Gå til innhold

CPU fortsatt for varm!

Anbefalte innlegg

Skrev i forigårs en tråd om en AMD CPU der BIOS viste 124 grader.

Fikk mange fine råd om at BIOS mest sannsynlig viste feil da jeg kunne ta på kjøleribba uten at jeg brant meg.

Jeg valgt derfor å sette Hardware-monitoreringa til 'Ignore' på CPU-temperatur og kjøre den likevel.

Det som skjedde så er at den slår seg av etter noen minutter. Jeg holdt på å installere XP da den midt i formaterings-prossessen slo seg av. Jeg fikk staret den igjen etterpå. :hmm:

Jeg hadde så tenkt å prøve å bytte vifte. Den som jeg hadde først var en Glacialtech Igloo vifte som jeg tidligere har brukt på samme CPU i ett annet hovedkort og kabinett. Der fungerte alt optimalt.

Den jeg hadde liggende var en GlobalWin (Noe dårligere, men fortsatt brukbar). Dessverre var den andre vifta for høy da hovedkorttet står i ett Q-tec kabinett der PSU står rett over CPU og vifte. Med andre ord ville jeg ikke fått montert PSU igjen med den vifta.

Når det ikke gikk, valgte jeg å bytte til en annen AMD CPU for å se om det var noe galt med den første.

Det var det tydligvis ikke. Samme effekt ble oppnådd her og. Høye temperaturer i CPU i følge BIOS, og en maskin som slo seg av helt uten videre.

Mellom vifta og PSU er kanskje maks en cm med luft. Er det for lite for vifta å få sugd inn nok luft til å kjøle ned? Er ett annet og mer romslig kabinett løsningen?

I skrivende stund har jeg lagt akkurat dette pc-prosjektet bak meg og venter i spenning på deres meninger. Kanskje det løser seg... :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrapte vekk den gamle og la på ett tynt lag med ny. Jeg bruker ett barberblad til å fordele den jevnt utover i ett ca kvart milimeter tykt lagt.

Pastaen jeg brukte heter Artic Silver 5, men jeg har også en tube fra Sharkoon jeg vurderte å bruke.

Lenke til kommentar
Jeg skrapte vekk den gamle og la på ett tynt lag med ny. Jeg bruker ett barberblad til å fordele den jevnt utover i ett ca kvart milimeter tykt lagt.

Pastaen jeg brukte heter Artic Silver 5, men jeg har også en tube fra Sharkoon jeg vurderte å bruke.

Fjernet du alle restene av den gamle?

Det høres ut som at fremgangsmåten din for å legge på kjølepaste iallefall er riktig!

Lenke til kommentar
Mellom vifta og PSU er kanskje maks en cm med luft. Er det for lite for vifta å få sugd inn nok luft til å kjøle ned? Er ett annet og mer romslig kabinett løsningen?

Med mindre PSU-vifta blåser varm luft ut mot CPU-vifta vil jeg ikke tro avstanden er årsaken. Selv da syntes jeg det høres rart ut med en så høy temperatur.

Virker på meg som om feilen sitter i hovedkortet. Oppdatere eller resette BIOS ?

Lenke til kommentar

qtek kabinetter er generelt dårlige etter mine erfaringer. Men grunen til dette kan kanskje være at viften ikke får sugd luft ned i ribba?

Vet ikke helt hvordan det ser ut, men hvis psu suger ut luft og rett under luftintaket sitter kjøleren som suger luft andre veien vil det jo dannes ett vakum.

Er det for dårlig plass mellom psu og vifte vil du få problemer med hvor mye luft viften kan suge ned.

Jeg forslår at du tar ut cpu og tester den i en annen maskin først, virker det bra så tar du ut psu slik at cpuviften får en klarering på 10-20cm alle veier og prøver igjen.

Lenke til kommentar
Fjernet du alle restene av den gamle?

Jeg er ganske overbevist om at jeg klarte å fjerne alle rester av den gamle kjølepastaen. Har gjort dette noen ganger før uten at det tidligere har vært problemer.

Er det for dårlig plass mellom psu og vifte vil du få problemer med hvor mye luft viften kan suge ned.

Jeg forslår at du tar ut cpu og tester den i en annen maskin først, virker det bra så tar du ut psu slik at cpuviften får en klarering på 10-20cm alle veier og prøver igjen.

Jeg tenkte jeg skulle ta løs PSU og la den ligge ved siden av sånn at vifta får det helt åpent.

Ellers så har jeg jo testa begge de to CPU'ene på andre HK og i andre kabinett med samme vifte uten at det har vært problemer.

Virker på meg som om feilen sitter i hovedkortet. Oppdatere eller resette BIOS ?

Jeg har aldri oppdatert/resatt BIOS, men en gang får være den første. Dette er ett ganske nytt, men billig Asus-hovedkort der det står litt om å flashe BIOS, så vi får se hva det blir til...

Summa sumarum får vi se om mere plass til vifta gjør susen, ellers får jeg få tak i en annen vifte som er lav nok og teste om den gjør forskjellen. Til sist, hvis ikke oppdatering av BIOS hjelper, får vi vel igjen teste ett annet hovedkort..

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...