Gå til innhold

SONY MiniDisk og lydformat

Anbefalte innlegg

Har fått noen fine lydopptak med Sennheiser ME66 og Sony MiniDisk. Opptakene er gjort i PCM-modus, men filene som havner på maskinen kommer i OMG-format. Dette formatet forstår hverken Premiere Pro 1.5 eller Audition 1.5. Og det var synd. Skulle så gjerne ha konvertert disse OMG-lydfilene til mer vanlig format for plassering i video.

Tips?

degas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OMG er et "Digital Rights Management" format. I prinsippet vil det si et filene er beskyttet mot kopiering og du vil bryte loven om opphavsrett hvis du kopierer eller konverterer dem.

Det finnes to typer OMG filer, "Authorized" og "Non Authorized". Den ene versjonen kan konverteres lovlig med korrekt programvare, den andre vil alltid være ulovlig å konvertere. Jeg vet ikke hvilken type dine filer vil være, siden du ikke har betalt for dem så mistenker jeg at de kan være av feil type.

Sony hadde en gratis versjon av programvare som kunne konvertere den ene type, men jeg vet ikke om den er gratis lengre. Den eneste måten du kan gjøre det lovlig på er å få eller kjøpe programvare fra Sony eller programvare som er lisensert fra Sony.

Google har flere oppskrifter på gjør det selv metoder som virker ganske kronglete.

Et tips vil være å aldri kjøpe eller bruke noe laget av Sony. Mer informasjon om DRM finner du her Electronic Frontier Foundation

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hallo i luken!

Mitt anliggende er de lydfiler jeg tar opp med eget, kjøpt utstyr - i dette tilfelle en Sennheiser K6 med ME66 modul, i tillegg har jeg selvsagt kjøpt minidisken også.....Det er altså ikke snakk om musikk.

Og lydfilene, fuglekvitter i vårskog, er det vel ingen kopirett på, eller har Sony fått til noen avtale "høyere" oppe.....

degas

Lenke til kommentar

Hva som er på opptaket har ingen betydning, etter den nye loven om opphavsrett så er det forbudt å kopiere krypterte og kopibeskyttede filer uansett innhold. Loven er ikke laget for å beskytte deg og dine opptak, den er et økonomisk instrument for at Sony og noen andre store firma skal tjene mest mulig penger.

Som sagt hvis filene er av rett type så kan du lovlig konvertere dem hvis du har et program som er laget av Sony. Det er ikke lov å bruke programmer som ikke er lisensert av Sony og hvis filen er av feil type så er det alltid ulovlig.

Hvis du har utstyr som er kjøpt for akkurat det formålet du prøver på så fulgte det med programvare for å gjøre det du er ute etter. Hvis ikke så kontakt produsenten.

Mitt forslag er at du dropper alt som har med Sony å gjøre og heller støtter noen som er ute etter å tjene penger på ærlig vis.

Lenke til kommentar
Hva som er på opptaket har ingen betydning, etter den nye loven om opphavsrett så er det forbudt å kopiere krypterte og kopibeskyttede filer uansett innhold. Loven er ikke laget for å beskytte deg og dine opptak, den er et økonomisk instrument for at Sony og noen andre store firma skal tjene mest mulig penger.

Som sagt hvis filene er av rett type så kan du lovlig konvertere dem hvis du har et program som er laget av Sony. Det er ikke lov å bruke programmer som ikke er lisensert av Sony og hvis filen er av feil type så er det alltid ulovlig.

Hvis du har utstyr som er kjøpt for akkurat det formålet du prøver på så fulgte det med programvare for å gjøre det du er ute etter. Hvis ikke så kontakt produsenten.

Mitt forslag er at du dropper alt som har med Sony å gjøre og heller støtter noen som er ute etter å tjene penger på ærlig vis.

Det som er av betydning for om opptaket kan koverteres eller ikke er måten det er tatt opp på. Slik som her når du har brukt mikrofon til opptaket kan du frtt konvertere til wav filer ved hjelp av sonys eget konverteringsprogram som du finner her

Det er dersom opptaket er gjort med digital kopiering du ikke kan konvertere det til wav.

Svein

Lenke til kommentar

Opptakene er gjort analogt med Sennheiser-mic.

Men fritt og fritt...Tok ned SonicStage 3.1 i går, og installerte dette på mine to maskiner som begge kjører XP Pro med SP 1. Programmet gir muligheten for én overføring og lagring som wav-fil, og det er jo mildt sagt en ny vri på tingene!

Den andre linken til Sonys WAVConversionToolSetup.exe. Dette er ikke mulig å få installert. Ved gjentatte forsøk benekter installasjonsforløpet at SonicStage 3.1 faktisk finnes på mine to maskiner, dette til tross for "slavisk" tro til veiledningen og det hele.

Så, dette har jeg oversendt Sony Norge for en kommentar....

degs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...