så lav volumstrøm som 85 liter/time. http://i2.photobucket.com/albums/y2/toloen/qqt4.png MEN, det betyr ikke at vanntemperaturen blir en grad høyere enn lufttempen. Det forholdet er styrt av effektiviteten til radiator og vifter. Dette er vanntemperaturer som Skrue fikk i sin test av radiatorer: Lufttemp er 20,5 grader C. Jeg tror resultatene i denne testen vil bli rimelig nærme det du kommer til å få Link til Skrue sin test: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11429 Endret 21. juni 2005 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
space Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det har ingen betydning hvilken rekefølge ting blir satt opp i et slik vannkjølesystem. Temperaturforskjellen til vannet mellom der det er varmest og der det er kaldest er mindre enn 1 grad celsius. Det som derimot avgjør gjenomsnitstempen til vannet er hvor effektiv radiatoren(e) er. 2 radiatorer har da selvfølgelig større kapasistet enn 1. Dette kan utnyttes til å få lavere temperaturer eller samme temp og mindre støy. space Lenke til kommentar
BoOt3r Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 takker folkens holder det med en extra "std rad" (matchende som i Ferdige sett) eller bør jeg kjøpe noe som yter litt extra? glemte å nevne det , jeg har et skjermkort (9800se) som jeg har/vill presse det maksimale ut av, derfor jeg lurte på om det gikk ann å sette in en rad før den i komponent -rekkefølge hva er den mest lønnsomme single radiatoren i forhold til ytelse pr penge, da jeg ikke har baklomma fulll(bare noen få ) av tusenlapper.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå