Gå til innhold

Koble pc-høyttalere til dvd-spiller.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan se, er det bare 2-kanals audio-utgang på den Eltax'en, og du vil derfor bare få stereolyd ut av den.

 

Du må også skaffe en overgang fra 2xRCA Phono (Eltax'en) til 3,5 mm mini-jack.

 

(det er mulig at du kan bruke de digitale utgangene på Eltax'en og plugge de rett inn i anlegget om det har DTS/Dolby dekodere innebygget)

Lenke til kommentar

det er nå prøvd ut og jeg kommer frem til at jeg kun får lyd på de to front-høyttalerne, altså høyre og venstre. Hva skal til for at jeg også får brukt subwooferen, centeren og bakhøyttalerne?

 

Her er et bilde av bakdelen på subwooferen:

 

sub.jpg

 

De fire første inngangene nedover er 3,5mm minijack.

 

o Front

o Rear

o Center/Subwoofer

 

o Aux in

o Volume Control

 

o Center speaker

Right Front O O Left Front

Right Rear O O Left Rear

 

Jeg setter overgangen fra 2xRCA Phono til 3,5 mm mini-jack i "Aux in", og da sier det seg vel kanskje selv at det er kun front-høyttalerne som funker. Men på hvilken måte kan jeg koble til subwooferen og bakhøyttalerne.

 

Det var med en kabel på høyttalersystemet som passer inn i et treveis lydkort og inn i de tre første inngangene. Noen mulighet for å få de tre 3,5mm-ledningene i dvd-spillern istedet for lydkortet?

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si dette, men du får rett og slett ikke surroundlyd ut av den kombinasjonen. Spilleren støtter kun surroundlyd gjennom digitalutgangen (S/PDIF), og høyttalersettet har ikke en slik inngang. Det meste du kan få er to kanaler. Får du tak i noen phono Y-kabler kan du alltids koble både front- og bakhøyttalerne til stereo-utgangen bakpå spilleren, men det blir fortsatt bare stereolyd.

Lenke til kommentar

Hm, alright, da får jeg vel prøve å koble både front- og bakhøyttalere til utgangen på spilleren. Jeg er temmelig fersk innen lyd, så jeg må vel spørre beskjedent om hvordan en phono Y-kabel ser ut? Og om hvor mye den koster? :blush:

 

edit: hvor skal jeg koble den phonokabelen? en høyre front- og en høyre bakhøyttaler på en kabel inne i spilleren? og det samme på venstre side?

Endret av specs89
Lenke til kommentar

Det er sjeldent bruk for en Y-kabel eller adapter, så jeg tror ikke disse selges overalt, men hvis du har en Biltema butikk i nærheten, så kan du få tak i et par slike for 60 kroner. De ser forøvrig slik ut. Bare husk på at du skal ha de kablene som går fra 1 hannkontakt til 2 hunnkontakter, ikke omvendt, for det finnes to versjoner av Y-kabelen.

 

Høyre Front og Høyre Bak på høyre utgang på spilleren, og Venstre Front og Venstre Bak for venstre utgang.

 

endrebjorsvik89: Såvidt jeg vet er ikke overføring av flerkanalers lyd støttet av Scart-standarden, kun lyd i stereo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...