Dotten Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Tenkte vi kunne sette litt fokus på et lite parti kalt Demokratene. Syntes det her inne er stor fokus på SV, AP, FRP, Høyre og DLF. Partier som Kystpartiet, , NKP, RV, SP og Demokratene blir det satt lite søkelys på, etter min mening. Så derfor tenkte jeg å starte en tråd om et av de partiene, og ta de andre etterhvert. For la oss ta en kikk på partiprogrammet til Demokratene. Det legger opp til mye valgfrihet, lavere skatter og avgifter og en sterk økning i viktige sosiale goder. Er dette for godt til å være sant? For la oss se hva de ønsker: -Demokratene vil motarbeide alle forsøk på sosialisering av næringslivet -Demokratene vil kjempe for bedre vilkår for de vanskeligstilte og være en garantist for videreutvikling av velferdssamfunnet. -Familien, enkeltmennesket og den private eiendomsrett og råderett er de mest grunnleggende bærebjelkene i samfunnet. -I samvittighetsspørsmål stilles Demokratenes medlemmer fritt -Den øvre strafferammen for overlagte drap økes til fengsel for livstid, og alle andre straffer for voldsforbrytelser, seksualforbrytelser og narkotikaforbrytelser økes kraftig. - Straffene for seksualforbrytelser mot barn skjerpes betraktelig. Ingen personer som er dømt for pedofile overgrep, får slippe ut av fengsel etter endt soning med mindre han frivillig godtar en behandling i form av medisinsk kastrering. - Politiet må rustes opp radikalt, slik at det blir mulig å etablere flere døgnåpne politistasjoner i bydelene i de større byene, ha flere patruljerende politifolk synlig i gatene og sikre en raskere og mer effektiv etterforskning. - Domstolene må rustes opp slik at det ikke oppstår unødvendige køer for å få straffesaker og private saker gjennom systemet. Demokratene mener at voldsofre i dag har for dårlige rettigheter, og vil derfor styrke oppfølgingen av disse, samt gi alle voldsofre fri rettshjelp til saken er endelig avsluttet. - Det psykiske helsevesenet styrkes- Det opprettes et nasjonalt narkotikaombud. - Bevilge en milliard kroner ekstra i fireårsperioden til bekjempelse av narkotika. - redusere særavgiftene på alkohol og tobakk slik at de i større grad samsvarer med avgiftsnivået i de øvrige skandinaviske land. Demokratene vil arbeide for at nivået på skatter, avgifter og priser blir slik at folk som hovedregel skal kunne leve av egen inntekt inntil de går av med alderspensjon. -Nivået på trygdeytelsene må også være slik at de er mulige å leve av -Dagens nedverdigende ordning med sosialkontor, som fungerer som tidligere tiders fattigkasse, bør avvikles. Isteden vil Demokratene arbeide for at sosialkontor, trygdeetat, og arbeidsmarkedsetaten (A-ETAT) samordnes. -Alle funksjonshemmede skal ha rett til et verdig liv, uansett hvor i landet de bor. minstepensjonen må bringes opp på det samme nivået som statens lønnstrinn 1 og deretter indeksjusteres. - alle pensjonister skal behandles som enkeltindivider, og ikke få redusert pensjon fordi de er gift. - de særlig gunstige pensjonsordningene for regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter bør avskaffes. -Dersom det ikke er mulig å tilby nødvendig operasjon i Norge for en livstruende lidelse umiddelbart, skal pasienten tilbys hjelp ved et utenlandsk sykehus på statens regning. -Det psykiatriske helsevern må styrkes radikalt. - eldre mennesker må ha anledning til å bo hjemme så lenge de selv ønsker. Det må derfor sørges for at det er tilstrekkelig med tilbud innen hjemmehjelp og hjemmesykepleie i alle kommuner. - hjemmeboende syke eldre skal ha lovfestet rett til jevnlig legetilsyn. - staten bør gi tilskudd til montering av heiser i eldre boligblokker med tre eller flere etasjer. - det er statens oppgave å fullfinansiere sykehjem. - det innføres en gravferdsstøtte uten behovsprøving, og den økes til det beløpet som en normal gravferd koster. -Demokratene vil samle all støtte til barnefamiliene gjennom en økning av barnetrygden, som alternativ til kontantstøtte, fødselspenger og økonomiske bidrag til å ha ungene i barnehager. Gjennom en betydelig økning av barnetrygden vil foreldrene selv kunne velge om de ønsker å leve på en inntekt og ha en av foreldrene hjemme med barnet, eller om de ønsker å leve på to inntekter og bruke penger til å dekke utgifter til å ha barnet i barnehage. -Demokratene vil gå imot liberalisering av dagens abortlov. -Demokratene vil styrke kampen mot tvangsekteskap. -Demokratene vil arbeide for å senke folks boligkostnader. Tilbudet av boliger bør økes ved at kommunene pålegges å regulere arealer til boligbygging Regelen som automatisk legger farskapet til kvinnens ektemann fjernes. I denne sammenhengen brukes det DNA-tester. - det må innføres fritt skolevalg uavhengig av geografiske grenser, der elevene kan velge den skolen de mener er best, enten den er privat eller offentlig eid, men der staten betaler utgiftene i form av en fast pris pr. elev. Konkurranse om elevene vil stimulere skolene til kvalitetsfokusering. - barn med lærevansker må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan få grunnleggende kunnskaper. - tvungent sidemål avskaffes. - barn med hørselsvansker skal ha tilbud om egne skoler, der de kan lære døvespråk og få et sosialt miljø med andre barn med tilsvarende problemer. - den videregående skolen må legges bedre til rette for elever som er svake teoretisk, men sterke i praktiske fag. - alle elever skal ha krav på skoleplass,(videregende skole) - egenbetaling/egenandeler må fjernes. (videregående skole) - sikre alle studenter så gode lånerammer at det ikke er nødvendig å ta ekstra arbeid for å finansiere studiene -Demokratene er motstandere av norsk medlemskap i EU. - avvikle tvungen statlig u-hjelp - støtte medlemskap i FN, men arbeide for at FN må reformeres. - arbeide for at Norge skal ta initiativ til et sterkest mulig internasjonalt samarbeid for å bekjempe utnyttelse av barn i sexindustrien. avvikle arbeidsgiveravgiften. - fjerne monopolordninger og sikre fri konkurranse. - forenkle lovverket for næringslivet, blant annet ved å fjerne unødvendige konsesjons- og bevillingsordninger. - redusere inntektskatten ved å øke bunnfradraget, slik at personer med lave inntekter får skattefritak eller redusert skatt, og ved å redusere progresjonen i skattesystemet. - fjerne ordningen med forskuddsskatt for selvstendig næringsdrivende. - fjerne urimelig dobbeltbeskatning ved å redusere, med sikte på å fjerne, formuesskatt, boligskatt, eiendomsskatt og arveavgift. - gjennomføre en skattereform som sikrer likere skatt på inntektene fra kapital og arbeidskraft. - redusere urimelige særavgifter på tobakk og alkohol.- sørge for at de samlede avgiftene på bilbruk ikke overskrider det beløpet det offentlige bruker til å tilrettelegge for bilisme. - redusere importavgiften på biler. - avskaffe bruken av bompenger. - legge forholdene til rette for at eldre som kan og vil arbeide, skal få lov til å være i jobb så lenge de er i stand til å gjøre godt arbeid. - avskaffe arbeidsgiveravgift for arbeidstakere over 60år, slik at det stimuleres til økt tilbud av arbeid til eldre. - tilby økonomisk støtte til arbeidsgivere som gir arbeid til delvis uføre arbeidstakere.- la uføretrygdede tjene mer enn dagens sats uten å miste trygd. senke avgiftene på bensin og diesel. - at staten skal dekke utgiftene ved utgravinger av kulturminner.- støtte opp om våre filharmoniske orkestre på landsbasis, samt kringkastingsorkesteret. - at Norge må på sikt bli best i verden på kultursektoren. - NRK sine utgifter dekkes gjennom kulturbudsjettet. En god del lesing her, håper dere ikke detter av. Har selv uthevet endel poster som nok medfører betydelige ekstra utgfter, eller redusering av inntekter. Så nå er spørsmålet. Er dette en realistisk politikk? Og partiet selv har jo en god del omstridte medlemer. Jan Simonsen, Ole Klemetsen og Gry Jannicke jarlum er vel bare noen. Hvordan er dette patiets sjangser til å beholde sin plass på tinget? Sett igang og diskuter Endret 19. juni 2005 av Dotten Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Mye bra her, men jeg lurer på hvor man skal hente pengene... Dette er vel ikke bare D som sliter med, men de fleste politiske partier; hva kommer man til å prioritere når man sitter med en endelig sum av ressurser? Hvordan skal man sørge for at man i fremtiden får ressurser til å gjennomføre mer? Det er noen punkter jeg er uenig i her, ang. kultur, men i grove trekk ser dette ut som en liste med mange fine saker Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Mye bra her, men jeg lurer på hvor man skal hente pengene... Dette er vel ikke bare D som sliter med, men de fleste politiske partier; hva kommer man til å prioritere når man sitter med en endelig sum av ressurser? Hvordan skal man sørge for at man i fremtiden får ressurser til å gjennomføre mer? Dette reagerer jeg også på. Det hele ser ut til å være et urealistisk eventyr. Selv om jeg er enig i mye, så ser jeg ikke hvordan de skal finansiere dette. Å se deres alternative statsbudsjett ville nok vært interessant. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Ikke la dere lure! Demokratene kan virke svært fristende, men for al del ,hold dere unna. Demokratene bør kunne regnes som et høyreekstremt parti, kanskje som det eneste i Norge som stiller til valg. Partiet består av mange tidligere FRP-folk og ekskluderte FRPere. Jan Simonsen og Vidar Kleppe ble vist ekskludert fordi de ikke oppførte seg, muligvis på grunn av deres holdninger. For å si det som det er: FRPs restriktive innvandringspolitikk blir bare barnemat sammenlignet med Demokratenes! Demokratene.info. Leser man litt på websiden så skjønner man hvilke holdninger folk flest i dette partiet har, særlig mot muslimer! Anbefaler dere særlig å besøke Demokratene Nordlands websider: http://demokratene-nordland.web.surftown.dk/index.shtml. Seriøst, ikke nok med at ledrne i partiet på landsbasis er totalt useriøse, men med de holningene lederen for partiet i Nordland, har, så utelukker jeg ikke at fyren ikke er så helt ulike de som tilber norrøn mytologi og driver våpenopplæring til skogs! Åja, det er forskjell på fremmedfrykt og rasisme, men det er utrolig lett å gjennomskue i hvert fal lhva denne fyren mener om muslimer! Man blir gjerne kvalm av å lese litt på partiets sider. Demokratene har blitt anmeldt for rasisme flere ganger, dessuten har alle ungdomspartiene fra RU til FPU blitt enige om å føre en felles, beinhard front omt Demokratene på skoledebattersom de helt sikkert vil dukke opp på. Demokratene er klart i mot EU, det må de selvsagt få lov til som alle andre, men de bruker frykten for den muslimske invasjon som en av sine hovedgrunner for det. At Nei TIl EU nekter folk fra Demokratene å være med hos dem bør si sitt! De ser også ut til å ha lignende holdninger til homofile: http://www.blikk.no/nyheter/sak.html?kat=9&id=2453 De som stemmer på dette partiet er nok som oftest gammelkristne, rasister og folk som lider av alvorlig fremmedfrykt. Seriøst, men nok en gang, ligg unna dette partiet! Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 En av stortingslistene fra demokratene har flere tidligere fedrelandspartimedlemmer. Er fra Nordland og ser ofte innlegg i avisa fra lederen i Nordland, leser det for underholdningsverdien av det. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 En av stortingslistene fra demokratene har flere tidligere fedrelandspartimedlemmer. Har ikke Fedrelandspartiet gått inn i Demokratene? Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Er fra Nordland og ser ofte innlegg i avisa fra lederen i Nordland, leser det for underholdningsverdien av det. Samme her. Jeg skal vel egentlig ikke diskutere person ,men sak, men vi skjønner let hvilken type person denne Amund Garfors er, sant? Partiet kommer neppe inn på stortinget, og heldigvis for det! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Åja, det er forskjell på fremmedfrykt og rasisme, men det er utrolig lett å gjennomskue i hvert fal lhva denne fyren mener om muslimer! Å kritisere islam er da ikke rasistisk. Demokratene er klart i mot EU, det må de selvsagt få lov til som alle andre, men de bruker frykten for den muslimske invasjon som en av sine hovedgrunner for det. En legitim frykt i disse dager. Vesten er tross alt i krig med fundamentalistisk islam. På samme måte ville det ha vært helt legitimt å begrunne motstand mot en union på slutten av 30-tallet med at Nazi-Tyskland var (på vei til å bli) med i unionen. At Nei TIl EU nekter folk fra Demokratene å være med hos dem bør si sitt! Nei til EU består stort sett av sosialister, så jeg tror ikke jeg hadde tatt det så tungt om jeg ikke fikk være medlem der. Edit: For øvrig kan jeg ikke forstå hvorfor folk gidder å stemme på Demokratene når de kan stemme på Frp. Forskjellen er minimal. Endret 19. juni 2005 av PelsJakob Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Demokratene ja. Herlig blanding av gamle FrP`ere, Ole Lukkøye (kjekk kar), Jannicke Jarlum (Svake menneske) og en stor dæsj ex-Fedrelandspartiet, ex-hvit valgallianse og den samlede flokk av nasse nøffer. got to luv them. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Men skal man se på politikken eller personene? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Edit: For øvrig kan jeg ikke forstå hvorfor folk gidder å stemme på Demokratene når de kan stemme på Frp. Forskjellen er minimal. Tja der er jeg ikke enig. Demokratene er langt mer "radikal" enn FRP, slik jeg ser det. Å ha nasjonalt DNA register, åpne for kastrering av pedofile, være klart nei til EU, satse stort på kultur, det er alle vesentlige forskjeller på partiene. Men skal man se på politikken eller personene? Begge deler. Vi stemmer tross alt på personer vi vil ha inn på Stortinget. Det er et vesentlig poeng at man har tillit til dem vi stemmer inn, fordi de er, nettopp, våre tillitsvalgte. Personlig ville jeg aldri stemt på et parti som jeg er helt enig med, om jeg ikke har tillit til de som styrer partiet. For om kompetansen uteblir, så hjelper det fint lite å mene det riktige. Da blir det bare ord, og ingen handlinger. Og man kan jo om man kjenner til personene også vite om det kan ligge underliggende motiver til grunn. Det handler om å få et helhetsbilde, men det er sanktens ikke lett, spesielt når man kun får inntrykk av personer gjennom media. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Tja der er jeg ikke enig. Demokratene er langt mer "radikal" enn FRP, slik jeg ser det. Å ha nasjonalt DNA register, åpne for kastrering av pedofile, være klart nei til EU, satse stort på kultur, det er alle vesentlige forskjeller på partiene. Frp er vel også for DNA-register. Frp-ere har også uttalt at de ønsker å satse mer på kultur. Jeg er uansett at dette er «vesentlige forskjeller». EU er jo uansett ikke politikernes avgjørelse, så det har ingenting å si. At Demokratene går inn for kastrering av pedofile betyr bare at de går litt lenger enn Frp i kriminalpolitikken, men også Frp er for en innskjerping på dette området. Dette er minimale forskjeller, ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 Frp er vel også for DNA-register. Nei. Hagen og Jensen fremmet forslaget, men det ble nedstemt på landsmøtet. Så FRP er imot. Frp-ere har også uttalt at de ønsker å satse mer på kultur. Ser man på partiprogrammene så er det en forskjell. Men hvor stor den er kan vel diskuteres. Jeg er uansett at dette er «vesentlige forskjeller». Det blir vel en "smakssak". Demokratene er mer ekstrem i saker, selv om de nok beveger seg i samme retning. Men så er nok den største forskjellen politikerene i partiene. EU er jo uansett ikke politikernes avgjørelse, så det har ingenting å si. Jo det har noe å si. Om et parti støtter eller ikke støtter EU kan være avgjørende for om det i det hele tatt blir noen ny avstemming. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Demokratene er en gjeng med rasister, nazister, kjønnsfascister og rasshøl. Jeg driter i at partiprogrammet deres har endel gode punkter så lenge partimedlemmene blir hentet inn fra nazimiljøer og partitoppene uttaler at kvinner må spre beina når mannen kommer hjem for å ikke få bank. http://www.magasinet-monitor.net/artikler/kleppe110505.htm http://www.magasinet-monitor.net/artikler/kleppe050505.htm Lenke til kommentar
Maggan Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Demokratene er en gjeng med rasister, nazister, kjønnsfascister og rasshøl. Jeg driter i at partiprogrammet deres har endel gode punkter så lenge partimedlemmene blir hentet inn fra nazimiljøer og partitoppene uttaler at kvinner må spre beina når mannen kommer hjem for å ikke få bank. http://www.magasinet-monitor.net/artikler/kleppe110505.htm http://www.magasinet-monitor.net/artikler/kleppe050505.htm 4384364[/snapback] Det som står der er ikke sant og det ser man også inne på nettsiden til Demokratene. Thor Bach er en kommunist som tidligere var en del av Blitzer-miljøet, han har også overgrepet seg på en mindreårig. Bare for å legge fram fakta om denne personen som driver Magasinet Monitor altså. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 En del bra ting på listen blandt annet fjerning av tvungent sidemål, men som en helhet lyser det igjennom et forhold til økonomi som minner om SV, FRP og RV sitt. Og om de i tillegg er rasistiske er det nok svært liten sjangs for at jeg stemmer dette partiet. Holder meg i sentrum, som er partiet Høyre i Norge Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 For øvrig kan jeg ikke forstå hvorfor folk gidder å stemme på Demokratene når de kan stemme på Frp. Forskjellen er minimal. 4377316[/snapback] Det blir vel kanskje som SV og NKP? Men skal man se på politikken eller personene? 4380666[/snapback] Skal vel se på politikken personene står for? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Tenkte vi kunne sette litt fokus på et lite parti kalt Demokratene. Syntes det her inne er stor fokus på SV, AP, FRP, Høyre og DLF. Partier som Kystpartiet, , NKP, RV, SP og Demokratene blir det satt lite søkelys på, etter min mening. Så derfor tenkte jeg å starte en tråd om et av de partiene, og ta de andre etterhvert. For la oss ta en kikk på partiprogrammet til Demokratene. Det legger opp til mye valgfrihet, lavere skatter og avgifter og en sterk økning i viktige sosiale goder. Er dette for godt til å være sant? For la oss se hva de ønsker: -Demokratene vil motarbeide alle forsøk på sosialisering av næringslivet -Demokratene vil kjempe for bedre vilkår for de vanskeligstilte og være en garantist for videreutvikling av velferdssamfunnet. -Familien, enkeltmennesket og den private eiendomsrett og råderett er de mest grunnleggende bærebjelkene i samfunnet. -I samvittighetsspørsmål stilles Demokratenes medlemmer fritt -Den øvre strafferammen for overlagte drap økes til fengsel for livstid, og alle andre straffer for voldsforbrytelser, seksualforbrytelser og narkotikaforbrytelser økes kraftig. - Straffene for seksualforbrytelser mot barn skjerpes betraktelig. Ingen personer som er dømt for pedofile overgrep, får slippe ut av fengsel etter endt soning med mindre han frivillig godtar en behandling i form av medisinsk kastrering. - Politiet må rustes opp radikalt, slik at det blir mulig å etablere flere døgnåpne politistasjoner i bydelene i de større byene, ha flere patruljerende politifolk synlig i gatene og sikre en raskere og mer effektiv etterforskning. - Domstolene må rustes opp slik at det ikke oppstår unødvendige køer for å få straffesaker og private saker gjennom systemet. Demokratene mener at voldsofre i dag har for dårlige rettigheter, og vil derfor styrke oppfølgingen av disse, samt gi alle voldsofre fri rettshjelp til saken er endelig avsluttet. - Det psykiske helsevesenet styrkes- Det opprettes et nasjonalt narkotikaombud. - Bevilge en milliard kroner ekstra i fireårsperioden til bekjempelse av narkotika. - redusere særavgiftene på alkohol og tobakk slik at de i større grad samsvarer med avgiftsnivået i de øvrige skandinaviske land. Demokratene vil arbeide for at nivået på skatter, avgifter og priser blir slik at folk som hovedregel skal kunne leve av egen inntekt inntil de går av med alderspensjon. -Nivået på trygdeytelsene må også være slik at de er mulige å leve av -Dagens nedverdigende ordning med sosialkontor, som fungerer som tidligere tiders fattigkasse, bør avvikles. Isteden vil Demokratene arbeide for at sosialkontor, trygdeetat, og arbeidsmarkedsetaten (A-ETAT) samordnes. -Alle funksjonshemmede skal ha rett til et verdig liv, uansett hvor i landet de bor. minstepensjonen må bringes opp på det samme nivået som statens lønnstrinn 1 og deretter indeksjusteres. - alle pensjonister skal behandles som enkeltindivider, og ikke få redusert pensjon fordi de er gift. - de særlig gunstige pensjonsordningene for regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter bør avskaffes. -Dersom det ikke er mulig å tilby nødvendig operasjon i Norge for en livstruende lidelse umiddelbart, skal pasienten tilbys hjelp ved et utenlandsk sykehus på statens regning. -Det psykiatriske helsevern må styrkes radikalt. - eldre mennesker må ha anledning til å bo hjemme så lenge de selv ønsker. Det må derfor sørges for at det er tilstrekkelig med tilbud innen hjemmehjelp og hjemmesykepleie i alle kommuner. - hjemmeboende syke eldre skal ha lovfestet rett til jevnlig legetilsyn. - staten bør gi tilskudd til montering av heiser i eldre boligblokker med tre eller flere etasjer. - det er statens oppgave å fullfinansiere sykehjem. - det innføres en gravferdsstøtte uten behovsprøving, og den økes til det beløpet som en normal gravferd koster. -Demokratene vil samle all støtte til barnefamiliene gjennom en økning av barnetrygden, som alternativ til kontantstøtte, fødselspenger og økonomiske bidrag til å ha ungene i barnehager. Gjennom en betydelig økning av barnetrygden vil foreldrene selv kunne velge om de ønsker å leve på en inntekt og ha en av foreldrene hjemme med barnet, eller om de ønsker å leve på to inntekter og bruke penger til å dekke utgifter til å ha barnet i barnehage. -Demokratene vil gå imot liberalisering av dagens abortlov. -Demokratene vil styrke kampen mot tvangsekteskap. -Demokratene vil arbeide for å senke folks boligkostnader. Tilbudet av boliger bør økes ved at kommunene pålegges å regulere arealer til boligbygging Regelen som automatisk legger farskapet til kvinnens ektemann fjernes. I denne sammenhengen brukes det DNA-tester. - det må innføres fritt skolevalg uavhengig av geografiske grenser, der elevene kan velge den skolen de mener er best, enten den er privat eller offentlig eid, men der staten betaler utgiftene i form av en fast pris pr. elev. Konkurranse om elevene vil stimulere skolene til kvalitetsfokusering. - barn med lærevansker må få tilrettelagt undervisning, slik at de i størst mulig grad kan få grunnleggende kunnskaper. - tvungent sidemål avskaffes. - barn med hørselsvansker skal ha tilbud om egne skoler, der de kan lære døvespråk og få et sosialt miljø med andre barn med tilsvarende problemer. - den videregående skolen må legges bedre til rette for elever som er svake teoretisk, men sterke i praktiske fag. - alle elever skal ha krav på skoleplass,(videregende skole) - egenbetaling/egenandeler må fjernes. (videregående skole) - sikre alle studenter så gode lånerammer at det ikke er nødvendig å ta ekstra arbeid for å finansiere studiene -Demokratene er motstandere av norsk medlemskap i EU. - avvikle tvungen statlig u-hjelp - støtte medlemskap i FN, men arbeide for at FN må reformeres. - arbeide for at Norge skal ta initiativ til et sterkest mulig internasjonalt samarbeid for å bekjempe utnyttelse av barn i sexindustrien. avvikle arbeidsgiveravgiften. - fjerne monopolordninger og sikre fri konkurranse. - forenkle lovverket for næringslivet, blant annet ved å fjerne unødvendige konsesjons- og bevillingsordninger. - redusere inntektskatten ved å øke bunnfradraget, slik at personer med lave inntekter får skattefritak eller redusert skatt, og ved å redusere progresjonen i skattesystemet. - fjerne ordningen med forskuddsskatt for selvstendig næringsdrivende. - fjerne urimelig dobbeltbeskatning ved å redusere, med sikte på å fjerne, formuesskatt, boligskatt, eiendomsskatt og arveavgift. - gjennomføre en skattereform som sikrer likere skatt på inntektene fra kapital og arbeidskraft. - redusere urimelige særavgifter på tobakk og alkohol.- sørge for at de samlede avgiftene på bilbruk ikke overskrider det beløpet det offentlige bruker til å tilrettelegge for bilisme. - redusere importavgiften på biler. - avskaffe bruken av bompenger. - legge forholdene til rette for at eldre som kan og vil arbeide, skal få lov til å være i jobb så lenge de er i stand til å gjøre godt arbeid. - avskaffe arbeidsgiveravgift for arbeidstakere over 60år, slik at det stimuleres til økt tilbud av arbeid til eldre. - tilby økonomisk støtte til arbeidsgivere som gir arbeid til delvis uføre arbeidstakere.- la uføretrygdede tjene mer enn dagens sats uten å miste trygd. senke avgiftene på bensin og diesel. - at staten skal dekke utgiftene ved utgravinger av kulturminner.- støtte opp om våre filharmoniske orkestre på landsbasis, samt kringkastingsorkesteret. - at Norge må på sikt bli best i verden på kultursektoren. - NRK sine utgifter dekkes gjennom kulturbudsjettet. En god del lesing her, håper dere ikke detter av. Har selv uthevet endel poster som nok medfører betydelige ekstra utgfter, eller redusering av inntekter. Så nå er spørsmålet. Er dette en realistisk politikk? Og partiet selv har jo en god del omstridte medlemer. Jan Simonsen, Ole Klemetsen og Gry Jannicke jarlum er vel bare noen. Hvordan er dette patiets sjangser til å beholde sin plass på tinget? Sett igang og diskuter 4374340[/snapback] Valgkamp/parti program er vel og bra. Men når enn vet at de fleste regjeringer er dannet av flere partier syns jeg de ikke er mye verdt. Her mener jeg at det meste av valgkamp/parti program de siste tiåra har null verdi da det ved en samarbeidsregjering vil bli å gi og ta. Hvis Demokratene skulle nå regjeringsbygget, ville det bli i samarbeid med andre parti, de vil aldri kunne danne parti alene. Når jeg da har ekskludert valg valgkamp/partiprogram er det kun for meg en farbar vei og det er å vurdere hva som virkelig er blitt gjort mens de satt i regjering, å vurdere partiene opp mot hva de virkelig har gjennomført i sine regjeringsdager ikke etter papirfyll. Når det gjelder Demokratene kan jo dette bli vanskelig, til syvende og sist blir jo dette politikernes hodepine i henhold til valgoppmøte og tillitt til politikere. Endret 12. juli 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det som står der er ikke sant og det ser man også inne på nettsiden til Demokratene. Thor Bach er en kommunist som tidligere var en del av Blitzer-miljøet, han har også overgrepet seg på en mindreårig. Bare for å legge fram fakta om denne personen som driver Magasinet Monitor altså. 6475144[/snapback] Litt billig aa si at alt er logn og deretter forsoke og undergrave redaktorens troverdighet. Saavidt jeg kan se er hvertfall den foerste artikkelen riktig, med henhold til personer og deres tidligere og naaverende tilknytning til nasjonalistmiljoer. At de ikke staar paa listene lenger betyr neppe at de har skiftet parti. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Demokratene er en gjeng med rasister, nazister, kjønnsfascister og rasshøl. Jeg driter i at partiprogrammet deres har endel gode punkter så lenge partimedlemmene blir hentet inn fra nazimiljøer og partitoppene uttaler at kvinner må spre beina når mannen kommer hjem for å ikke få bank. Enig. Dessuten så er det mange andre partier som står for mange av de gode punktene. Finnes fks. parti som ikke er for å styrke psykisk helsevesen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå