Gå til innhold

Hvordan bør lydkvaliteten være? Fornuft?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde et god knippe timer fri i dag (alene hjemme) og fant da ut at jeg hadde lyst til å teste ut anleggene rundt om i huset her.

 

Jeg stakk opp i stuen med:

- JVC BoomBlaster RV-B70

- Nikko NA-700II forsterker + B&W DM10 (alt er ca. 20 år) + Sony D-NE1 Discman

- Rammstein, div. Trance/Dance, Audioslave, Pink Floyd + noe Jan Garbarek jeg fant i stuen (pappa sin)

 

...og testet de mot pappa sitt anlegg bestående av:

- Arcam Delta 270 (CD)

- Muse Model Two (DAC)

- Musical Fidelity Nu-Vista (forforsterker)

- Embla Audio (forsterker, to bokser (én til hver høyttaler) som sprenger sikringen hver gang de starter opp)

- Dahlquist DQ-20 (høyttalere)

...eller

- Gradient (høyttalere)

 

Med én gang hørte jeg at pappa sitt var i en helt annen klasse enn mitt avleggs utstyr som han prakker på meg når han er ferdig med det, og musikken hørtes plutselig mye mer korret, balansert og livaktig ut. Jeg ble nesten forelsket der oppe jeg satt og nøt de nydelige, balanserte og livaktige tonene som strømmet ut, og synes de andre greiene nesten var stygt å høre på (BoomBlasteren hørtes både skarp, "kassete" og (til tider) grumsete ut, og 20 år-ingene hørtes litt flate ut).

 

Alle lydene fikk plustselig klang, og jeg fikk et nytt inntrykk av låtene.

Spesielt de verste jammingene fra Audioslave og Rammstein (Seeman anyone?) fikk balanse og nøyaktighet, i tillegg til at de ikke hørtes så sinnsykt skarpe og skrikense ut. De brummende tonene fra BoomBlasteren fikk i tillegg skikkelig fylde og dybde som koste seg oppover ryggmargen min.

 

Så, begynner jeg da å nærme meg gjengivelsen av hvordan musikken egentlig skal høres ut, eller er jeg langt fra målet. Jeg synes denne opplevelsen var så stor at jeg bare måtte skrive om den og spørre dere om hvor godt utstyr man egentlig trenger for å nyte musikken fullt ut.

 

Jeg rangerer anleggene slik:

1. Pappa + Dahlquist @ Trance/dance + Pink Floyd og Jan Garbarek

1. Pappa + Gradient @ Audioslave og Rammstein (altså alt av rock og mer krass lyd)

2. Nikko + B&W (ikke forferdelig dårlig, men mangler klang og litt dybde. Fant også ut at 'loudness'-knappen dreper lyden.)

3. BoomBlaster (en klar taper. Kassete lyd og altfor mye brumming av sub'ene. Dynamikken blir ofte erstattet av brumming.)

 

Fra nå av skal jeg slutte å fyre på med alt av bass og liknende brumming, og heller slippe til masse mellomtone + mye mer diskant enn før. Bass 4 på BoomBlasteren var nok (den går til 6), og 'loudness'-knappen på Nikko'en blir bare tull.

 

Lyd handler om balanse, dynamikk og klang. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skulle ønske jeg hadde råd til "proff" anlegg..

 

sitter her nå med en forsterker jeg bygde på skolen, og med riktige høyttalere, så blir det riktig god lyd ut av den, (synes nå jeg iallefall) men så er det jo det at jeg sitter her med noen mikroanleggs høyttalere som er minst 10 år gamle.. :(

merker godt at jeg mister de dype tonene, og når jeg skrur opp bassen på forsterkeren min (kjøpte bass og diskantkontroll som ekstrasett til den) så føler jeg at jeg mister litt av lydbildet, men ejg tjener jo litt mer da..

Lenke til kommentar
Så, begynner jeg da å nærme meg gjengivelsen av hvordan musikken egentlig skal høres ut, eller er jeg langt fra målet. Jeg synes denne opplevelsen var så stor at jeg bare måtte skrive om den og spørre dere om hvor godt utstyr man egentlig trenger for å nyte musikken fullt ut.

 

Lyd handler om balanse, dynamikk og klang. :love:

Høres ut som du er blitt bitt av hi-fi basillen. :)

 

Det kan fort bli dyrt.

For å få den godlyden du beskriver må du ut med minimum 25-30000 kr(etter min mening).

God lyd er fryktelig morro,men fryktelig dyrt...desverre.

 

Her er et eksempel på et stereoanlegg som vil gi deg den lyden du ønsker:

 

Forsterker:Cayin 252B Pris:8490 kr.

 

CD-Spiller:Cayin CD252 Pris:8495 kr.

 

Høyttalere:Patos Lyric-402 Pris:11900 kr.

 

Med kabler blir det litt over 30000 kr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Et par Embla blokker koster ikke så mye lengre heller..

rundt 8K for de billigste (120W). Digitale forsterkere da, men det er ICE (B&O) forsterkere som er vidreutviklet..

 

En billig og bra CD-spiller er CambridgeAudio Azur640 (2998,-), fått bra score på tester. Har samme selv og er fornøyd..

 

Høytalere finns det en del å velge mellom. Er bare å finne den høytaleren som gir den lyden DU liker. Spørs bare hvor mye du vil og kan betale..

Du kan også gjøre et kupp på bruktmarkedet. Eller bygge en go høyttaler selv.

Jeg skal bygge meg et par bakhøytalere og en senter med Scanspeak diskanter (D2905/9500) (kjøpte 3 diskanter på tilbud :) )

Lenke til kommentar
Her er et eksempel på et stereoanlegg som vil gi deg den lyden du ønsker:

 

Forsterker:Cayin 252B Pris:8490 kr.

 

CD-Spiller:Cayin CD252  Pris:8495 kr.

 

Høyttalere:Patos Lyric-402  Pris:11900 kr.

 

Med kabler blir det litt over 30000 kr.

Hvordan er det oppsettet i forhold til pappa sitt?

 

(*spørre om han skal kjøpe nye greier snart* (kanskje det drypper litt på junior) :whistle: )

 

Har også stående (blir ikke brukt for tiden):

- Musical Fidelity X-AS100 (effektforsterker. har ikke ledig forforsterker)

- Proson C120 (tror jeg)

 

Er det noe å samle på?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Her er et eksempel på et stereoanlegg som vil gi deg den lyden du ønsker:

 

Forsterker:Cayin 252B Pris:8490 kr.

 

CD-Spiller:Cayin CD252  Pris:8495 kr.

 

Høyttalere:Patos Lyric-402  Pris:11900 kr.

 

Med kabler blir det litt over 30000 kr.

Hvordan er det oppsettet i forhold til pappa sitt?

 

(*spørre om han skal kjøpe nye greier snart* (kanskje det drypper litt på junior) :whistle: )

 

Har også stående (blir ikke brukt for tiden):

- Musical Fidelity X-AS100 (effektforsterker. har ikke ledig forforsterker)

- Proson C120 (tror jeg)

 

Er det noe å samle på?

Jeg er ikke sikker på hvordan de høyttalerne til din far er,så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i forhold til mitt oppsett.

 

De komponentene jeg har satt opp er hvertfall noe av det absolutt beste i sin prisklasse.

Cayin 252B ble årets forsterker i Lyd&Bilde.

Cayin CD252 er også skrytt langt opp i skyene av Hi-Fi pressen.

Patos 402 fikk 100 av 100 mulige poeng av Norges mest kjente Hi-Fi skribent Knut Vaadset i test. Det sier bare litt om hvor bra disse høyttalerne er.

Jeg har hatt mange forskjellige høyttalere de siste 10 årene og har nå Patos 402.

De er uten tvil de beste høyttalerne jeg har hatt med solid margin.

Jeg nyter hvert eneste sekund av musikken når jeg hører på de!

 

Husk på at smaken er som baken,så jeg anbefaler på det sterkeste at du prøvelytter på komponenter før du kjøper noe!

 

 

Musical Fidelity er skikkelig bra saker,så den kan du gjerne samle på.

Proson er et billigmerke som jeg ikke vil anbefale til noen.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Proson er et billigmerke jeg vil anbefale til alle som må kjøpe billig.

Jo selfølgelig,men ikke hvis man vil ha den lyden trådstarter er ute etter.

Proson diskant VS Scanspeak diskant :

 

prosondisk.jpg

 

prosondisk2.jpg

 

 

 

Skal du ha en billig å bra høyttaler, så bygger du selv...

Lenke til kommentar

Fant ihvertfall ut for 5 min siden, at Eltax er pure bajs. Greide å få høyttalerene mine (B&W DM10) til å skurre på et nivå som Nikko'en langt i fra skurrer på.

 

Eltax'en kutter/klipper sikker. :thumbdown:

 

Har vurdert NAD, men har ikke særlig peiling egentlig. Har hørt at de gir mye amp for pengene, men låter de bra også?

 

Kanskje HiFi-klubben og HiFi-Centeret blir faste besøkssteder når jeg er i byen i fremtiden. :hmm:

 

Jeg er ikke sikker på hvordan de høyttalerne til din far er,så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i forhold til mitt oppsett.

Et lite bilde av herlighetene er vedlagt (TV'en er 28").

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Nad er ikke noe å satse på hvis det er lydkvalitet du er ute etter.

 

Jeg har testet Cayin 252B og Nad C-370 mot hverandre. Cayin forsterkeren spilte ringer rundt Naden. Utseende er jo også helt forferdelig på Nad i forhold til Cayin.

Jeg har i dag en Vincent SV-233 det er også en forsterker jeg anbefaler på det sterkeste.

Vincent SV-233 finner du på bruktmarkedet til ca 5000 kr.

 

Patos 402 får du for ca 7000 kr brukt.

Angående diskantelementer. Morel diskanten som står i Patos 402 blir også brukt i høyttalere som koster over 50000 kr!

 

Som sagt tidligere PRØVELYTT før du kjøper,det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hvordan de høyttalerne til din far er,så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i forhold til mitt oppsett.

Et lite bilde av herlighetene er vedlagt (TV'en er 28").

Er det Gradient Revolution din far har? Har hørt endel på dem hos PM Audio, absolutt noe av det beste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hvordan de høyttalerne til din far er,så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i forhold til mitt oppsett.

Et lite bilde av herlighetene er vedlagt (TV'en er 28").

Er det Gradient Revolution din far har? Har hørt endel på dem hos PM Audio, absolutt noe av det beste jeg har hørt.

De heter ihvertfall Gradient, mer greier jeg ikke å lese på dem.

De har trekantet from settovenfra, og jeg ror de er kasseløse om det hjelper noe.

De er også litt tungdrevne.

 

De låter absolutt ikke dårlig nei, nærmest perfekt vil jeg si. (Dahlquist'ene skal visste være enda bedre)

*sette meg opp og kose meg med Pink Floyd og Dream Theater enda en gang* :love:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
De heter ihvertfall Gradient, mer greier jeg ikke å lese på dem.

De har trekantet from settovenfra, og jeg ror de er kasseløse om det hjelper noe.

De er også litt tungdrevne.

 

De låter absolutt ikke dårlig nei, nærmest perfekt vil jeg si. (Dahlquist'ene skal visste være enda bedre)

*sette meg opp og kose meg med Pink Floyd og Dream Theater enda en gang* :love:

Det er nok Revolution; http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=3&p...4&produkt_id=29

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...