Gå til innhold

Koble pc-høyttalere til dvd-spiller.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan se, er det bare 2-kanals audio-utgang på den Eltax'en, og du vil derfor bare få stereolyd ut av den.

Du må også skaffe en overgang fra 2xRCA Phono (Eltax'en) til 3,5 mm mini-jack.

(det er mulig at du kan bruke de digitale utgangene på Eltax'en og plugge de rett inn i anlegget om det har DTS/Dolby dekodere innebygget)

Lenke til kommentar

det er nå prøvd ut og jeg kommer frem til at jeg kun får lyd på de to front-høyttalerne, altså høyre og venstre. Hva skal til for at jeg også får brukt subwooferen, centeren og bakhøyttalerne?

Her er et bilde av bakdelen på subwooferen:

sub.jpg

De fire første inngangene nedover er 3,5mm minijack.

o Front

o Rear

o Center/Subwoofer

o Aux in

o Volume Control

o Center speaker

Right Front O O Left Front

Right Rear O O Left Rear

Jeg setter overgangen fra 2xRCA Phono til 3,5 mm mini-jack i "Aux in", og da sier det seg vel kanskje selv at det er kun front-høyttalerne som funker. Men på hvilken måte kan jeg koble til subwooferen og bakhøyttalerne.

Det var med en kabel på høyttalersystemet som passer inn i et treveis lydkort og inn i de tre første inngangene. Noen mulighet for å få de tre 3,5mm-ledningene i dvd-spillern istedet for lydkortet?

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som at du har noen digital inngang på subwooferen (rett meg hvis jeg tar feil), så da må du få tak i en kabel som splitter SCART-utgangen fra DVD-spilleren opp i sorround-lyd og bilde, og deretter kjøre bildekabelen i TV'en og lydkablene i subwooferen.

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si dette, men du får rett og slett ikke surroundlyd ut av den kombinasjonen. Spilleren støtter kun surroundlyd gjennom digitalutgangen (S/PDIF), og høyttalersettet har ikke en slik inngang. Det meste du kan få er to kanaler. Får du tak i noen phono Y-kabler kan du alltids koble både front- og bakhøyttalerne til stereo-utgangen bakpå spilleren, men det blir fortsatt bare stereolyd.

Lenke til kommentar

Hm, alright, da får jeg vel prøve å koble både front- og bakhøyttalere til utgangen på spilleren. Jeg er temmelig fersk innen lyd, så jeg må vel spørre beskjedent om hvordan en phono Y-kabel ser ut? Og om hvor mye den koster? :blush:

edit: hvor skal jeg koble den phonokabelen? en høyre front- og en høyre bakhøyttaler på en kabel inne i spilleren? og det samme på venstre side?

Endret av specs89
Lenke til kommentar

Det er sjeldent bruk for en Y-kabel eller adapter, så jeg tror ikke disse selges overalt, men hvis du har en Biltema butikk i nærheten, så kan du få tak i et par slike for 60 kroner. De ser forøvrig slik ut. Bare husk på at du skal ha de kablene som går fra 1 hannkontakt til 2 hunnkontakter, ikke omvendt, for det finnes to versjoner av Y-kabelen.

Høyre Front og Høyre Bak på høyre utgang på spilleren, og Venstre Front og Venstre Bak for venstre utgang.

endrebjorsvik89: Såvidt jeg vet er ikke overføring av flerkanalers lyd støttet av Scart-standarden, kun lyd i stereo.

Lenke til kommentar
endrebjorsvik89: Såvidt jeg vet er ikke overføring av flerkanalers lyd støttet av Scart-standarden, kun lyd i stereo.

Ååå...jeg ser nå her at alle pinnene blir brukt til andre ting. :blush:

(synes det alltid har vært så mange av dem, og har aldri trodd at de ikke kunne overføre surround)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...